Жебрак біля метро. Фото: А. Литвин
Кожен день жителі столиці проходять повз десятків жебраків . Щоб отримати пожертви, " аскерам " доводиться вивчати психологію і ділитися заробітком з " покровителями " . " Сегодня.ua " розібрався , як працюють київські жебраки .
"Чорний ринок" жетонів
На вході в станцію метро біля автоматів з жетонами з самого ранку стоїть невисокий чоловік в мішкуватому піджаку. Як тільки чергова дівчина засовує "двадцятку" в машину і автомат " випльовує " п`ять жетонів, чоловік підходить і боязко питає: " а можна мені один? " . Дівчина, не дивлячись у обличчя незнайомця, спритно кидає жетон у простягнуту руку чоловіка і швидко спускається в метро.
Фото: А. Литвин
Але отримавши своє, жебрак не спускалися в метро , а продовжує стояти біля автоматів і очікує наступну "жертву" . Я підходжу до машини , дістаю гаманець, і до мене відразу ж підходить незнайомець.
" І багато так вдається за день назбирати ", – поцікавився я у жебрака, не дочекавшись його прохання.
" А тобі чого ? Мені на уколи потрібно, в лікарню, а грошей немає" , – відповідає на моє запитання чоловік .
" Просто цікавлюся добротою киян", – виправдовуюсь я .
Після моїх слів незнайомець доторкається рукою до лівої кишені поношених брюк – десятки жетонів випирають з штанини.
" А куди потім жетони діваєте ", – продовжую задавати питання.
" А це вже не твоя справа ", – грубо закінчує розмову чоловік і демонстративно повертається до мене спиною .
Я відходжу на кілька метрів, але продовжую спостерігати за його " роботою" . Через три хвилини до автомата впевнено підходить молодий чоловік в окулярах і з великим рюкзаком на плечах. Він засовує в автомат заздалегідь приготовлену купюру і поруч " з'являється " мій співрозмовник – він простягає руку , а юнак кладе в неї один з п'яти жетонів.
Тільки за півгодини чоловік "заробив" 7 жетонів ( кожен коштує 4 гривні) . Нескладно підрахувати, що за 3 години можна назбирати жетонів на 168 гривні.
До речі, ще на початку року в інтернеті з'явилися оголошення про продаж жетонів на метро, талонів на тролейбуси і автобуси за зниженими цінами.
Скільки заробляють "аскери"
Як розповів кореспонденту " Сегодня.ua " Ігор , який і сам активно "працює" в переходах з простягнутою рукою , за роботу на "хлібних" місцях у центрі міста доведеться ділитися. З ким саме , чоловік говорити відмовляється , проте відзначає , іноді доводиться віддавати половину зібраних грошей .
" Якщо працювати в центрі , звичайно , потрібно віддавати половину. Сам розумієш , інакше не дадуть місце. А якщо сидиш десь у " чорта на пасочках " , то працюєш сам на себе. Хоча і там можуть " пресанути " . Як пощастить. є " аскери " – вони підходять і просять грошей , а є ті, хто працює по " старинці" – сидять на входах . " Аскерам " часто потрібно міняти дислокацію і краще там, де вже хтось сидить, не з'являтися ", – говорить експерт.
"Є " аскери " – вони підходять і просять грошей , а є ті, хто працює по " старинці" – сидять на входах . " Аскерам " часто потрібно міняти дислокацію і краще там, де вже хтось сидить, не з'являтися ", – говорить експерт.
За словами Ігоря , найчастіше кияни жертвують всього лише один раз на день. Таким чином, між жебраками з'являється конкуренція . "Взагалі людина не буде за один похід двічі давати гроші різним жебракам . Ті, хто можуть дати, дають один раз і вважають, що свій борг на сьогодні вони виконали. Тому якщо " аскер " зустрічає людей відразу на виході з поїзда метро – він гроші отримає , а от ті, хто сидить на виході зі станції , залишаться ні з чим – людина двічі подавати не буде", – розповідає жебрак .
Фото: архів
Ігор впевнений, для того, щоб вдало працювати, необхідно добре розуміти психологію киян – тиснути на "слабкі місця" і продумувати заздалегідь легенду. Деякі , говорить Ігор , вірять жебракам і починають розпитувати про те, як же " аскер " "дійшов до такого життя" . У цій ситуації необхідно швидко зорієнтуватися і розповісти виразну легенду. хороший жебрак за день може заробити до 500 гривень.
" Ну як пощастить. Хтось може заробити і 500 гривень за день, а хтось і 100 ледве збирає . Тут взагалі багато факторів – везіння, образ – не кожному будуть давати гроші. Потрібно викликати жалість. Я колись працював " в піших аскерах " . Правда, не більше місяця, потім пішов. Часто посилають, пристають . Важко. Потрібно підходити і відразу протягувати руку , деякі на автоматі сунуть гривню – дві. Я завжди говорив, що збираю на квиток додому, в Севастополь . Але це ще давно було, років три тому. Але сам я з Житомира, просто в Севастополь їхати довше, квиток дорожче", – розповідає Ігор .
Я завжди говорив, що збираю на квиток додому, в Севастополь . Але це ще давно було, років три тому. Але сам я з Житомира, просто в Севастополь їхати довше, квиток дорожче", – розповідає Ігор .
Жебраки в образах: діти-інваліди, і травмовані "бійці"
О 8 ранку на перехід біля метро Шулявська за допомогою милиць приходить жінка з жовтими брудним волоссям . Вона спускається на п'ять сходинок в перехід, кидає на підлогу милиці, дістає з кишені банку , кладе її поруч з милицями , спираючись об стіну , задирає штанину і виставляє вперед знівечену ногу без ступні.
"Допоможіть ! Люди! Допоможіть ", – кричить хрипким , пропитим голосом жебрак . Перехожі , бачачи страшну картину, тільки прискорюють крок. Але вже через кілька хвилин до переходу підходить літня жінка , дістає з потертого пакету хліб, ділить його навпіл і простягає жебрачці , але та не помічає стару і продовжує кричати " Люди , допоможіть !". Літня жінка кладе хліб на банку і йде, по дорозі перехрещується і щось бурмоче собі під ніс . Раптово жебрачка замовкає – хліб на банці заважає " роботі" – тепер в неї не вийде кидати дрібні монети.
Вона ніяково нахиляється , присідає на сходинки , забирає хліб у кишеню, а банку виставляє подалі від себе , щоб перехожі змогли подавати милостині , тримаючись на відстані.
Як говорить Ігор , банку з пожертвами не повинна бути порожньою , бажано, залишати там гривню – людина помічає купюру і охочіше поповнює пожертвування. "Взагалі більшість відразу забирають купюри , але це помилка – в банці повинно хоч щось залишатися . Нехай дрібниці , гривня, але вона не повинна бути порожньою ", – розповідає експерт.
Фото: архів
У переході недалеко від метро темноволоса жінка спустила в перехід інвалідне крісло , слідом за нею не поспішаючи спустилася і дівчинка , на вигляд учениця молодших класів. Дитина сіла у інвалідне крісло , а жінка зав'язала їй рот білою тканиною – на руки поклала білий плед. Зображуючи інваліда , дівчинка весь день просиділа в колясці. Жінка іноді відходила курити , однак ні на хвилину не залишала дитину без нагляду.
" Приходять сюди іноді. Це циганка ! Гаразд би сама сиділа в цьому кріслі , а так дитину свою посадила ! Хіба це мати? Їй робили зауваження , так вона такі прокляття на нас наслала , що Боже поможи !", – розповідає продавщиця в переході Лідія .
" Приходять сюди іноді. Це циганка ! Гаразд би сама сиділа в цьому кріслі , а так дитину свою посадила ! Хіба це мати? Їй робили зауваження , так вона такі прокляття на нас наслала , що Боже поможи !", – розповідає продавщиця в переході Лідія .
Як повідомили в київській поліції , з початку року до Єдиного реєстру досудових розслідувань ( ЄРДР ) внесли 18 кримінальних правопорушень за ст. 304 ККУ ( втягнення неповнолітніх у злочинну діяльність). При цьому всього один випадок – втягування дітей у заняття жебрацтвом (ст. 150-1 КК).
За словами начальника столичної кримінальної міліції у справах дітей Лариси Зуб , для того, щоб притягнути до відповідальності батьків по 150 -й статті , необхідно зафіксувати мінімум три факти порушення. А таке вдається не часто. Правоохоронці проводять рейди і помічають батьків, які жебракують з дітьми , проте відразу внести відомості про подію в ЄРДР не можуть.
Фото: архів
На станції Шулявська, недалеко від входу в метро, "працює" молодий чоловік у військовій формі і перебинтованими руками. Пов'язки перетягнули пальці і здається, ніби молодий чоловік залишився інвалідом в результаті якоїсь травми. Помічаючи людей у формі, жебрак сором'язливо ховає перебинтовані руки в кишені і відвертається до стіни.
Експерт з жебрацтва Ігор впевнений , пальці у " солдата " на місці – інакше б він їх не ховав під бинтом. " Взагалі якщо перебинтована рука – точно немає там ніяких ампутацій . Якщо раптом не було б пальців або руки , це б навпаки – виставили б на показ , щоб жалість викликати . Люди добре на таке реагують ", – упевнений Ігор .
Експерт з жебрацтва Ігор впевнений , пальці у " солдата " на місці – інакше б він їх не ховав під бинтом. " Взагалі якщо перебинтована рука – точно немає там ніяких ампутацій . Якщо раптом не було б пальців або руки , це б навпаки – виставили б на показ , щоб жалість викликати . Люди добре на таке реагують ", – упевнений Ігор .
Також експерт додає, подібного роду робота небезпечна – " можна " отримати " від справжніх бійців" .
До речі як заявляють в КП " Київський метрополітен", на жебраків , які ходять по вагонах , стоять у переходах і на платформах, активно скаржаться мешканці столиці. Крім того , жебраки носять із собою масивні короби, які доставляють пасажирам чимало проблем , особливо в " годину пік " .
Згідно з чинним законодавством , бродяжництво та жебракування не є злочином , а до відповідальності притягуються тільки ті особи , які змушують громадян займатись такою діяльністю .