Махінатори на тендерах: як обходять систему держзакупівель в мережі

17 лютого 2018, 07:33
Хитрі замовники в ProZorro роблять помилки в словах і "ховають" свої лоти на абстракцію

Махінації. Деякі тендери прописують так,

Днями виповнилося три роки з дня презентації системи електронних держзакупівель ProZorro . За цей час вона заощадила країні майже 40 млрд грн , в ній працюють близько 31 тис . держзамовників і понад 152 тис . компаній . При цьомудеякі знаходять лазівки, щоб обійти систему. "Сегодня" з аналітиками компанії Youcontrol дізналася , які схеми використовуються і як з ними боротися .

Згідно із законом через електронну систему держустанови зобов'язані проводити лише надпорогові закупівлі ( понад 200 тис . грн для товарів і більш 1,5 млн для робіт ) . Решту можна робити поза системою , завантажуючи в систему лише звіти . Тут з'являється лазівка : держустанова може купити у " потрібного " постачальника або за завищеною ціною , якщо сума не перевищує 199 999,99 грн . А якщо вона все ж більше , закупівлю можуть " дробити " . Тільки за 2017-й в системі налічується майже 700 звітів про закупівлі з сумою від 199 999 грн до 199 999,99 грн .

Інша популярна лазівка – фіктивні фірми – одноденки , які приходять на торги і занижують суму пропозиції в рази . Коли аукціон закінчується , провокатор – переможець відмовляється від підписання договору . Інші компанії , які в азарті пішли на занижену ціну , не погоджуються співпрацювати на невигідних умовах . У підсумку перемагає компанія , пропозиція якої значно вище за інші .

"Такие схемы доказать весьма трудно. Однако если у других участников торгов или у общественности закрались сомнения, можно поискать связь между потенциальными фигурантами сговора. У них может быть один основатель, общие контакты адрес, телефон, электронная почта", — говорит эксперт аналитической системы YouControl Игорь Курочка.

Ще одна схема – дискваліфікація учасників для виграшу в тендері " потрібного " постачальника . Відомий випадок , коли відсіяли 18 учасників з вигідними пропозиціями , а перемога діставалася компанії з найвищою ціною . Іноді замовник спочатку прописує умови закупівлі так , що відповідати їм може тільки " свій " постачальник . Це може бути наявність специфічного сертифіката якості або характеристик товару .

Реклама

Наприклад , стільці повинні бути тільки зеленого кольору з жовтою смужкою шириною 15,7 см .
Іноді тендер просто " ховають " так , щоб його знайшла лише " потрібна " фірма . Для цього роблять граматичні помилки ( предметом закупівлі вказують " машину " або " стілець і крісло " ) , розміщують товар в неправильній категорії ( часто торги шукають по фільтру ) , роблять предмет закупівлі максимально абстрактним ( наприклад " дрібні металеві вироби " ) . У всіх цих ситуаціях тільки " свій " постачальник знайде закупівлю за попереднім посиланням.

"Если речь идет о выявлении нарушений в актуальной закупке, следует требовать от заказчика исправить дискриминационные условия. За время работы ProZorro такие требования были поданы около 16  тыс. раз, более половины из них были удовлетворены. При столкновении с несправедливостью уже после аукциона при определении победителя следует обжаловать решение заказчика в АМКУ. Залог успеха — четкая аргументация позиции участника о сути нарушения его прав. При этом обязательно нужно писать отзывы о проблемной закупке на мониторинговом портале DoZorro, предавать дискриминацию огласке. На сегодня активистам DoZorro удается восстанавливать справедливость в 40% торгов, в которых они выявили нарушения", — говорит руководитель торговой площадки Zakupki.Prom.ua Оксана Ферчук.