На Закарпатті з'явилися поліцейські-школярі

8 лютого 2017, 07:45
Учні ходитимуть на уроки в формі і ловитимуть прогульників. Психологи: це може призвести до розколу серед дітей

Вчора в Україні на своє перше чергування вийшли копи-школярі. Відтепер помічники патрульної поліції стежитимуть за порядком в школі, контролюватимуть прогульників і курців і розповідатимуть про Правила дорожнього руху. "Сегодня" дізналася про права та обов'язки шкільних копів і чи буде нововведення запроваджено по всій країні.

Першим в Україні навчальним закладом з власними копами стала школа в селі Коритняни в Закарпатській області. Шкільний патруль складається з 11 школярів (учнів 7-10 класів), які пройшли тритижневе спеціальне навчання і вчора урочисто прийняли присягу.

"Це наш пілотний проект, ми в цьому першопрохідці, – розповідає нам начальник управління патрульної поліції Ужгорода та Мукачева майор Юрій Марценишин. – Коли ми запропонували співпрацю школярам, вони і здивувалися, і зацікавилися. Охочих було багато (30 школярів. – Авт.), але ми вибрали тільки 10 – з 7-10-х класів. Щоправда, як виняток шкільним поліцейським стала і учениця 6-го класу, яка показала хороші результати".

Поліцейські розповідають, що умовно "службу" шкільних копів можна розділити на три етапи. "Перший – школа. Патрулі виявлятимуть злісних прогульників і тих, хто постійно спізнюється на уроки, хто курить під стінами школи. На другому етапі ми навчатимемо їх правил поведінки на дорозі, популяризуватимемо здоровий спосіб життя – потім вони проводитимуть заняття в інших класах, – говорить Марценишин. – І вже на третьому етапі хочемо брати дітей на спільне піше патрулювання вулиць. Якщо виявимо порушення, то, переконавшись, що дитині нічого не загрожує, дамо їй можливість самій зробити зауваження. Можливо, на порушника це надасть більший психологічний ефект". Копи кажуть, що впроваджуючи проект, хочуть насамперед прибрати бар'єр недовіри, який був довгі роки між суспільством і міліцією, а тепер поліцією.

ЗАПИШУТЬ ВСЕ. "Сегодня" поспілкувалася з юними поліцейськими. Вони відтепер ходитимуть на уроки в формі, ідентичною поліцейській, а на перервах патрулювати шкільні коридори в пошуках порушників порядку. Один з них, дев'ятикласник Віктор, каже, що з появою патруля в школі інші учні стали стриманішими і стали менше пустувати – придивляються до нововведення. "Школа розділена на сектори, в кожному з яких вчора чергувала по двоє "копів". Поки що порушень не було", – важливо розповів нам Віктор. Одна з небагатьох дівчаток в патрулі, восьмикласниця Даніелла, каже, що як і інші, розповідатиме порушникам, щоб ті надалі не грубили вчителям і правильно переходили дорогу. "Якщо щось знайдемо, то повідомимо класному керівнику", – розповіла нам патрульна. "У них складено графік чергувань, хто і коли чергуватиме, – розповіла заступник директора школи Діана Данко. – Всі порушення фіксуватимуть письмово, а хлопці братимуть участь в шкільній Раді щодо профілактики порушень. Якщо хтось порушить порядок, то таких школярів викликатимемо на бесіду. Крім того, учасники проекту матимуть право бути присутнім на педрадах".

Копи здивовані

Реклама

Опитані нами справжні поліцейські в інших регіонах розповіли, що приємно здивовані ініціативою закарпатських колег. "Більшість копів і так співпрацюють зі школами, проводять профілактичні бесіди з учнями. У Закарпатті вирішили вийти на новий рівень. Але поки рано говорити, наскільки хороша ця затія, – потрібно подивитися, як спрацюються шкільні патрулі з однокласниками", – вважають копи.

Психолог: експеримент може призвести до розколу

Незважаючи на плюси проекту, про які говорять коритнянські педагоги і поліцейські, в Асоціації дитячих та сімейних психологів нововведення оцінюють стримано. "Сама ідея, закладена до експерименту, – цікава і корисна, – розповів "Сегодня" голова асоціації Сергій Красін. – Але недобре те, що в патрулі беруть участь не всі діти, а тільки якась вибрана еліта. Це може стати причиною розколу між дітьми. Краще було б, якщо в експерименті брали участь би по черзі всі школярі. Наступне – це форма. Насамперед це школа, а не поліція. Статутний режим в даному випадку – це крайність, адже не дуже приємно, коли діти під наглядом як би "поліції" всередині школи. І останнє. Важливо, щоб була циклічність. Роль "копа" не повинна бути тривалою, тобто попрацювали трохи, а потім змінилися. Ті, хто знайомий з суттю Стенфордського тюремного експерименту 1971 року, знають, що група студентів була розділена на дві: "наглядачі" і "в'язні". Підсумок експерименту: багато "ув'язнених" отримали психологічні травми, а у деяких "наглядачів" з'явилися садистські нахили. Тобто ризики є". Сергій Красін уточнив, що йому, як психологу, будуть цікаві результати закарпатського проекту, тому постарається відстежувати інформацію про "пілота".