Рік eHealth: черги, запис за три тижні і 17 млн декларацій

21 вересня 2018, 07:16
Лікарям стали платити більше, але є плутанина на прийомах

Реалії. Декому все ще доводиться сидіти в чергах під кабінетами в очікуванні прийому / Фото: Анатолiй Бойко

Виповнився рік, як МОЗ запустив електронну систему eHealth, покликану спростити доступ та надання українцям якісної медичної допомоги. Нагадаємо, ресурс включає в себе центральний державний сервер і більше десятка приватних медичних інформсистем (МІС), які і передають дані центру. За задумом МОЗ, на нинішньому етапі eHealth реалізовує принцип "гроші ходять за пацієнтом" – рахує декларації, за кількістю яких Нацслужби здоров'я фінансує лікарні. Надалі ресурс замінить паперову меддокументацію на електронну – наприклад, введе е-рецепти і е-карти пацієнтів. Втім, МІС такі функції пропонують вже сьогодні, але не безкоштовно.

За минулий рік в системі вже встигли зареєструватися 1400 лікарень, більше 24 тисяч докторів і майже 18 млн пацієнтів. Наразі, на думку експертів, ресурс цілком виправдовує покладені на нього надії.

Реклама

"Наразі система справно виконує основне завдання від МОЗ, а саме – ефективно збирає інформацію про лікарів і кількість підписаних з ними декларацій", – вважає експерт Громадської ради при Міністерстві охорони здоров'я Євген Гончар.

Спираючись на звіти системи, Нацслужби відповідно фінансує медустанови, що позначається на зарплатах лікарів – багато терапевти вже отримують підвищені зарплати за рахунок своєї популярності у народу. Це, в свою чергу, робить лікарів, якщо не компетентніше, то точно привітніше.

"Наша дільнична терапевт відмінний лікар, але раніше була грубіянка. Зараз – хоч на хліб намазуй", – ділиться користувачці Facebook Наталія Піскун і додає, що доктор, мабуть, хоче укласти всі дві тисячі декларацій.

Лікарям загалом система подобається, хоча більшість випробували тільки реєстрацію декларацій і онлайн-запису.

"Ми користуємося МІС Helsi, вона досить зрозуміла. Ведемо онлайн-запис – це зручно тим, що я заздалегідь знаю, хто прийде, переглядаю його карту, згадую історію хвороби. Можу підготуватися, якщо знаю, що там раніше був складний діагноз", – розповідає терапевт Тамара Глинник.

При цьому лікар нарікає, що проблему черг система наразі не вирішує.

Реклама

"Багато народу приходить і в живу чергу, тому що в системі вже забиті місця на два тижні вперед, а деякі ж потребують термінової допомоги, – говорить доктор. – Своїх пацієнтів я привчаю телефонувати мені перед приходом – якщо проблема не вимагає мого огляду, консультую по телефону".

Не скрізь зручний запис

На місцях ситуація з електронними чергами різна.

"Дуже зручно: приходжу на призначений час і мене приймають. Бувають затримки в 5-10 хвилин, але рідко", – розповідає киянка Марія Плющ.

Але така ситуація не скрізь.

"Лікар приймає 4 години на день: дві години – е-черга, ще дві – жива. Але потрапити до лікаря за електронною можна тільки через дві-три тижні, якщо питання термінове, доводиться сидіти під кабінетом", – скаржиться Ольга Шляхтич.

Скоро, за її словами, потрапити до терапевта буде ще складніше – в її лікарні збираються зовсім скасувати живі черги. Гончар пояснює:

Реклама

"За ці проблеми у відповіді не eHealth, а медустанови, які ефективно або не дуже використовують ресурс МІС".