Відсутність захисту і "ручний" режим: експерти назвали ризики системи TruCam

19 жовтня 2018, 14:24
На думку фахівців, використання приладів в ручному режимі вносить суб'єктивну складову і загрожує появою корупційних моментів

Автор фото: Анатолій Бойко, "Сегодня"

З 16 жовтня поліцейські стали заміряти швидкість автомобілів на дорогах за допомогою приладів і штрафувати водіїв за порушення. Спочатку експерти позитивно оцінили таке нововведення, адже в ідеалі воно могло б змусити водіїв уважніше ставитись до дотримання швидкісного режиму. Але вже з перших днів автомобілісти стали помічати проблемні моменти в роботі поліцейських з TruCam.

По-перше, водіїв і експертів бентежить територіальне розташування копів з приладами. На думку адвоката, що спеціалізується на захисті прав водіїв, Вадима Володарського, поліцейські розміщуються не в тих місцях, де порушення водіями швидкості могло б привести до аварійної ситуації, і працюють без попереджувальних знаків.

Реклама

"По-перше, знаків, які попереджають про контроль швидкості, я не бачив взагалі ніде. Патрульні автомобілі іноді стоять відкрито, а іноді практично" в кущах". І знаходяться вони на тих ділянках, де люди передбачувано порушують, тому що там реально умови дозволяють їхати швидко. Але там немає якоїсь небезпеки від руху з високою швидкістю. Це не ті місця, де можуть статися ДТП саме через перевищення швидкості. Якщо вони стоять, наприклад, на проспекті Перемоги в Києві, то контроль швидкості в такому місці ніяк на безпеку не впливає. У зв'язку з цим, на мою думку, це робиться з абсолютно іншими цілями. Таким чином, на мою думку, копи лише поповнюють бюджет, а не борються з аварійністю", – вважає Вадим Володарський.

Крім того, правозахисника бентежить те, що поліцейські виписують постанови на місці ДТП, а не у відділенні поліції.

"Вони постанову виносять безпосередньо на місці. Хоча є рішення Конституційного суду України від 26 травня 2015 року, відповідно до якого будь-яке рішення повинно виноситься в межах адміністративної одиниці, а не на дорозі. Так людина може підготуватися і захистити свої права, якщо вона не згодна з порушенням. Будь-яка постанова, яка була виписана на дорозі, може бути оскаржено хоча б з цієї причини", – доповнює Володарський.

Є запитання у експертів і з приводу використання TruCam в ручному режимі. На думку експерта ПДР, викладача Харківського державного автомобільно-дорожнього коледжу Ярослава Лепетюка, така робота з приладами не зовсім коректна і в майбутньому може загрожувати появою корупційної складової на дорогах.

"Фото- і відеофіксація повинні вестися в автоматичному режимі. По-хорошому, ці прилади повинні весь день збирати інформацію, а потім направлятися на обробку, після чого вже повинні виноситься постанови. Це було б правильніше. А так може бути суб'єктивність – використання приладу на свій розсуд або вибір місця контролю", – вважає Лепетюк

Крім того, є можливість виникнення корупційної складової "ручного режиму". Наприклад, якщо поліцейські навчаться видаляти відео, вимагаючи за це певну плату. На думку експерта, від такого ризику теж не застраховані. Хоча заступник начальника департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький підкреслював, що в приладі є запобіжники проти можливих зловживань. Прилад містить спеціальну систему шифрування даних. Інспектор не має доступу і не може видалити будь-які моменти самостійно.

Реклама

Нагадаємо, раніше сайт "Сегодня" розповів про те, що радари для фіксації порушень швидкісного режиму після чотирирічної паузи і низки резонансних ДТП повернулися на дороги України. "Пільговий режим" для водіїв закінчився, і тепер тих, хто перевищуватиме дозволену швидкість руху, поліція зупинятиме і штрафуватиме.

Фіксуватимуть порушення копи за допомогою TruCam – приладу, створеного фахівцями американського NASA. Він дозволяє вимірювати швидкість лазерним променем на відстані до 1200 м як в зустрічному, так і в попутному напрямку. Може працювати без підзарядки 15 годин, а карта пам'яті розрахована на 16 тис. відеороликів або 40 тис. фотографій. Швидкість роботи – 3 фотокадри на секунду. Крім того, лазерні радари оснащені GPS – можуть точно фіксувати координати порушення. Вперше на українських дорогах "труками" з'явилися 2010 року, але 2014-го їх заборонили через ліквідацію ДАІ і скандалів з сертифікатами. Зараз, за неофіційними даними, їх кількість не перевищує 200 штук на всю країну, а в столиці – не більше десятка. Станом на той час за кожен такий прилад було заплачено $ 11 тис.

Також в коментарі сайту "Сегодня" експерт, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко розповідав, навіщо потрібне фото- і відеостеження за водіями. Він вважає, що це є кроком до стандартів ЄС.