Е-послугами по хабарах: як впливає на корупцію перехід на електронне надання послуг

12 грудня 2018, 07:13
Онлайн можна отримати тільки 117 держпослуг з 1200, а люди часто про них просто не знають

В мережі. Плюс е-послуг - відсутність особистого контакту з чиновником

Реклама

Масовому впровадженню електронних держпослуг в Україні заважають любов чиновників до папірців і недолік фінансування. У Міжнародний день боротьби з корупцією 9 грудня в Держагентстві з питань електронного урядування розповіли, як за допомогою адмінпослуг в інтернеті борються з хабарами.

Паперова філософія

За даними першого заступника голови Держагентства Олексія Вискуба, в Україні зараз надають 1200 адмінпослуг. Однак паперова філософія часто призводить до зайвої бюрократизації.

"Потрібні довідки або документи з інших органів влади. А це стимулює появу різних "схем", прошарків і зловживань", – розповів він "Сегодня".

Щоб уникнути корупційних ризиків, 117 послуг вже перевели в онлайн. У Держагентстві наводять приклад оформлення допомоги при народженні дитини. Раніше разом із заявою подавалася копія свідоцтва про народження дитини, яку ніхто не перевіряв, і часто допомогу оформляли на неіснуючих дітей. Зараз номер свідоцтва вказується в електронній формі, а після дані перевіряють в Держреєстрі. І хоча послугою скористалося поки 23,5 тисячі родин, її потенційна "потужність" – 360 тисяч родин на рік. Інший приклад – проекти із землеустрою, для яких потрібно отримати проектну документацію. Але розробити її можуть тільки ліцензовані компанії.

Реклама

"Деякі з них в "особливих" відносинах з керівниками земагентств, які стверджували документацію тільки потрібних фірм. Через це вартість послуги помітно зростала", – говорять в Держагентстві.

Після того як цей сервіс перевели в інтернет, почав діяти принцип "сліпого" розподілу. Наприклад, при подачі документації в Київській області система автоматично відсилає заявку до іншого регіону. В цілому, сервісом скористалися майже 269 тисяч осіб, хоча система може обслуговувати 300 тисяч на рік.

Плани і перешкоди

На думку Вискуба, головна перевага е-послуг – відсутність особистого контакту між чиновниками і українцями.

"Ми зараз проводимо аудит інших держсервісів, звертаючи увагу на наймасовіші. Наприклад, в майбутньому батьки зможуть отримати відразу 9 послуг за одне звернення, і відразу в пологовому будинку. Це оформлення фіндопомоги, привласнення громадянства або податкового номера. На все це йтиме 10 хвилин замість колишніх декількох тижнів", – пояснив він нам.

Експерти впевнені, що не все так гладко. Голова Інтернет-асоціації України Олександр Федієнко вважає, що зараз роботі електронного управління країни заважають два фактори.

Реклама

"Перший – недостатнє фінансування з боку держави. В онлайн все ще потрібно перевести понад 90% послуг. Друге – українці, особливо в селах або віддалених від обласних центрів районах, просто не знають, що сервісом можна скористатися через інтернет", – говорить експерт.

Нагадаємо, з 5 листопада в країні почав функціонувати механізм BankID, який дозволяє отримувати доступ до адміністративних і банківських послуг, не виходячи з дому. Сайт "Сегодня" розповів, що це таке, як працюватиме новий механізм і наскільки це безпечно.