Золото, срібло і техніка – все це українці зараз масово несуть в ломбарди, щоб заробити швидкі гроші. Магазини, де можна закласти речі, відкривають кожен день.
У цей ломбард Наталія Анатоліївна ходить уже півроку. З тих пір як ціни почали неухильно зростати – пенсія тане в лічені дні.
"Я три роки як інвалід... от не дотягую до пенсії, доводиться користуватися. Ну, звичайно, добре виручає – золота немає. А техніка є", – каже Наталя Вольневіч, клієнтка ломбарду.
Щоб вистачило і на ліки, і на продукти – півтора тижні тому здала пароварку і мультиварку. Отримала готівкою 460 гривень. Тепер прийшла повернути собі техніку. Віддає вже на 53 гривні більше, ніж займала.
Несуть в ломбарди все, що завгодно.
"Бензопилу я недавно брала, прийняти я прийняла, але перевіряти було дуже цікаво", – каже Анна Шубіна, кредитний експерт.
"Було таке навіть, що принесли жіночі кросівки, кажуть – Ви приймете? Шкода насправді, що так відбувається у людей, але від цього вже не втекти", – зазначив Леонід Бердеев, регіональний менеджер з розвитку мережі ломбардів.
У ломбардах діє суворе правило – приймають тільки дозволене законом: дорогоцінні камені, золото, срібло і техніку.
Микола 3 дні тому здав свій смартфон. Прийшов його викупити.
"За квартплату треба заплатити, в 20-х числах квартплата і щоб не привласнювали відсотки – тобто ось таким чином... Це швидка можливість отримати гроші, які в деяких моментах необхідні", – сказав Микола Смульский, клієнт ломбарду.
Все частіше клієнтами ломбардів стають люди аж ніяк не бідні.
"Є у мене ювелір з ВІП-клієнтів. Потрібно було йому їхати-відпочивати, гроші йому вчасно не віддали. Він прийшов, звернувся до нас – взяв 50 тисяч – поїхав спокійно на відпочинок. Приїхав після відпочинку – викупив", – додав Бердеев.
Втім, здебільшого клієнти ломбардів – це студенти і пенсіонери. Люди старшого віку несуть придбані ще за радянських часів коштовності, молодь – в основному техніку.
Ломбарди з'являються в найбільш багатолюдних місцях. За останні півроку вони витіснили продуктові магазини, фотоательє і навіть банки.
"Ось уже кілька років поспіль не росте кількість найменувань ломбардів, гравців на ринку. Однак дійсно зростає кількість відділень в мережевих гравців. Ми виросли відсотків на 30 в кількості відділень", – сказав Віталій Соловйов, директор з маркетингу мережі ломбардів.
За прикладом європейських ломбардів, вітчизняні відкривають так звані пауни-шопи. Тобто тут же, в відділеннях, продають невикуплені клієнтами речі. Попит є.
Незважаючи на чималу популярність, просити великі відсотки ломбарди не поспішають. У більшості – роками зберігають кредитні ставки, щоб не відлякати і так бідного відвідувача.
Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События" на каналі "Україна".