Можуть навіть не покликати на співбесіду: що роботодавці шукають в ваших соцмережах

10 лютого 2019, 07:38
У соціальних мережах грань між особистим та діловим життям дуже тонка

/ Фото: Getty Images

Перегляньте свої фото в соцмережах і вичитайте пости, якщо влаштовуєтеся на роботу. Через невдалі знімки і помилки в публікаціях роботодавець може не передзвонити. За даними Work.ua, 66% роботодавців переглядають профілі здобувачів у Facebook, Instagram, LinkedIn, інших соцмережах.

Посилання на акаунти в соцмережах вже давно стали одним з пунктів, які потрібно вказувати в резюме, зазначають HR-фахівці. Справа в тому, що сторінка в соцмережі – головне джерело інформації про людину, каже Анна Зайцева, HR-експерт. Все що, людина публікує, говорить про неї, її цінності, переконання, стиль і спосіб життя. Навіть при ідеальному резюме і потрібному досвіді людині можуть відмовити після перегляду сторінок в соцмережах.

Яку інформацію роботодавці шукають про людину і через що можуть не взяти на роботу, дізнавався сайт "Сегодня".

За ким стежать роботодавці в соцмережа х

Вказувати в резюме свою сторіночку в соціальних мережах вважається хорошим тоном, вважає HR ТОВ UTAGRO Еліна Кац. Роботодавець все одно її знайде, а якщо людина ховається – це може здатися підозрілим.

Переважно, дивляться профілі в Linkedin і Facebook, іноді ВКонтакте і Одноклассниках (які в Україні заборонені, але якими все ж дехто користується за допомогою VPN). Під приціл потрапляють творчі та комунікаційні фахівці: дизайнери, копірайтери, менеджери з продажу, офіс-менеджери, оператори на телефон, менеджери з роботи з клієнтами, бухгалтер і так далі.

Реклама

"Linkedin – це лакмусовий папірець для працівників керівного складу, IT-шників, маркетологів, психологів. За Facebook можна спробувати створити картину про співробітника на будь-якій посаді, яка вимагає роботи в колективі. Юристів важче дослідити, вони зазвичай просунутіші в інформаційній безпеці і не видають у відкритий доступ надлишкової інформації. Але пошук за фотографіями і старими сторінками в кеші ВКонтакте і Одноклассниках також може дати багато цікавих знахідок", – пояснює Еліна Кац.

За постами можна скласти певне уявлення про людину: чим живе, як мислить, які фото постить, як позиціонує себе в житті і суспільстві. Ця додаткова інформація не завжди є вирішальним фактором для запрошення на співбесіду, але дає можливість правильно побудувати розмову під час зустрічі, задати необхідні запитання, уточнити якісь нюанси, вважає менеджер з персоналу компанії DOK Олена Прядка.

"Крім того, важливим моментом є наявність загальних контактів: можна через спільних знайомих отримати більше інформації, ніж претендент вказав в своєму резюме. Якщо для позиції необхідна презентабельна або приємна, приваблива зовнішність, особливо для співробітників, які особисто спілкуються з клієнтами, за фото в соцмережах часто можна визначити, наскільки здобувач підходить для вакансії. Для керівних позицій теж важливо розуміти, чи є у претендента родина, наскільки повно він зможе виконувати необхідний обсяг роботи", – розповідає Олена Прядка.

З виробничими і технічними професіями складніше. Електромонтерів, інженерів, проектувальників та інших фахівців не вистачає на ринку праці, і далеко не завжди у них є сторінки в соцмережах. HR-директор компанії ЕДС-ІНЖИНІРИНГ Валентина Пучка каже, що на те, що пишуть претенденти в соцмережах, увагу звертають, але вирішальне значення для цієї категорії кандидатів мають професійні якості. Так, за сторінкою в соцмережі можна багато дізнатися про людину: її інтереси, модель поведінки, коло знайомств. Але все це лише припущення, які можна підтвердити або спростувати тільки при особистій зустрічі.


Фото: pixabay.com

Реклама

Профілі в соціальних мережах дозволяють роботодавцю відсіяти частину кандидатів на посаду. Наприклад, якщо в резюме кандидата зазначено, що він активно займається нетворкінгом, тобто створенням соціальних зв'язків, але кількість його друзів не перевищує 20, то це явний привід для HR-фахівця уточнити чому так, каже Надія Омельченко, віце-президент компанії "ІТ-Інтегратор". Якщо ж у кандидата на позицію копірайтера в постах суцільні орфографічні помилки, це теж привід задуматися, чи варто приймати такого фахівця.

"Не варто забувати і про те, що представники так званого покоління Z взагалі дуже розкуті і можуть не надавати особливого значення контенту, який вони постять в соцмережах. Тому навіть неформатний контент, наприклад, відверті фото не можуть бути підставою для того, щоб відразу відкидати кандидатуру кандидата. Грамотний HR-фахівець повинен оцінювати кандидата в комплексі, а не тільки його "цифровий образ", – коментує Омельченко.

Через які фото і пости роботодавець може відмовити

Контент в соціальних мережах не є 100%-вою підставою для відмови кандидату, стверджує рекрутер офісного персоналу компанії "Хаскі" Дарина Іванова. Зміст профілю здобувача дає зрозуміти, що саме варто перевірити на співбесіді.

Однак є винятки. Практично всі HR-фахівці, опитані сайтом "Сегодня", готові відмовити людині, у якої на сторінці є контент з насильством, наругою і порнографією. Не покличуть на співбесіду, якщо в постах є ненормативна лексика, або радикальні записи політичного, релігійного, расистського штибу, використання мови ворожнечі.

Реклама

"Ми не запросимо людину, яка виражає: антиукраїнські, антидержавні погляди, є зрадофілом, підтримує не науковий погляд на світ, наприклад, вважає, що Земля пласка, щеплення не працюють, СНІД придумали медичні корпорації і поширює російські деструктивні меми", – поділився Артем Зелений, засновник і керівник PR агентства ZELENI.AGENCY.

 

Контент в соцмережі може як допомогти кандидату, так і зіграти з ним злий жарт. Наприклад, негативні відгуки про компанію, в якій людина раніше працювала. Ніхто не захоче такої слави. І якщо людина написала про колишнього роботодавця, то напише і про майбутнього, пояснює HR-експерт Анна Зайцева.


Фото: pixabay.com

Також роботодавці ставляться і до записів, в яких на загальний огляд виносяться конфлікти з іншими людьми. Найімовірніше, роботодавець запитає, чи вміє людина керувати своїми емоціями і розставляти пріоритети. HR-фахівці також уважно дивляться, як людина пише.

"Якщо ви не вичитуєте помилки в коротких текстах, то навряд чи вас турбуватиме ретельна перевірка на грамотність робочого листування. HR розцінює це як недбалість і неповагу до компанії в цілому, і майбутніх колег і клієнтів зокрема", – додає Зайцева.

Багато компаній насторожено ставляться до того, що людина викладає свої "пляжні фото". І тут питання не в святенництві, а все в "рамках", пояснює Анастасія Локшинська. Тому краще в налаштуваннях соцмереж встановлювати видимість певного контенту тільки для вузького кола друзів.

"Чи підходить людина, сказати за сторінкою в соціальній мережі важко. Варіант "не підходить" очевидніший. Наприклад, коли ми шукаємо працівників до відділу продажів, то ми не продовжуватимемо діалог з людиною, яка пише з великою кількістю помилок, використовує в своїх повідомленнях ненормативну лексику, демонструє неповагу до людей. Ми вважаємо, що вплив контенту в соціальній мережі на наше рішення запросити або не запросити кандидата на співбесіду – близько 25%. Є багато інших факторів, які ми враховуємо. Наприклад, чи уважно людина прочитала текст вакансії, чи виконала вона наші умови про надання нам інформації, яку ми просили в вакансії, і так далі", – зазначає Олена Єременко, директор магазину "Товстосум".

За соц мережами стежать не тільки перед прийомом на робот у

У великих компаніях HR-фахівці продовжують стежити за тим, що розміщує у себе на сторінці співробітник, розповідає Анастасія Локшинська. Переважно, щоб запобігти шкоді репутації підприємства.

"Незалежно від діяльності компанії небажаний контент – це все про ту ж адекватність людини (контент, що містить насильство, жорстокість і т.д.). Також до небажаного контенту можна віднести посади і перепис про конкурентів компанії, в якій працює співробітник, незалежно від позитивного або негативного їх змісту. І, звісно, якщо співробітника викрили у брехні – коли, скаржачись на нездужання, він просить "відлежатися" кілька днів вдома, і водночас розміщує фотографії з відпочинку", – зазначає Локшинська.

У невеликих компаніях спеціально за співробітниками не стежать. Інша справа, що в такому випадку всі і так один у одного в друзях. І якщо раптом менеджер, який повинен бути на зустрічі, опублікує в сторіз, як він курить кальян або стоїть в черзі в кіно, то це може швидко дійти до керівництва.


Фото: А. Іскрицька

У соціальних мережах грань між особистим та діловим життям дуже тонка. Тому Олександра Стельмахова, власник торгової марки Deadline в Україні, радить:

  • перш ніж оцінювати дії компанії або керівництва в соцмережі, публікувати фото з корпоративу в п'яному вигляді або фото топлес з пляжу – думати про репутацію;
  • краще завести знеособлений блог, якщо є необхідність розміщувати інформацію, яку можуть сприйняти неоднозначно – ненормативна лексика, матеріали еротичного характеру, висловлювання про клієнтів і конкурентів, засновані на особистому досвіді;
  • без узгодження з PR-відділом не варто вступати в полеміку в соцмережах з "тролями", незадоволеними клієнтами і партнерами – це може викликати інформаційну криза;
  • пам'ятати, що позиція в соцмережах може сприйнятися як офіційна позиція компанії; все що написано, особливо ненормативною лексикою, може бути використано проти автора пізніше.

"Бути обережним в соціальних мережах варто не тільки першим керівникам компанії, але і рядовим співробітникам. Згадаймо випадок, який ледь не погубив репутацію однієї компанії, яка відмовилася додати води в подвійний еспресо. Після декількох сотень репосту компанія вирішила вибачитися, вказавши, що "керівництво не поділяє думку співробітника". Але це не врятувало ситуацію. Пост компанії зібрав понад 60 негативних відгуків і відкритого "стьобу", – прокоментувала Стельмахова.

Нагадаємо, раніше "Сегодня" розповідав, як українцям пропонують швидку зміну професії.

Також ми писали про п'ять найзатребуваніших професій в Україні 2019 року.