Фейки поширюються Мережею вшестеро швидше за правду: як не стати жертвою дезінформації

12 вересня 2020, 12:30
У дезінформацію і пропаганду вкладаються величезні кошти

За даними досліджень, 10 годин достатньо для того, щоб півтори тисячі осіб прочитали фейкову новину, а ось правдиву побачать протягом 60 годин. Для поширення фальшивої інформації в інтернеті навіть створюють цілі ботоферми. І напередодні місцевих виборів в Україні вони активізувалися. Як не стати заручником помилкових повідомлень, дізнавалися журналісти "Сьогодні".

Читайте також:

Реклама

"На Тернопільщині масово забирають першокласників зі шкіл через COVID-19"; "В апараті СБУ нова керівниця, яка шукала роботу менеджера по роботі з клієнтами"; "Тести на COVID-19 можуть зашкодити здоров'ю" – всі ці новини є фейками. І їх встигли прочитати сотні людей. Чому в цю брехню так легко повірити, розповідає співзасновник проєкту StopFake.

"Вони емоційні, там можуть бути якісь фотографії, які абсолютно не мають відношення до тієї чи іншої ситуації. Тобто люди схильні (думати), а раптом там щось, якась правда?" – пояснює Руслан Дейниченко.

Читайте також:

Реклама

Поширюються фейкові новини через інтернет-ЗМІ і соцмережі, в тому числі і через телеграм-канали, тому що їх легко створити, але важко цензурувати, оскільки майже неможливо відшукати автора. А для того, щоб в новину повірили якомога більше людей, залучають цілі ботоферми.

"Ці боти можуть бути автоматично написаними програмами, які за якимось алгоритмом ставлять лайки, різні реакції, пишуть коментарі. Є цілі створені організації, де живі люди і оператори працюють, і у них план – написати 150 коментарів на якусь тематику під різними постами", – пояснює експерт з кібербезпеки Віталій Якушев.

Зокрема, Служба безпеки України за останнє півріччя викрила ботоферми на десять тисяч акаунтів. Діяли вони з Російської Федерації. І сімдесят відсотків сфабрикованих новин поширюються через російські ЗМІ та соцмережі, звітують в СБУ. Отже, блокування ВКонтакте, Одноклассников та інших ресурсів – дало позитивний ефект. Адже кількість їхніх користувачів, які були потенційними споживачами фейків, зменшилася втричі. Боротьбу продовжують і з інтернет-агітаторами. Викрили 385 осіб, які писали різні фейки про епідемію COVID-19. А найближчим часом в СБУ готуються і до місцевих виборів.

Реклама

Читайте також:

"Ми вже фіксуємо підвищену активність тролеферм, ботів і блогерів, афілійованих з Росією", – говорить експерт з інформаційної безпеки СБУ Ігор Гальченко.

У період виборів експерти радять більше перевіряти інформацію і критично ставитися до неї.

"У період виборів – місцевих чи парламентських, чи президентських – ми спостерігаємо значне збільшення потоку дезінформації і в соцмережах, і в каналах. Тому в цей час потрібно бути особливо обережним, споживаючи політичну інформацію. В пропаганду і дезінформацію вкладаються величезні гроші", – попереджають фахівці.