Що станеться з Coca-Cola після скандалу з "російським" Кримом

7 січня 2016, 07:31
Якщо Coca-Cola не погасив скандал з картою РФ з Кримом, компанія може понести колосальні репутаційні і фінансові втрати, вважають експерти

Напій розбрату. Фото: Соцмережі

Перед Новим роком, 30 грудня, російське представництво компанії опублікувало в офіційному співтоваристві "ВКонтакте" карту Росії без Криму, Курильських островів і Калінінградської області. Обурені російські патріоти зажадали "відновлення справедливості".

Реклама

Вже 5 січня в співтоваристві "Кока-Кола" в соцмережі карту перезавантажили з оновленнями – на ній до складу Росії вже включений український Крим. Адміністрація принесла російським споживачам свої вибачення.

"Шановні учасники спільноти! Ми приносимо щирі вибачення за сформовану ситуацію. Карта виправлена! Сподіваємося на ваше розуміння", – звернулася адміністрація спільноти до скривджених росіянам.

Реклама

Таким чином, російське представництво Coca-Cola образило спочатку патріотично налаштованих росіян, а потім, коли Крим на карту домалювали, – українців. Компанія опинилася між двох вогнів.

Реакція

У соцмережах активно обговорюють інцидент з картою РФ в рекламі Coca-Cola. Українці закликають один одного бойкотувати шипучий напій, виробник якого не визнає анексований Кримський півострів українським. З'явився хештег #BanCocaCola, а саму "Кока-Колу" стали називати "Вата-Кола".

Реклама

Зокрема, лідер Радикальної партії Олег Ляшко протиставив західній колі споконвічно український узвар. "Люби українське!", – закликав нардеп.

До слова, на офіційному сайті прямого конкурента Coca-Cola, Pepsi, також з'явилася карта Росії з Кримом.

"Зрада і лукавство брендів всюдисущі, і одним ‪#‎BanCocaCola України явно не обійтися. Доведеться відмовитися від усієї шипучою гидоти відразу", – написав про це журналіст Максим Щербина. Незабаром ця карта теж була вилучена.

За інформацією Reuters, Coca-Cola звинувачує рекламне агентство в створенні карти, де окупований український Крим був позначений частиною Російської Федерації.

У свою чергу, українське представництво компанії принесло споживачам вибачення за цей інцидент і вирішило прибрати карти з усіх своїх сайтів – сайту виробничого активу компанії в Україні, сайту з маркетинговими активностями компанії та корпоративного сайту українського офісу.

"Ми зв'язалися з агентством, яке здійснювало роботи по створенню контенту для офіційних соціальних спільнот, його розміщення та модерації. Було прийнято рішення видалити пост, який викликав обурення. Картинка не претендувала на географічну точність. Вибачте за непорозуміння. Наше завдання – працювати заради вашого задоволення і виробляти високоякісні напої. Ми працюємо з дотриманням міжнародного права", – сказано в повідомленні компанії.

"Приєднання" Криму до Росії в українському представництві компанії назвали технічною помилкою російського агентства, яке розробляло контент і розміщувало його в соцмережах. Мовляв, у кожній країні своя рекламна кампанія, конкурс в Росії з головним офісом не затверджували.

Інцидент з картою вже прокоментувало Посольство України в США і висловило стурбованість діями російського представництва компанії Coca-Cola.

"Ми підкреслюємо, що дії "Coca-Cola" прямо протирічать офіційній позиції Сполучених Штатів щодо незаконної окупації Криму, який є невід'ємною частиною України, і закликаємо компанію невідкладно виправити помилку", – йдеться в повідомленні.


Хто винен

"Це історія про те, що великі корпорації вже не можуть перебувати поза політикою", – характеризує скандал з картою РФ з Кримом політолог Дмитро Раїм.

За його словами, транснаціональна корпорація, не маючи політичної позиції і не враховуючи політичні тенденції, приходитиме саме до таких скандалів. Coca-Cola, на його думку, давним-давно повинна була прийняти якусь позицію по Криму.

З ним згоден і Володимир Фесенко, керівник Центру політичних досліджень "Пента".

"Тут неважливо – поза політикою ти, чи ні. Ти поза політикою, але ти в рамках міжнародного права. Якщо вони вносять такі зміни у свої карти, значить, вони вже в політиці. Тому ми не повинні на це закривати очі", – вважає експерт.

Втім, Дмитро Раїм упевнений: казус з Кримом на карті Росії – вина одного нешкідливого SMM-менеджера, який навіть не підозрював, чим усе обернеться.

"Історія дуже проста. SMM-менеджер розмістив у соціальній мережі Вконтакте картинку до посту. Це не була узгоджена реклама – це була просто картинка, схематична карта РФ з поздоровленням з Новим роком. Потім протягом години він побачив шквал негативних коментарів (там не було Криму і Курильських островів... Спеціаліст, недовго думаючи, прибирає цю картинку і розміщує іншу. Власне, це й стало фатальною помилкою, адже на це відреагували як японські громадяни, так і українські" , – розповідає експерт.

А адже у Coca-Cola була можливість вирішити проблему позначення спірної території, вважає Фесенко: "Наприклад, якщо вже малювати карту, робити виноску з написом "Крим – територія України, анексована Росією". Варіанти є, це вже питання юридичної техніки та дизайну".

Але зараз зам'яти скандал корпорації буде складно. Єдине, що залишається – максимально донести до журналістів і громадськості, що це помилка не компанії, а окремого SMM-спеціаліста.

Як позначиться скандал з картою на продажах і прибутку Coca-Cola

Багато українців після інциденту з "російським" Кримом на мапі РФ принципово можуть перестати купувати не тільки кока-колу, а й іншу продукцію Coca-Cola (соки Rich, Fanta, Sprite, Burn, Bonaqua і т.д.), як до цього бойкотували російські товари.

У зв'язку з цим компанія може понести колосальні репутаційні і фінансові втрати – падіння прибутку з продажів і акцій компанії.

"За моїми підрахунками, якщо компанія Coca-Cola не зможе вирулити цю ситуацію, вона понесе кілька сотень мільйонів доларів збитку, а за підсумками року це можуть бути і мільярди доларів. Враховуючи і український, і японський ринок. І що найсмішніше, це все через одного молодого чоловіка, який веде соціальні мережі, і отримує 500 доларів на місяць. Дай бог йому здоров'я, він дав всім замислитися", – розповідає Дмитро Раїм.

Володимир Фесенко ставиться до наслідків скандалу з Coca-Cola більш спокійно. На його думку, на рівні продажів один лише український бойкот продукції особливо не відіб'ється.

Скандал з картою може торкнутися і дистриб'юторів шипучого напою – кінотеатрів і ресторанів. Зокрема, незаслужено постраждає фастфуд.

"В Україні багато великих дистриб'юторів товарів Coca-Cola – наприклад, McDonald's. Вони потрапили зараз під велику опалу, бо продають тільки товари Coca-Cola-групи: і мінеральна вода Bonaqua, і соки Rich, і Coca-Cola, Fanta, Sprite. Уявіть, що до них приходять покупці і кажуть: ні, ми кока-колу пити не будемо, дайте щось інше, дайте чай. А на одній колі вони заробляли багато грошей", – розповідає Раїм.

Що буде з Coca-Cola далі?

Володимир Фесенко впевнений: число подібних політичних скандалів в транснаціональних компаніях, зацікавлених у російському ринку збуту, буде тільки рости.

"Більшість країн світу не визнаватиме Крим російським, але де факто Крим під контролем Росії, і Росія буде тиснути на різні бізнес-структури, щоб вони визнавали Крим таким... Фактично, це спроба узаконити анексію Криму, підігравання Росії і прагнення закріпитися на російському ринку. Або просто брак розуму – просто деякі люди не заморочуються, чий Крим юридично ", – говорить Фесенко.

На його думку, Україна повинна надати правовий і політичний тиск на компанію Coca-Cola, а потім виробити налагоджений механізм швидкого реагування на подібні ситуації.

"Зараз українські дипломатичні влади повинні чинити серйозний тиск на США. У кожному такому випадку повинні бути серйозні демарші. Ми повинні вибудувати налагоджену систему оперативного реагування на такі інциденти. У Мін'юсті, Адміністрації президента, МЗС повинна бути спеціальна людина або відділ, який повинен моментально реагувати звертаючись до компанії, і виробити механізм інструментів і санкцій. Треба виробити стратегію і по відношенню до транснаціональних корпорацій", – вважає Фесенко.

Експерти сходяться на тому, що, по суті, компанія сьогодні зайшла в глухий кут: вона не може сказати, що Крим український, бо втратить російський ринок.

"Coca-Cola продає від 17-20% всієї продукції в Росію, в Україну – всього лише 3%. Тобто якщо вони скажуть, що Крим – це Україна, світова компанія втратить практично п'яту частину річного прибутку. До того ж, Путін може оголосити Coca-Cola санкції", – говорить Раїм.

З іншого боку, заявити, що Крим – це Росія, для Coca-Cola теж не варіант. Втрачаючи Україну, компанія втрачає значну частину і європейського ринку, і удар від Європи може виявитися ще сильніше, ніж від російських санкцій.