Як в Україні буде змінюватися система охорони здоров'я: 6 напрямів

26 грудня 2014, 17:14
У країні буде вводитися страхова медицина, а лікарям платитимуть за змішаною системою

У МОЗ представили план реформування системи охорони здоров'я. Фото: inpress.ua

Представник експертної групи з медичної реформи Володимир Курпіта на засіданні комітету з питань охорони здоров'я презентував стратегію медичної реформи в Україні.

"Стратегія складається з аналізу, який свідчить про той факт, що на цей момент безкоштовна медицина в Україні є міфом, оскільки чітко цифри вказують на те, що 95% ліків, які на даний момент вживають наші пацієнти, оплачуються самими пацієнтами. До 85% коштів, які витрачає держава на систему охорони здоров'я – а це 52 млрд грн – на даний момент витрачаються на утримання, які включають в себе утримання установ, а також утримання та оплату праці персоналу. Кількість ліжок (лікарняних ліжок – ред.) в Україні, як уже говорилося неодноразово, в два рази перевищує середні показники, які є в ЄС. При цьому наголос робиться саме на ліжку, хоча лікують не ліжка і не будівлі, а лікують технології, які, на жаль, в Україні відстають небагато", – розповів Курпіта.

Реклама

За його словами, через застарілих технологій тривалість стаціонарного лікування в Україні на 50% більше, ніж у Європі. Крім того, ставка медичного працівника прив'язана до кількості ліжок, що призводить до невисокої оплату праці персоналу.

СТРАТЕГІЯ

Стратегія охоплює шість напрямків реформування: надання медичних послуг, фінансування галузі, управління, людські ресурси, інформатизація галузі, а також використання технологій, товарів і ліків.

Реклама

Відносно надання медичних послуг було виділено п'ять основних сфер, в яких ці послуги надаються.

У контексті розвитку та реструктуризації первинної медичної допомоги експертна група пропонує говорити про нові моделі відносин між лікарями первинної меддопомоги та громадськістю.

За словами Курпіти, це можуть бути або принципи приватно-державного партнерства, або принципи приватизації первинної ланки, або механізм використання лікарів як представників професій, які мають право найматися безпосередньо суспільством.

Реклама

Мова йде про впровадження чіткої системи направлень, коли пацієнт може потрапити до фахівця тільки через свого лікаря, проте держава не обмежує таке право пацієнта, залишивши йому можливість самостійно оплачувати такі консультації.

Також планується впровадження змішаної оплати праці, в яку входитимуть капітальні видатки, оплата послуг, оплата за ефективність і оплата за якість.

Експертна група наполягає на оптимізації мережі лікарень, змінивши принципи фінансування, запровадивши аутсорсинг послуг, які стосуються діагностичних та інструментальних послуг, а також надавши право автономного ведення адміністративної та фінансової діяльності установою.

Що стосується високих технологій, які повинні бути впроваджені, вони повинні впроваджуватися через унікальні клініки, яких повинно бути небагато, шляхом впровадження оплати послуг, а також на принципах державно-приватного партнерства, повідомив Курпіта.

За його словами, для формування нової системи громадського здоров'я, яка повинна замінити санітарно-епідеміологічну службу і ряд інших служб, необхідно чітке зміна законодавства, перенесення фокусу з інфекційних захворювань на не інфекційні, впровадження чітких і зрозумілих інформаційних ініціатив щодо найбільших і головних загроз здоров'ю, які виникають. Також необхідне створення єдиного національного центру громадського здоров'я за принципом центру контролю захворювань.

Курпіта також зазначив, що система екстреної медичної допомоги на цей момент пройшла часткове реформування, але подальше реформування потребує змін, пов'язаних з оптимізацією системи лікарень.

МЕХАНІЗМИ ФІНАНСУВАННЯ

Експерти пропонують розглянути всі чотири блоки в системі фінансування галузі, зокрема питання, яким чином збираються гроші, хто є замовником і хто акумулює кошти і де ці кошти акумулюються, і як вони витрачаються.

В даний момент збір коштів збільшується через систему загального оподаткування, однак в Україні на даний момент не розглядалося питання щодо спеціальних податків, які використовуються виключно для галузі охорони здоров'я.

Також розглядається питання про те, чи можна буде забезпечити галузь через страхові внески.

"Найголовнішу функцію, яку необхідно визначити – це відокремити функцію замовника послуг, яким повинні виступати МОЗ та обласні управління охорони здоров'я, від платника послуг, якими повинні виступати спеціальні агентства, уповноважені місцевими органами влади", – повідомив Курпіта.

Експертна група вважає, що акумуляція коштів повинна здійснюватися на різних рівнях для первинної допомоги, мережі лікарень і високо технологічної допомоги.

Але найголовніша реформа, яка повинна бути здійснена, як вважає група, це перехід від фінансування щодо постатейного бюджету до фінансування за пролікований випадок.

СТРАХУВАННЯ

Впровадження обов'язкового медичного страхування має супроводжуватися формуванням пакета послуг, які можуть фінансуватися за рахунок держави. Зокрема, необхідно чітко визначити необхідність і обсяг універсального нестрахового пакету, який буде доступний для всіх громадян країни і буде включати в себе основні проблеми, які пов'язані з найбільшими біологічними або медичними погрозами, що включає в себе програми щодо щеплень, туберкульозу, ВІЛ, психічного здоров'я, Орфа захворювань, а також ургентного лікування незастрахованою частини населення.

Курпіта зазначає, що окреме питання – це питання державного страхового пакета для уразливих груп, які необхідно визначити, а саме – хто до них буде ставитися, яка кількість груп буде, і яким чином держава зможе фінансувати цю систему.

"Говорячи про впровадження медичного страхування, ми можемо чітко говорити, що необхідно сприяти, з одного боку, добровільного медичного страхування, що вимагає внесення змін у відповідне законодавство, з розширенням або впровадженням можливості загальнообов'язкового медичного страхування, враховуючи фінансові можливості країни", – сказав Курпіта.

Управління галуззю

Експертна група рекомендує в цьому питанні ввести автономність постачальників послуг, до яких відносяться медичні установи різних форм власності, а також вилучити у МОЗ ряд невластивих йому функцій.

У Міністерства повинні залишитися тільки три напрямки – формування стратегії і політичне лідерство, опосередкований контроль дотримання законодавства, а також посилення функцій моніторингу та аналізу.

На думку експертної групи, в наступному році МОЗ має реструктуризуватися і виконувати тільки ці функції.

Щодо розвитку людського ресурсу, фармацевтичного сектора та формалізації – експерти відзначають необхідність більш детального обговорення.

Курпіта зазначив, що цими напрямками необхідний перегляд регуляторної бази та впровадження тих регуляцій, які на даний момент існують в ЄС.

"У той же час Україна повинна забезпечити відповідальність перед своїми громадянами і своїми виробниками, забезпечивши відповідну підтримку національному товаровиробнику", – сказав Курпіта.

Він зазначив, що всі ці заходи повністю збігаються з коаліційної угоди, а також перейшли в план дій уряду в 2015 році.

"Зокрема, ті пункти, які ми пропонували для плану дій, включають в себе зміни щодо управління шляхом впровадження автономності установ і реформи Міністерства; зміни в принципах закупівель, а також використання міжнародних організацій для закупівель; дерегуляція фармацевтичної галузі, яка пов'язана зі скасуванням зайвих ліцензій, а також спрощенням отримання дозволів; впровадження аудиту, який полягає в преведенного аудиту цільових державних програм, яких на даний момент 18, а також створення так званого генерального плану лікарень ", – сказав Курпіта.

За його словами, стратегія реформи зараз проходить цивільні обговорення.

"Оскільки стратегія не є програмним документом, вона є політичним документом, ми передбачаємо, що за основними напрямками повинні бути створені окремі програми реформування, які, наприклад, мають включати програму реформування системи громадського здоров'я, програму розвитку фармацевтичного сектору, генеральний план лікарень тощо", – сказав Курпіта.

Крім того, для реалізації стратегії потрібен ряд законодавчих змін, зазначив він.