Війна за підручники: чому "зарубали" відомих авторів?

23 апреля 2018, 17:24

Реклама

Триває другий етап конкурсу підручників для 5 та 10 класів. До 27 квітня вчителі України самі обирають ті підручники, за якими навчатимуть своїх школярів у наступному навчальному році. Але цього року педагоги не знайшли в переліку чимало підручників відомих авторів, з якими працювали в минулі роки. Це сталося тому, що експерти фактично "зарубали" підручники на першому  етапі конкурсу. Про обставини відбору розповів Віктор Круглов, генеральний директор видавництва "Ранок".

Вікторе, ваше видавництво "Ранок" цього року підготувало на конкурс 41 підручник для 5 та 10 класів. Чому не всі вони пройшли на другий етап?

Перший етап конкурсу – це експертна оцінка проектів підручників. Троє фахівців – учитель, методист і науковець – повинні оцінити переваги і хиби нового підручника. Сталося так, що деякі наші підручники оцінювались за абсолютно незрозумілими для нас критеріями. Наприклад, підручник з біології Костянтина Задорожного, головного редактора журналу "Біологія",  який уже майже 10 років є найпопулярнішим виданням серед учителів цього предмета в Україні; автора понад 200 публікацій, у тому числі методичних посібників, робочих зошитів і програм з грифом МОН України, "зарубала" одна з експертів, яка, за нашою інформацією, спеціалізується не в біології, а є психологом і фахівцем з порушень харчової поведінки. Вона впевнено оцінила найкращий в Україні (звичайно ж на нашу думку) підручник усього в 24 бали з 46 можливих! Ну що тут скажеш, це якийсь жах, коли у такий спосіб обирається майбутнє для наших дітей!

Реклама

А що можна сказати про роботу експертної комісії, яка мала ухвалити рішення про надання підручникам грифа МОН і зарахування їх до другого етапу конкурсу?

На експертну комісію в нас теж багато нарікань. Був і такий випадок, коли наш підручник з іформатики для 5 класу набрав необхідну кількість балів і пройшов на другий етап, але потім експертна комісія чомусь зняла його з конкурсу. На наш погляд, подібні дії експертів уже можуть містити ознаки умисного правопорушення, та повинні привернути увагу представників правоохоронних органів.

Незадоволені автори та видавництва можуть оскаржити  рішення щодо результатів конкурсу. Ви скористалися цією нагодою?

Реклама

Так, звісно, ми подали апеляцію, декілька підручників ми відстояли, але не всі. Потім ми дізналися, що розгляд проходив украй формально, здається, ніхто навіть не читав наших зауважень. Ми ще маємо надію, що в цьому свавіллі розбереться Міністерство освіти і науки, але присмак від цього конкурсу, яким керує Інститут модернізації змісту  освіти, дуже поганий. Таке враження, що це було політичне замовлення, що хтось дав наказ "зарізати" наші підручники за будь-яку ціну.

А що це за апеляційна комісія, хто входить до її складу? Це теж експерти, чи в комісії працюють юристи? Як вони вирішують, хороший підручник чи ні?

До складу апеляційної комісії входять співробітники того самого Інституту модернізації змісту  освіти, який і проводить конкурс підручників. Тобто виходить, вони контролюють самі себе. Ми подали апеляцію на 16 аркушах, де нарахували більш як 50 пунктів порушень, упереджених та необґрунтованих висновків. Був такий випадок, що з нашого підручника зняли бали та віддали зовсім іншому підручнику! Уявіть, якби на ЗНО Даша отримала 180 балів, а конкурсна комісія перерахувала і віддала частину її балів Маші, яка, мабуть, балів недобрала. До речі апеляційна комісія проходить за зачиненими дверима, наші представники не були допущені до обговорення, отож що там діялося і як приймали рішення, лишилося таємницею. То про яку прозорість і демократичність вибору можна говорити?

Тобто ті підручники, які не отримали цього року гриф МОН, тепер викинуть на смітник?

Прикро, тому що концепція більшості підручників продумана від 7 до 11 класу, автори поступово додавали новий матеріал. Розумію, яке розчарування чекає на вчителів, коли вони не знайдуть підручників своїх авторів, за якими викладали останні роки. Але ми сподіваємось виправити ситуацію, зараз звернулися зі скаргою до міністерки освіти і науки пані Лілії Гриневич, хоча невже їй більше нічим займатися, ніж розгрібати всі ці скарги? А якщо й це не вплине на ситуацію, будемо звертатися до суду, до прокуратури, усі матеріали з порушеннями зібрано, помилки зафіксовано нашими юристами. Тому що це кричуща несправедливість, коли сучасні підручники, оснащені інтерактивними додатками, відеоуроками і лабораторними роботами, відправляють у сміття.