Контрабанда в зоні бойових дій на Донбасі: "проїзд" подорожчав у рази

30 липня 2015, 07:49
За хабарі везуть бензин і алкоголь. СБУ запускає "сищиків", а експерти закликають зняти обмеження

Контрабандистів відстежують мобільні групи

Останнім часом контрабанда в прифронтовій зоні стихла, запевняють волонтери та СБУ. Але визнають: повністю її викорінити поки не вдається. Адже формально провезення вантажів у прифронтовій зоні навіть не є контрабандою, оскільки там немає держкордону, і фіксується лише як порушення правил перетину лінії зіткнення, пояснюють силовики. Для боротьби з контрабандистами створили навіть мобільні групи "сищиків", а на блокпостах планують відкрити державні торгові центри та аптеки для місцевих жителів. Але нелегальну продукцію продовжують везти. Обсяги найрізноманітніші – максимальну партію з початку бойових дій затримали 1 липня: 700 тонн продуктів.

СИГАРЕТИ І ПОКРИШКИ. За даними силовиків, найчастіше на тимчасово окуповані території Донбасу везуть сигарети, алкоголь, бензин і наркотики. А нещодавно затримали фуру, яка везла бойовикам так званої "ДНР" будівельні матеріали, офісне приладдя та електронні носії інформації. "В основному возять їжу та спиртне. Раніше провозили багато інструментів і медикаментів для надання першої допомоги, маскуючи їх під гуманітарну допомогу, – розповів "Сегодня" волонтер Роман Доник. – Крім того, возять запчастини, покришки для вантажівок, заготовки для сигарет – тютюн, фольгу, клей і верстати для їх виготовлення".

Реклама

Щоб уникнути затримання, свій товар контрабандисти маскують за документами, як макулатуру або металобрухт. За словами радника замміністра оборони Наталії Воронкової, продукти, які везуть в зону бойових дій, найчастіше незаконно записують в документи за зниженою ціною: "У підсумку в зоні АТО у нас нібито найдешевший сир – по 2,5 грн за кг! Вся вартість товару у фурі оцінюється в 14 750 грн, але звичайно ж, ніхто його за такою ціною продавати не планує (у Донецьку твердий сир коштує від 120 грн/кг. – Авт.). Багато алгкоголю провозять, прикритого продуктами, а одного разу навіть намагалися переганяти м'ясо у вигляді живої худоби – просто через річку! А в середу виявили 10 кг срібних і позолочених виробів, яке везли з АТО сюди у вигляді церковного начиння".

Провозять товар не тільки на вантажівках, а й в легкових авто, каже Наталія: "Водій на легковику може провезти товару десь на 5000 грн, так що йому доводиться щодня багато разів ганяти машину туди і назад. Але щоб прискорити процес проходження черги, він бере з собою вагітну жінку або жінку з немовлям".

ПРОДУКТИ НА БЛОКПОСТИ. СБУ, спільно з ДФС, МВС, ДПС, десантниками ЗСУ та волонтерами, ще в середині липня створила і відправила в зону бойових дій 7 зведених мобільних груп для припинення нелегальних потоків товарів. Такі групи діють в Маріуполі, Волновасі, Кураховому, Дружківці, Слов'янську, Лисичанську і Щасті. "Постійно буде проходити ротація, щоб в учасників не було спокуси вступити в змову з контрабандистами, – розповіли нам в Міноборони. – Наше завдання – перекрити провезення товарів повністю. Але тут головне, щоб не постраждали мирні жителі, тому ми вирішили створювати торгові центри та аптечні пункти на блокпостах: там вони зможуть купити товари і медикаменти за нормальною ціною. Це будуть державні магазини, без великих націнок".

Реклама

Волонтери тим часом сподіваються, що законодавство з незаконним перевезенням посилять. "Президент обіцяв ініціювати ряд нормативних актів, які дозволять конфісковувати машини, що провозять вантажі. Зараз транспорт, на жаль, повертають власнику", – говорить Доник.

ЦІНА ПИТАННЯ. Офіційно провезення товару на окуповані території дозволене близько 8000 фірмам, ще 3000 можуть вивозити товари звідти. Контрабандисти ж проїжджають через лінію розмежування за хабарі і з підробленими документами нібито від цих фірм. "Ціна проїзду раніше коливалася в межах 15-20 тисяч грн (на кожному блокпосту доводилося залишати 3-5 тисяч грн)", – говорить Доник. Але товари, ввезені в так звані "ДНР" і "ЛНР", там продають в 5-6 разів дорожче, так що транспортування окупалося. Але зараз, після появи мобільних груп, ціни на провезення вантажу виросли в 2-3 рази, зазначає волонтер: "Водії тепер стали більше боятися, що їх спіймають. Та й вартість провезення вантажу з, наприклад, Мукачево в Донецьк зараз оцінюється в 60-70 тисяч грн – бензин подорожчав". Контрабандисти використовують навіть безготівковий розрахунок: гроші за провезення товару, за словами Воронкової, перекидають військовим на блокпостах просто на картку.

ЗАРОБЛЯЮТЬ НА ВІЙНІ. На думку президента Украналіцентру Олександра Охріменка, економічна блокада і бойові дії на Сході допомагають заробляти на контрабанді багатьом представникам влади і військовим. "Неофіційно кажуть, що розмови про боротьбу з контрабандою – фікція, оскільки саму економічну блокаду Донбасу використовують для заробітку. Відсутність блокади допомогла б різко зменшити контрабанду, але тільки в тому випадку, якщо б відновилися колишні межі і припинилися бойові дії. Але ні для кого не секрет, що під час війни завжди зростають незаконні розрахунки".