На що партії витрачають мільйони з бюджету

8 серпня 2018, 07:00
НФ не витрачається на рекламу, а "Батьківщина" економить на кадрах

Політсили. Найбільше витрачаються на зарплати, оренду приміщень та агітацію. Фото: М. Марків

До завтра українські політсили повинні подати до Нацагентства з питань протидії корупції свої звіти про фіндіяльність і доходи за другий квартал 2018 року. І перш ніж приступити до аналізу нових даних, НАПК опублікувало результати моніторингу звітів за перші три місяці поточного року.

"Звіти подала 271 партія, з них 166 – без порушень", – повідомили в НАПК.

Всі порушення чиновники зафіксували і подали до суду адмінпротоколи: партіям можуть загрожувати "страшні" штрафи в 1700-5100 грн.

Реклама

Суми і джерела

Нагадаємо, відповідно до закону, що діє з 2016 року, право на фінансування з держбюджету мають партії, які подолали на виборах-2014 бар'єр в 5%, а кошти розподіляються залежно від набраних голосів. За цим принципом в першому кварталі найбільше грошей від держави отримав "Народний фронт" – 33,02 млн грн, трохи менше пішло БПП – 32,5 млн, "Самопоміч" з урахуванням надбавки за дотримання гендерних квот забрала 29,2 млн грн, опозиційний блок – 14 млн, Радикальна партія – 11,1 млн грн, а "Батьківщині" дісталося 8,4 млн. Проте благодійників у останньої знайшлося в рази більше, ніж у конкурентів: за півроку партія прийняла спонсорських та фінансових внесків на 3,16 млн грн. У решти політсил благодійників поменше: Опозиційному блоку додали ще 1,53 млн, "Самопомочі" – 1,22 млн грн, БПП – 1,2 млн грн, радикалам – 370,8 тис. грн, а Народному фронту – всього 113 тис. грн.

На що витрачають

Згідно з поданими до НАПК звітами, найбільші суми держкоштів партії витрачають на виплату зарплат своїм співробітникам. Найбільше на це витратився БПП – на оплату праці 695 співробітників політсила витратила 13,8 млн грн (в середньому 6,6 тис. грн на місяць на кожного співробітника), а ось економлять на найманні в "Батьківщині" – на 71 одного працівника пішло 868 тис. грн (в середньому по 4 тис. грн на місяць). У копієчку політсилам влітає і оренда приміщень для партійних осередків, і більше всіх за це викладає "Народний фронт" – 7,58 млн грн, а ось найекономнішими виявилися радикали – за три місяці на знімання вони витратили всього 232,2 тис. грн.

Також партії не шкодують грошей і на політичну пропаганду, і найбільші бюджети на рекламу пускає "Самопоміч". Причому, як і ББП, майже всю суму пускають на видавництво агітаційної літератури – 2,9 млн грн (з 3,35 млн) і 2 млн (з 2,9 млн) відповідно. Також більше інших "Самопоміч" спускає на ТБ-рекламу (246,5 тис.), а ось БПП на неї за перші три місяці 2018-го не витратило ні копійки, як і на рекламу по радіо.

Реклама

Радикали ж, навпаки, повністю утрималися від друку агіток, зате найбільше витратилися на рекламу в журналах (190,9 тис. грн). А найбільшу суму за зовнішню рекламу партії витратили в Опозиційному блоці – 292,2 тис. грн. Єдина політсила, яка повністю заощадила на рекламі, – "Народний фронт".

"Звіти – лише верхівка айсберга"

Переглядаючи фінзвітність партій, можна скласти уявлення про плани політсил на найближче майбутнє, кажуть експерти.

"Наприклад, "Народний фронт" не витрачається на рекламу, очевидно, тому що не збирається йти на майбутні парламентські вибори, а виділені гроші витрачає на технічні потреби – утримання приміщень та інше. "Самопоміч", навпаки, слідуючи своєї традиційній практиці, витрачає гроші на утримання партійної газети, – каже політолог Руслан Бортник. – В цілому ж офіційна фінансова звітність – лише вершина айсберга, адже реальні витрати політичних сил в 7-10 разів більше. Тому цифри офіційних витрат – слабкий маркер реальної діяльності. Найчастіше це найпростіший спосіб освоїти бюджетні гроші з меншою кількістю паперової тяганини або можливість їх там, де не вистачає. Комусь зручніше закрити державними коштами питання з зарплатами, а комусь – заплатити за рекламу на "своїх "каналах".