Українців хочуть штрафувати за розсилання спаму

8 липня 2020, 07:00
Штрафи встановили на рівні 1700-3400 грн

/ Фото: Unsplash

Нещодавно Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт про електронні комунікації. Крім десятка базових змін, які стосуються безпосередньо мобільних операторів, в документі передбачені зміни для абонентів. Наприклад, за розсилання спаму обіцяють штрафувати, а покарання за порушення прав абонентів – посилити. Сайт "Сьогодні" розповідає, які нововведення очікують абонентів мобільного зв'язку в Україні.

Що прописано в законопроєкті

Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроєкт №3014 "Про електронні комунікації". У пояснювальній записці говориться, що чинна в Україні законодавча база у сфері електронних комунікацій формувалася понад 15 років і не задовольняє потребам сучасного суспільства. Тому розроблено базовий документ, який би дав змогу врегулювати більшість питань в галузі телекомунікацій.

Реклама

У законопроєкті передбачено багато нововведень для мобільних операторів. Зокрема, пропонують дозволити операторам користуватися одними і тими самими частотами і розподіляти їх між собою. Нині розподіляє частоти регулятор – Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРЗІ). Також пропонується операторам самостійно вирішувати, яке покоління зв'язку вони будуть використовувати на своїх частотах.

Є нововведення і для абонентів. Наприклад, в законопроєкті йдеться, що розсилання спаму або комерційних електронних повідомлень загрожує штрафом у розмірі від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 1700 до 3400 грн. Спамом буде вважатися повідомлення, яке надсилають абоненту без його згоди (крім повідомлення від постачальників комунікаційних послуг, органів державної влади або місцевого самоврядування). Крім цього, швидкість інтернету, яку заявлять оператори, не зможе відрізнятися від реальної. Та й у цілому штрафи за порушення прав абонентів істотно виростуть. Ми поговорили з мобільними операторами і дізналися, що ще зміниться для абонентів і що ще можуть запропонувати в законопроєкті.

Читайте також:

Реклама

Що зміниться для абонентів і операторів

У компанії Vodafone Україна вважають законопроєкт позитивним для галузі, оскільки він лягає в логіку імплементації норм Кодексу Електронних комунікацій ЄС, прийнятого в 2018 році в Європі. Кодекс спрямований на прозоре регулювання і рівні права та можливості для всіх учасників ринку.

"Технологічна нейтральність спростить запуск нових технологій в уже проліцензованих операторами частотах. Оператору не потрібно буде отримувати нову ліцензію для запуску нових стандартів зв'язку, в разі якщо вони передбачені в урядовому плані використання частот. Отже, для абонента може бути спрощений доступ до нових технологій і послуг в короткостроковій перспективі (залежно від термінів фінального затвердження закону і доопрацювання підзаконної бази під нього)", – зазначили в компанії.

У компанії lifecell кажуть, що законопроєкт забезпечить функціонування незалежного та спроможного регулятора, абоненти мають отримати справжнього гаранта дотримання правил гри і їхніх прав на ринку.

"Норми про спільне використання інфраструктури і радіочастотного ресурсу мають позитивно відбитися на розвитку покриття операторів. На нашу думку, положення законопроєкту про спам потребують доопрацювання. У поточній редакції спамом може вважатися будь-яке повідомлення споживача споживачеві, відправлене неодноразово. Штраф законопроєкт передбачає в тому числі й для фізичних осіб. Механізм відстеження поки не відомий", – пояснює оператор.

У компанії "Київстар" нам розповіли, що в новому законопроєкті виключені планові перевірки, а комунікація з регулятором ринку буде здійснюватися через спеціальну цифрову платформу. Це допоможе уникнути "паперової тяганини" у вирішенні важливих ринкових питань і відповідає оголошеному урядом курсу на дерегуляцію ринків.

Реклама

"Важливо, що із законопроєкту вилучено вимогу до телекомоператорів про від'єднання телефонів, IMEI яких не внесено до бази кодів. Таким чином збережено право абонентів на отримання послуг зв'язку. Також абоненти можуть надавати операторам свою згоду на опрацювання інформації не тільки в письмовій формі, як це було потрібно раніше, а й у будь-який, включно з електронною", – пояснили в компанії.

Представник оператора також висловив думку, що штрафи дуже великі і сприятимуть розвитку "сірих" провайдерів, які приховують свій прибуток.

"Відповідальність за поширення SMS-спаму лягає на компанії, які це ініціюють. Мобільні оператори до поширення комерційних SMS стосунку не мають, оскільки тільки надають технічні можливості для зв'язку між клієнтами", – зазначає оператор.

Читайте також:

У компанії Vodafone Україна також вважають за необхідне доопрацювати законопроєкт в частині збільшення штрафів і відповідальності за порушення галузевого законодавства (за деякі порушення штрафи збільшуються в 100 разів).

"Дуже жорстке трактування спаму тощо. Також поки не до кінця зрозумілі статус і повноваження регулятора (поки повністю виключені з тексту законопроєкту), підходи до нарахування частотної ренти/оплати радіочастотного моніторингу", – пояснили в компанії.

Андрій Каленський, директор департаменту регуляторного забезпечення ВАТ "Укртелеком", говорить, що нова редакція законопроєкту була підготовлена ​​з урахуванням чинних положень європейських директив. Але в тексті проєкту є пункти, до яких галузь, можливо, ще не готова, і вони потребують додаткової уваги.

"Згідно з проєктом, використання інфраструктури електронних комунікаційних мереж та її елементів буде здійснюватися на договірних засадах, що несе загрозу завищення тарифів за доступ. Звичайно, дерегулювання в будь-якій сфері вважається позитивом. Але відсутність втручання держави у формування тарифів за доступ може призвести до небажаних наслідків у вигляді спекуляцій або цінової дискредитації", – каже Каленський.

Він додає, що інший нелогічний момент – положення про інформування споживачів про зміни в тарифах за 20 календарних днів до їх застосування. Нині цей строк становить сім днів.

"З огляду на швидкість розвитку технологій, що впливають на специфіку надання універсальних телекомпослуг зокрема, було б логічно залишити цей строк без змін. Саме це питання, на мою думку, якраз підлягає "дерегуляції", – зазначив Каленський.


Зауважимо, що бувають випадки, коли абоненти мобільного зв'язку стикаються не просто зі спамом. Про те, як працюють мобільні шахраї, дивіться в сюжеті "Сьогодні":