Нові правила для поліції: хочуть заборонити водіям виходити з авто і скасувати свідків

19 жовтня 2016, 08:10
А на автошляхи збираються повернути аналог скасованої ДАІ, назвавши її "Дорожньо-патрульна служба" (ДПС). Експерти: евакуація всіх авто – свавілля, але більшість норм – правильні

Фото: kmu.gov.ua

У роботі поліції можуть статися кардинальні зміни, які сильно вплинуть на життя водіїв. Правовий департамент Нацполіції підготував пакет документів, який, за словами її спікера Ярослава Тракала, планують цього тижня передати на розгляд міністра МВС. Експерти кажуть, що частина нововведень правильна, але деякі пропозиції, якщо їх прийняти, можуть призвести до поліцейського беззаконня.

ЩО ХОЧУТЬ. Як роз'яснив начальник правового департаменту Нацполіції Володимир Жиденко, зміни потрібні для безпеки і дисциплінованості водіїв, пасажирів і поліцейських (про головні пропозиції – див. інфографіку). "Наприклад, громадянин повинен знати, що якщо він поставив машину в недозволеному місці, то вона може бути евакуйована на штрафмайданчик. Зараз ця норма дана в законі розмита", – сказав Жиденко. Крім зазначених у інфографіку, є й інші пропозиції, наприклад, змінити закон про Нацполіцію. Пропонується ввести так званий принцип безперервності роботи поліцейського. Тобто коп, навіть якщо він не знаходиться на службі, зобов'язаний будь-якої пори доби захищати громадян від протиправних дій. Наприклад, дружина зможе поскаржитися сусідові-поліцейському на чоловіка-скандаліста, і коп зобов'язаний вжити заходів: приборкати бешкетника, викликати наряд поліції тощо. А не відмовитися – мовляв, у мене вихідний, викликайте поліцію. Зараз захист громадян поза службою є для поліцейського добровільним.

Реклама

ЕКСПЕРТИ. Юристи більшість ідей підтримують, але щодо деяких висловлюються проти. Найбільші заперечення – про скасування свідків. "Якщо не буде свідків – почнеться свавілля. Посилання на те, що вночі важко знайти понятого, неспроможні, можна зупинити будь-якого проїжджаючого повз водія", – вважає адвокат Вадим Володарський, який спеціалізується на захисті прав водіїв. Також Володарський проти безумовної евакуації транспорту. За його словами, закон і зараз дозволяє відвезти на штрафмайданчик кинутий на рейках автомобіль. А за умов дефіциту парковок в містах така норма перетвориться на засіб для заробляння грошей до бюджету. Норма про позбавлення прав за залишення місця ДТП ефективна лише в разі, якщо немає потерпілих, а постраждало тільки "залізо". Адже страх покарання за збитого пішохода переважує страх залишитися без прав. Юрист  Олексій Святогор каже, що за наявності електронних баз даних затримувати людину на добу або передавати до рук поліції права для перевірки необов'язково – достатньо, щоб водій назвав свої П.І.Б., номер і серію документа. "Наприклад, в Грузії взагалі можна не возити з собою права і техпаспорт", – зазначив експерт. А ось встановлення термінів зберігання відеозйомок з камер поліцейських (не менше місяця) і дозвіл знімати на відео їх роботу експерти повністю схвалюють.

На дороги вийдуть нью-даїшники

Реклама

На автошляхи збираються повернути аналог скасованої ДАІ, назвавши її "Дорожньо-патрульна служба" (ДПС), заявив голова патрульної поліції Олександр Фацевич. Головним завданням 2000 дорожніх патрулів стане зменшення аварійності на дорогах, яка з початку року зросла більш ніж в 1,5 разу: в 85 тис. ДТП загинуло 1700 осіб, поранено більше 19 тис. осіб. ДПС увійде до складу Нацполіції, зараз триває набір. Планується, що перші "нью-даїшники" вийдуть на патрулювання з січня, а до кінця 2017 року служба запрацює на повну силу. Нині екіпажі поліції контролюють як дотримання ПДР, так і виїжджають на злочини. А нова служба займатиметься тільки порушниками на дорогах. На думку ветерана МВС Миколи Корчмаренка, 2000 патрулів ДПС – третина від необхідного, але краще, ніж нічого. "Життя показало, що "копи-універсали" не можуть повноцінно забезпечити безпеку на дорогах".