Економічний колапс: зупинка ринку мастильних матеріалів відіб'ється на всіх сферах економіки

29 травня 2020, 16:12
Українські виробники мастильних матеріалів сьогодні повністю паралізовані

Починаючи з 23 травня 2020 року всі вони не мають права ні зберігати, ні купувати, ні переробляти, ні продавати продукти, виготовлені на основі базових олив. А це практично всі оливи і мастила в країні. Вже зрозуміло, що введений акциз на базову оливу призведе до скорочення виробництва, зростання цін на вітчизняний продукт, спровокує чергову хвилю безробіття в Україні.

Як прогнозують експерти, введення акцизного податку на базову оливу в Україні спричинить колосальне скорочення вітчизняного виробництва мастильної продукції, тисячі втрачених робочих місць, зростання безробіття в країні, наповнить український ринок низькопробним фальсифікатом, призведе до скорочення податкових надходжень до бюджету України, та принесе значний прибуток імпортному виробнику. Адже, через податковий акциз, коли ціна на вітчизняні мастильні матеріали зросте до рівня сьогоднішнього відомого імпорту, зарубіжні компанії звичайно якнайшвидше збільшать розрив в ціні. Так що введений акциз відчують на собі всі 10 мільйонів автомобілістів України, промислові, аграрні підприємства, а слідом за ними і всі українці.

Черговий "турборежімний" закон, прийнятий ВР і підписаний президентом, гарантує економічний колапс в Україні. Причина – підпункт 215.3.4, в якому значиться, що, відповідно до Закону № 466-IX, з 23 травня 2020 року базові оливи, код УК ТЗЕД 2710 19 99 00 – які імпортує український виробник, тепер обкладаються акцизним податком. За 1000 літрів підприємству доведеться заплатити акцизний податок в сумі 213,5 євро, що означає додатково плюс 50% до ціни за тонну. Тобто нинішня ціна збільшиться практично в півтора рази! Крім цього, цей закон вже сьогодні повністю зупинив процес виробництва мастильних матеріалів в країні. При введенні акцизу на ввезення базових і індустріальних олив "слуги" не передбачили жодного перехідного періоду, і виробники просто виявилися не готові до роботи в таких умовах. За словами фахівців, для оформлення всіх необхідних дозвільних документів і проходження процедур нафтопромисловим підприємствам знадобиться від шести місяців до року. На сьогодні ж, без даних документів підприємства не мають права: ні зберігати, ні купувати, ні переробляти, ні продавати продукти, виготовлені на основі базових олив. А це практично всі оливи та мастила в країні. Фахівці вважають, що даний пункт потрапив до закону помилково і просто був пропущений при прийнятті проєкту в знаменитому "турборежимі". І якщо сьогодні в терміновому порядку не внести коригування до закону, то промисловість країни чекає колапс.

"Всі представники мастильної галузі України разом з трейдерами, забувши про конкуренцію, об'єдналися і написали відкрите Звернення до президента України, нардепам і представникам відповідних органів. Ми всі дійсно рівні перед цим пунктом, тому що наслідки катастрофічні абсолютно для кожного вітчизняного виробника мастильних матеріалів", - заявив Террі Дікен, технічний директор найбільшого українського виробника мастильної продукції, компанії AZMOL BP.

"Мало того, що введення акцизу призведе до істотного подорожчання нашої продукції, і як наслідок – продукції всіх галузей, які в своєму циклі використовують мастильні матеріали виробництва AZMOL BP, ще й відсутність механізму для легального ввезення та продажу базових олив вже сьогодні зупинила можливість здійснювати поставки за контрактами металургійним і агропромисловим підприємствам України", – додав технічний директор AZMOL BP.

Як розповів представники іншого вітчизняного виробника, СП "Юкоіл", наслідки таких "акцизних нововведень" для українського виробника моторних олив і мастил простежити не складно. Базова олива – основна сировина у виробництві мастильних матеріалів, відтак вартість їх виросте пропорційно введеному акцизу. Далі – більше. Далеко не всі українські виробники зможуть дозволити собі продовжити виробництво в тих же обсягах в умовах нової ціни.

"Сьогодні повністю зупинені як закупівлі базової оливи нашим підприємством, так і відвантаження за вже укладеними договорами нашим клієнтам. Ми не можемо продовжувати працювати, у нас немає ні документів, ні матеріальної бази для роботи з підакцизним товаром. Що буде далі, ми не знаємо. Але, прогнози страшні, в збиток собі ніхто працювати не буде. А такими темпами працювати реально не буде ніхто", – так коментує введення податкового акцизу представник СП" Юкоіл".

"Якщо сьогодні український споживач виграє на тлі імпортних моторних олив і мастил тільки за рахунок вигідної ціни, то після сплати акцизу за базову олію, ціни на вітчизняний продукт відчутно зростуть. Такі умови зведуть нанівець конкуренцію з дорогим імпортом, а значить – вітчизняний виробник втратить значну частку покупців свого продукту. Те ж стосується і промислового сектору. Ми більше не зможемо запропонувати їм продукт за доступною ціною. Тому зниження товарообігу призведе до зниження виробництва, а незабаром – і до скорочення робочих місць. До того ж, при скороченні виробництва і продажів українських виробників, значно знизяться податкові надходження від цих підприємств до бюджету України. Якщо в самий найближчий час ДФС не дасть роз'яснення по новому закону, наше підприємство буде змушене повністю зупинитися. Думаємо, така ж ситуація у всіх українських виробників", - пояснює Террі Дікен, технічний директор компанії AZMOL BP.

Сьогодні AZMOL BP – найбільший український виробник мастильної продукції. Це тисячі робочих місць: виробництво, лабораторія, офіс, торгова мережа. Це мільйонні інвестиції в модернізацію виробничих потужностей. І всі ці зусилля надати українцям дійсно європейську якість продукту за доступною ціною одним пунктом звели нанівець. До того ж, співробітники, підраховуючи колосальні збитки акцизного введення, вже сьогодні розуміють, що якщо уряд залишить все без змін і роз'яснень, то з роботою в мастильної галузі потрібно прощатися. Це ж стосується і дистриб'юторських компаній вітчизняних виробників.

"У нашого підприємства величезна торговельна мережа. Якщо ситуація не зміниться, всі ці люди однозначно втратять роботу", – заявляють представники ТОВ "КСМ-Трейд".

Ще одним супроводжуючим ефектом введення акцизу стане процвітання продажу фальсифікованої продукції. Коли на українському ринку залишаться дорогі вітчизняні та імпортні виробники моторної оливи, споживач в будь-якому випадку почне шукати, де ж взяти подешевше. А значить, ріки фальсифікату, які надходять в Україну наливом через контрабандні поставки з ближнього зарубіжжя, збільшаться в рази.