Дірка в кордоні: Як проїхати на заробітки до ЄС, і не потрапити на обсервацію

29 вересня 2020, 23:52
Спецкори "Сьогодні" з'ясували, що перевізники проїжджають не одну країну, щоб провезти заробітчан

"Сьогодні" продовжують цикл-розслідування журналістів Юрія Гули і Олени Гончаренко "В Європу під прикриттям". Напередодні ми розповідали, що наші спецкори пішли на експеримент – вирушили в ЄС під виглядом заробітчан. У сьогоднішньому матеріалі ми розповімо, чи вдалося нашим кореспондентам перетнути кордон.

11 ранку. Центральний вокзал Львова. Звідси починається подорож журналістів до недоступних нині через коронавірус країн Євросоюзу.

Реклама

Тут стоять в ряд машини, на будь-який смак: легкові автомобілі, малі і великі автобуси. Везуть до Польщі, Чехії та Словаччини.

Журналісти бачать бус, обклеєний оголошеннями – зроблять візи, страховки. Ще – до Польщі провезуть без черги.

"Є водії, які платять гроші, немаленькі, там 1000 євро. І тоді людей везуть повз чергу", – пояснює один зі співрозмовників кореспондентів.

Що на це скажуть в Державній прикордонній службі? Про це – дещо згодом. А кореспонденти, тим часом, знаходять потрібний їм бусик.

Реклама

Це червоний мінівен на вісім місць. У автомобіля крутяться бажаючі дістатися Польщі. Крім Юрія і Олени, їдуть – сімейна пара, чоловік-заробітчанин і туристка з Тернополя.

"Я через Угорщину їду вперше. А так все через Польщу. Я зараз по біометрії їду", – розповідає один з попутників.

"По біометрії" весь бус їде до Польщі. Щоб обійти обсервацію – через угорський кордон. Але дозволу на роботу всім чомусь видають в Іспанії. Що говорити на кордоні – пасажирів ретельно інструктують.

"Це контракт на Іспанію, місце називається Моліна-де-Сегура. Якщо на кордоні питатимуть – це все, що вам потрібно знати. Ви їдете на будівництво", – пояснюють людям.

Як перевірятимуть? Чи не доведеться заночувати на кордоні? Журналісти запитують про це перевізника.

Реклама

"Це легкова, ви проїдете без черги. Жилетки, рукавички, антисептики, маски є? " "Так", – відповідають пасажири. "А то на кордоні треба в екіпіровці".

Подорожніх не бентежать ні ймовірно підроблені документи, ні навіть коронавірус. У масках – тільки журналісти, які назвалися подружньою парою.

За вікном львівські пейзажі змінюють мальовничі карпатські гори.

І ось – пункт пропуску. На узбіччі – низка бусів. Чекають своєї черги по кілька днів. А червоний легковик це скупчення обходить.

"Сотні автомобілів стоять в черзі на українсько-угорському кордоні. А там, на початку, черги – машина, яка щойно довезла нас до пункту пропуску Лужанка, наш водій це автоскупчення обійшов", – розповідає кореспондент Юрій Гула.

"А ось цей документ, у мене в руках, є дозволом на перетин кордону, по факту – незаконно. І якщо зараз ми сядемо в машину, вже через кілька годин будемо в Угорщині", – каже журналістка Олена Гончаренко

Але журналісти закону не порушують. Виходять з машини, і далі вона їде вже без них. А кореспонденти тим часом кажуть, що починають отримувати на телефон загрози від перевізника. Вимагає – гроші.

А ось інших пасажирів, які перетнули кордон, за першої ж перевірки документів може очікувати депортація. Тим, хто вирішив їхати до Європи під час пандемії, автори експерименту радять вибирати легальних перевізників.

"Сьогодні" послали запит до СБУ. Там відповіли: вся відповідальність за цю дірку в кордоні – на прикордонниках. А ті кажуть: не перевіряють у українців дозволів на виїзд.

"Прикордонники не мають впливу на чергу. Якщо хтось об'їжджає цю чергу і комусь дає гроші, це просто маніпуляція тими людьми, яких перевізники долучають до своїх послуг", – говорить представник Державної прикордонної служби України Андрій Демченко.

Що це за фірма в Іспанії, яка всього за день виготовила дозвіл на роботу? Кореспонденти "Сьогодні" вирушили в Моліна-де-Сегура за адресою, де зареєстрована фірма. Про те – що побачили, буде розказано в заключному матеріалі циклу "В Європу під прикриттям".

Дивіться новини "Сьогодні" у середу 30 вересня, о 19:00.

Раніше "Сьогодні" розповідали, що, за даними НБУ, заробітчани скоротили обсяги переказів в Україну.