Хейт і хейтери: як себе вести, якщо став жертвою небажаної уваги в мережі

10 березня 2019, 03:42
Любителям злих коментарів мстять зеленкою і зізнаються в коханні

Розвиток інтернету, а особливо соцмереж, явище, безумовно, позитивне. Але воно породило справжній бич нашого часу – хейтерів, людей, які своїми негативними коментарями і постами псують нам настрій кожен день.
Звичайно, можна просто забанити злостивця, що бризкає отрутою. Можна поскаржитися на нього в поліцію – тим більше що у нас запрацював закон про протидію булінгу(знущанням) і вже навіть був винесений вирок неповнолітній, яка знущалася над знайомою, поширюючи в соціальних мережах непристойні фотографії. Але частіше доводиться ігнорувати потік негативу – хоча, як попереджають експерти, такий метод не самий здоровий, адже наша підсвідомість все одно отруюється думками про хейт. Ми з'ясували, які типажі хейтерів існують, і дізналися, як правильно реагувати на їх повідомлення, щоб обернути потік негативу в свою користь.

Хейтери: заздрісник, порадник, розумник і провокатор

Інтернет створює ілюзію безпеки і дає можливість проявити свої "кращі" якості – адже в онлайні легко зробити гидоту і залишитися безкарним. Сімейний психолог, гештальт-терапевт Оксана Сідун, визначає чотири типажі хейтерів за їх базовими коментарями, і дає поради, як їх нейтралізувати.  

Реклама
  • Заздісник

Він буде писати негативні коментарі про зовнішність, щось на зразок: "Аж дивитися страшно". Жінки так намагаються самоствердитися за рахунок інших, а чоловіки – зігнати образу на жіночу стать.

Таких хейтерів можна нейтралізувати, підвищуючи впевненість в собі. Для цього потрібно навчитися приймати компліменти, насолоджуватися своїм відображенням у дзеркалі, знати свої достоїнства і займатися спортом для підтримки організму в тонусі.

  • Порадник

Залишає коментарі, які намагаються нівелювати ваші досягнення порадами. Типаж хейтера – псевдоексперт: такі люди дуже категоричні, вважають свою життєву позицію "єдиною правильною" і намагаються нав'язати своє бачення всім. При цьому не обов'язково, що людина живе згідно зі своїми ж порадами. Нейтралізувати негативні відчуття від подібних коментарів допомагає самоіронія.

Реклама
  • Розумник

Висловлює думку, навіть коли його не питають. "Маю на це право", – вважає він. Типаж хейтера – псевдоборець за права: він упевнений, що зробить цей світ кращим, помічаючи всі недоліки і аналізуючи їх. В цьому випадку негативні емоції з'являються через те, що нам висловлюють думку, яку ми не хотіли б почути. В такому випадку потрібно зрозуміти, чи дійсно людина хотіла вам нашкодити. З таким підписником можна з'ясувати відносини в особистих повідомленнях.

  • Провокатор

Пише образи, гидкі речі і нецензурну лексику. Типаж хейтера – людина, яка відмінно себе почуває в конфліктних ситуаціях. Наприклад, він виховувався в родині, в якій було багато скандалів, і тепер він не знає, як правильно реагувати, коли все спокійно. Мета – зняти накопичене роздратування, а заодно – зруйнувати чужі приємні відчуття. Щоб позбутися від таких хейтрів, варто використовувати бан – видалення в чорний список.

Читайте також:

Реклама

Причини хейту

Іноді всі ми не проти зав'язати суперечку в соціальних мережах, навіть якщо не є завзятими хейтерами.

"Через те, що в Україні нестабільне соціально-політичне становище, у людини знижується рівень стресостійкості і підвищується агресія, – пояснює Оксана Сідун. – Залишити злісний коментар в соцмережі – найменш енерговитратний варіант "спустити пар".

  • Спускаємо пар

Є безліч позитивних способів зняти напругу. Наприклад, для чоловіків – посилене спортивне тренування. Але оскільки хейт – це вербальне вираження агресії, бажано не тільки побити грушу, але і посваритися на неї. Жінки знімають стрес, коли насолоджуються красою. Наприклад, доглядають за квітами, ходять в музей або на шопінг, гортають журнал або дивляться кіно, а потім обговорюють це з подругами.

  • Гігієна

А ще Оксана Сідун рекомендує навіть в соціальних мережах не забувати про вибудовування своїх кордонів і захист особистого простору.

"Це ваша сторінка, і ваша влада робити що завгодно, – нагадує психолог. – Ви можете обмежити дії хейтерів завдяки технічним можливостям мережі. Якщо вам важливо підтримувати відносини з людиною, яка поводиться як хейтер, поговоріть з нею особисто і попередьте, що її поведінка вам не подобається. Або ж дайте відповідь прямо в коментарях. Можливо, при особистій розмові слова цієї людини виявляться зовсім ворожими: далеко не всі люди в текстовому форматі вміють правильно висловлювати свої емоції".

Читайте також:

Відповідальність за погрози: арешт на півроку і в'язниця

З 19 січня цього року в Україні діє закон про протидію булінгу (знущанням) як офлайн, так і онлайн.

"Але стаття 173-4 захищає тільки учасників освітнього процесу – за умови, якщо хоча б одна зі сторін не досягла 18 років", – пояснює речник Національної поліції Ярослав Тракало.

Всім іншим користувачам він рекомендує звертатися до адміністрацій соціальних мереж, які можу видалити непристойний контент і деактивувати облікові записи хейтерів.

"Якщо вам погрожують і ви впевнені, що існує небезпека заподіяння фізичної шкоди, потрібно звернутися в правоохоронні органи. Після перевірки інформації правоохоронці нададуть відповідну правову оцінку", – каже Ярослав.

За його словами, реальна загроза життю кваліфікується згідно з Кримінальним кодексом України. Покарання – арешт на строк до шести місяців або обмеження волі на строк до двох років. За дрібне правопорушення передбачена адміністративна відповідальність.

Вибір: професія, задоволення і хейт мимоволі

  • Випадково: в інтернеті люди не відповідають за свої слова і бояться зустрітися особисто

Олександра Вовк працює в ЗМІ. Одного разу вона потрапила в центр скандалу з впливовими особистостями, і на її особистій сторінці навіть писали погрози.

"Як правило, я підтримую колег або відстоюю власні інтереси, – пояснює Саша. – Мене зачіпають образи, погрози і відверта брехня, я можу навіть використовувати міцне слівце. Але люди просто не відповідають за свої слова в мережі! А коли я захотіла зустрітися з людиною і поговорити, дивлячись в очі, вона на зустріч не погодилася".

  • Для задоволення: в позитив ніхто не вірить, писати гидкі речі потрібно для балансу

Користувач ra29 став популярний відразу на декількох різномовних сайтах одного холдингу завдяки своїм порадам і зауваженнями до адміністрації. Причому людина не лінувалася: свої повідомлення вона дублювала на різних мовах і розміщувала на двох сайтах відразу. Причому за весь цей час він жодного разу не скористався фотофорумом і не придбав жодного товару. Коли у ra29 попросили пояснити свою поведінку, він заявив:

"Я вважаю, що у редактора сайту – авторитарний стиль роботи, а річ не може подобатися всім. Як то кажуть, "я не долар, щоб усім подобатися".

І якщо на сайті виключно позитивні відгуки – це перша ознака нещирості. Я вперше стикаюся з тим, що реєстрація на двох сайтах, російською та українською, вважається небажаною! Чи є в діях людини "умисна шкода" – повинен встановлювати суд, а не редактор – у якого, за моїми відомостями, немає ніякої юридичної освіти. В інших випадках в Україні діє презумпція невинуватості". Зауважимо, що адміністрація сайту завжди відповідала на коментарі цього користувача, щоб з'ясувати причину невдоволення.

  • На замовлення: хейтери не торгуються, а за негатив отримують погодинну оплату

Роман Глєбов працює в медіа і знає все про хейтерів, які на своїй діяльності заробляють гроші.

"Це ідеальні "солдати" для чорних піар-агентств, які займаються "знищенням" конкретних персонажів, – розповідає Роман. – Перед ними стоїть завдання зробити так, щоб від людини відвернулися шановані в суспільстві люди. Ціни на подібному ринку в основному договірні. Але, що добре для замовника, хейтери зазвичай особливо не торгуються, для них сам процес – задоволення. Оплата праці може бути погодинна, в більш складних схемах – залежати від кількості лайків, перепостів, коментарів. Серед замовників подібних піар-агентств нерідко бувають юридичні фірми або адвокати. Бюджети подібних проектів можуть бути абсолютно різними. Все залежить від об'єкта і від так званої обратки – ефекту, який викликав коментатор. Обратки бувають різними і часто дуже неприємними, навіть якщо ви ведете гнівний діалог в соцмережах не під своїм ім'ям і аватаркою. У кращому випадку за подібні "забави" вас обіллють зеленкою".

Читайте також:

Практика: полюбити хейтера

За відгуками популярних блогерів, перші хейтери з'являються, коли кількість передплатників сягає межі 10 000. Тобто негатив збільшується з ростом популярності як своєрідний вірус онлайн-зірок – адже чим більше людей знають про блогера, тим вище ймовірність, що серед них є і хейтери.

Марина Могилко – блогер, веде кілька каналів про саморозвиток і навчання. В одному з відео вона поділилася, що російськомовний простір на YouTube агресивніше реагує на один і той же контент. Як вважають спікери TED Talks, найбільше хейтерів у тих, хто робить щось значуще – політики чи соціальні активісти. А також у тих, хто створює якісний розважальний контент.

У боротьбі з негативом кожен знаходить свій спосіб. Наприклад, б'юті-блогер Ріна Ніколь на камеру робить макіяж, підкреслюючи всі недоліки, про які їй писали в коментарях. Алла Костромічева, ведуча шоу "Топ-модель по-українськи", запустила лінію футболок з написом #lovemyhaters. Маша Єфросиніна з Настею Каменських зняли відео, в якому обговорювали негативні коментарі на своїх сторінках.

В рамках програми "Оля" за мотивами американського шоу Елен Дедженерес, Ольга Фреймут створила рубрику "Хейтер, I love you".

"Це відмінна можливість прийти до людей, які написали про тебе не дуже делікатно, і сказати:"я тебе люблю", – поділилася українська телеведуча в соціальних мережах. – Друзі, давайте не будемо сприймати все так серйозно. Я всім бажаю самоіронії, і собі теж".

Редактори знаходили тих, хто в соціальних мережах писав негативні коментарі про Ольгу Фреймут, а після ведуча відвідувала своїх хейтерів, попередньо готуючись до кожної зустрічі. У дівчини-фармацевта, яка порівняла Фреймут зі старим диваном, Оля попросила рекомендації по омолодженню і подарувала їй новий диван і свою фірмову кепку. Двом чоловікам, які сумнівалися в її інтелекті, ведуча показала дипломи з відзнакою і МРТ – щоб довести наявність мозку. Після чого обидва хейтери вибачилися за свою поведінку. А один з них навіть зізнався, що з'ясовувати стосунки в коментарях чомусь вважається нормальним стилем спілкування. Але сказати все, що він написав, прямо в обличчя ведучій він би не наважився.

Хейтери, ай лав ю! У шоу Оля Фреймут спілкувалася зі своїми підписниками. Фото: Кадр програми "ОЛЯ"

Конкуренція: "війни" на YouTube

Іноді Хейт – не тільки вираз власних емоцій, а й спосіб нейтралізувати конкурентів. Це стосується не тільки іміджу великих організацій, але і розважальних каналів відеоблогерів. Для монетизації каналів на YouTube адміністрація розробила спеціальні схеми: від спонсорства та нативної реклами до створення контенту Premium акаунтів. Але через атакихейтерів заробити на своєму блозі виходить далеко не у всіх.

Найвідомішим прикладом онлайн-бойкоту став співак і блогер Едвард Атева. Він не раз досить жорстко жартував над своїми хейтерами і іншими популярними ютуберами. Після цього на каналі блогерші і співачки Ліззкі з'явилося відео "Дисс на Атеву". У ньому Ліззка розкритикувала Едварда і закликала своїх підписників ставити дизлайк конкуренту. Її підтримали не тільки передплатники, а й інші блогери. В результаті кількість переглядів на каналі Атеви знизилося з 5 млн до 10 тисяч (!), і вже 2 роки він не може відновити свій канал. Причому він набрав максимальну кількість дизлайків в російськомовному сегменті YouTube.

Атака підписників. Як падають популярні акаунти. Фото: з блогу Яна Топлеса