Якою тепер буде школа: предмети на вибір для школярів і педагогічна інтернатура для вчителів

19 березня 2019, 07:00
Педагоги відійдуть від стандартів, учні зможуть займатися вдома і здавати тести двічі на рік

/ Фото: Вiталiй Лазебник, Сьогодні

Кабмін підготував проект нового закону "Про повну загальну середню освіту", який може набути чинності вже цього року, якщо його ухвалять депутати. Головне: нададуть більше самостійності як школам, так і вчителям і учням, що має підвищити якість середньої освіти і виростити учнів патріотами, інноваторами і цілісними особистостями. "Сегодня" з'ясували головні нововведення документа.

Нововведення для вчителів

За новим законом педагог стає головною дійовою особою в навчальному процесі: він отримає право самостійно формувати програму навчання на підставі державних стандартів, тобто головним критерієм оцінки його роботи будуть знання, отримані його учнями, а не ведення паперових планів і звітів за ними. Зокрема, для мотивації учнів можна розробляти власну організацію навчального процесу, оригінальну систему оцінювання (з таблицею перерахунку в звичну 12-бальну шкалу). Також вчитель зможе підвищувати кваліфікацію за бюджетні кошти. Школи зможуть самі набирати штат вчителів і техперсоналу. Залежно від реальних потреб, встановлювати їм доплати і надбавки як за якість роботи, так і за додаткове навантаження (до 20% окладу): за завідування кабінетом, спортзалом. Вводиться педагогічна інтернатура: у перший рік роботи молодий учитель отримає наставника, якому доплачуватимуть 20% від його окладу. Зараз наставництво є безкоштовним і часто формальним. Також всіх викладачів навчать навичок домедичної медичної допомоги (виміряти тиск і пульс, зробити штучне дихання).

Реклама

Нововведення для учнів

Головне для школярів – з'явиться можливість вибору індивідуального плану навчання, який узгоджується з батьками і затверджується педрадою. Це особливо актуально як для талановитих дітей, які серйозно займаються музикою, образотворчим мистецтвом, спортом, так і для дітей з особливими потребами. Наприклад, спортсмени-розрядники можуть бути звільнені від відвідування уроків фізкультури. Натомість звичних шкільних уроків учні зможуть отримувати знання дистанційно, займаючись вдома самостійно, або з індивідуальним викладачем, потім раз на семестр здати оцінювання з усіх предметів. Також батьки дітей з особливими потребами зможуть супроводжувати дитину в школі під час навчання. Для вільнішого доступу до знань в школах з'являться ресурсні кімнати і медіатеки. Планується створення можливості навчатися для тих, хто довгий час (місяць і більше) перебуває в лікарні, санаторії. Щоправда, в законі детально не прописано, як це може бути організовано.  

Думка експертів

Шкільні вчителі підтримують нововведення закону, але з застереженнями.

"Відхід від стандартної методики правильний, оскільки в спеціалізованих школах, наприклад, з поглибленим вивченням мови, можна буде займатися за найновішими підручниками, а не за рекомендованими МОН, – розповіла нам викладач англійської Валерія Бєлова. – Сосовно оригінальної системи оцінювання, вона актуальна лише в молодших класах, щоб захопити малюків: за кожне завдання можна видавати, наприклад, прапорці, наклейки".

Водночас вчителі насторожено ставляться до індивідуального навчання і звільнення учнів від окремих уроків.

Реклама

"Заняття вдома самостійно або з учителем можуть не відповідати шкільній програмі. Таким дітям буде складно на іспитах, оскільки вони звикли працювати в своєму темпі", – каже вчитель математики Людмила Петрик. 

Нагадаємо, раніше стало відомо, що Україна переходить на міжнародний формат оцінки дітей з особливими освітніми потребами. У Києві відкрився всеукраїнський тренінг для працівників інклюзивно-ресурсних центрів.