Небезпечний громадський транспорт: як і де краще за все перевозити дітей

24 листопада 2019, 07:37
За 9 місяців цього року в країні сталося майже півтори тисячі ДТП за участю громадського транспорту.

/ Фото: Вiталiй Лазебник, Сьогодні

Закон про введення штрафу за перевезення дітей без автокрісла набув чинності з 20 листопада. Раніше ми докладно розповідали про те, що прописано в цьому документі і як водії тепер мають піклуватися про безпеку дітей. До того ж, закон безпосередньо стосується і ринку таксі, зобов'язуючи таксистів перевозити дітей в автокріслах.

Такий порядок речей сподобався далеко не всім. Незважаючи на те, що закон от-от почав діяти, вже були прецеденти, коли людей з дітьми просто відмовлялися везти в таксі. Так, наприклад, у Львові таксист відмовився везти жінку з трирічною дитиною. Про це на своїй сторінці Facebook розповіла львів'янка Олена Кулигіна. Вона зазначила, що викликала таксі разом з подругою, яка була з дитиною. Таксист погодився везти дитину тільки за умови, що жінка заплатить штраф, якщо їх зупинить поліція. Клієнтки пропонували водієві встановити своє автокрісло, але той відмовився, не захотівши витрачати на це час. Причому сталося це ще на початку листопада, коли закон і штрафи не набули чинності.

Реклама

Схожі ситуації уже виникли і в Києві: батьки в соціальних мережах скаржаться, що таксі відмовляються від перевезення їх дітей.

Крім цього, чимало батьків відзначили, що громадський транспорт в Україні знаходиться в набагато більш жалюгідному стані, і ось там загроз для безпеки дітей явно більше, ніж в легкових авто.

Реклама

Сайт "Сьогодні" розбирався, наскільки безпечний громадський транспорт в країні, як на законодавчому рівні регламентуються правила перевезення дітей та що допоможе убезпечити свою дитину.

Реклама

Що не так з громадським транспортом

Якість і безпека громадського транспорту в Україні залишають бажати кращого. Якщо в США і країнах Європи ДТП з громадським транспортом – рідкість, то в Україні – стандартна ситуація. За 9 місяців цього року в країні сталося майже півтори тисячі ДТП за участю громадського транспорту. 977 пасажирів отримали різні травми, 132 людини загинули.

Перевірки громадського транспорту в містах раз по раз тільки підтверджують факт, що їздити в такому транспорті небезпечно. Наприклад, в минулому році під час рейду в Київській області поліція перевірила 400 приміських маршруток. І майже в кожній зафіксовані порушення. Як виявилося, водії перед виїздом не проходять обов'язковий медогляд, а деякі сідають за кермо в нетверезому стані.

Ще один фактор ризику – переповнені маршрутки. Вранці і ввечері, коли діти саме їдуть до школи або повертаються звідти, транспорт забитий під зав'язку і говорити про будь-яку безпеку не доводиться.

Дарина Старовойтова, адвокат, керівник громадянської практики ЮФ "Горецький і Партнери" в коментарі сайту "Сьогодні" розповіла, що з впровадженням транспортної моделі Києва стали з'являтися критично важливі маршрути, кількість транспортних засобів тільки збільшується, а кілька місяців тому поряд з традиційним міським з'явився ще один вид транспорту – шатл, який користується все більшим попитом.

"Сьогодні дуже часто люди роблять вибір на користь громадського транспорту, особливо метро, адже воно передбачуване, вільний від пробок. Наявність пробок, завантаженість доріг, відсутність паркувальних місць не дозволяє охарактеризувати Київ як livable city (зручний для життя місто). Логічно, що не завжди умови перевезення пасажирів відповідають належному, передбаченому законом рівню і вимогам. Особливо це стосується перевезення дітей ", – каже Старовойтова.

Адвокат нагадує, що норми, що стосуються перевезення дітей, закріплені в ряді нормативно-правових актів, серед них постанова Кабміну, Закон "Про транспорт" і т.ін.

"ПДР зобов'язують всіх учасників дорожнього руху бути особливо уважними, зокрема, до дітей, забезпечивши надійність транспортного засобу", – додала Старовойтова.

На жаль, всі ці документи дуже слабо регламентують безпеку дитини в транспортному засобі. Так, у них вказано, що в автобусах пасажир може безкоштовно провезти з собою одну дитину дошкільного віку, і детально прописані правила перевезення групи дітей – більше нічого конкретного не сказано.

Що ж стосується перевезення організованої групи дітей (10 і більше), то в законодавстві забороняється перевозити їх у темну пору доби. Також на транспортних засобах, які здійснюють перевезення організованих груп дітей, спереду і ззаду розміщується відповідний знак "Діти", при цьому максимально допустима швидкість руху – до 80 км/год .

На автобусах (мікроавтобусах), які здійснюють перевезення організованих груп дітей під час руху механічних транспортних засобів в світлий час доби потрібно вмикати ближнє світло фар. Під час висадки і посадки організованої групи дітей, на транспортний засіб має бути включена аварійна світлова сигналізація. Перевезення організованих груп дітей колоною з п'яти і більше автобусів здійснюється за умови супроводу уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Дітей краще за все не возити в маршрутках

Крім цього, згідно з ПДР, кількість стоячих місць в маршрутних таксі повинно вказуватися в технічній характеристиці машин ще на заводі-виробнику. А вже перевезення пасажирів понад дозволену кількість карається штрафом до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн). На справді ж, водії маршруток майже завжди ігнорують це правило, набиваючи машину до відмови, та й самі люди вважають за краще їхати в таких умовах, а не чекати на наступну маршрутку.

Що стосується міжміських та міжобласних перевезень, то там стоячі місця і зовсім заборонені. Але водії нерідко виходять з цієї ситуації, просто доставляючи розкладні стільці. Після кількох гучних аварій минулоріч влади анонсували істотне поліпшення українського автопарку, обіцяли оснастити маршрутки для міжміських перевезень ременями безпеки. Як бачимо, успіхом ця витівка не увінчалася.

Саме тому найнебезпечнішим транспортом для дітей залишаються маршрутки. Координатор кампанії "За безпечні дороги" Олеся Холопік в коментарі сайту "Сьогдні" підтверджує, що громадський транспорт в Україні залишається болючою темою. Зокрема, це стосується і перевезення дітей. Тому важливим є формування держполітики, яка стимулюватиме розвиток якісного та відповідального пасажироперевезення.

"У поїздках по місту для більшої безпеки слід користуватися муніципальним транспортом (великі автобуси, тролейбуси), а не маршрутками. Деякі з маршруток працюють в тіні, а їх технічний стан може взагалі не перевірятися. Міста повинні працювати над тим, щоб викорінювати застарілі маршрутки і розвивати комфортний громадський транспорт. Що стосується міжміських перевезень, то за можливості краще користуватися залізницею або автобусами, в яких можна прикріпити автокрісло або бустер. Ще одним безпечним варіантом є використання свого автокрісла при поїздці на BlaBlaCar", – радить Олеся Холопік.

Звичайно, в ідеалі всі транспортні засоби повинні відповідати держстандартам, вимогам безпеки, охорони праці та екології, мати відповідний сертифікат. В Україні ситуація з усім цим далека від ідеалу, а тому для дітей краще вибирати найбезпечніші види транспорту.