Петровські реформи: Вісім головних змін, які повинні відбутися в Україні найближчим часом

30 вересня 2014, 07:16
Головного по хабарах виберуть по ТВ, а чоловіків навчать стріляти

Фото: AFP

Вчора в Адміністрації президента заявили , що для вступу в ЄС в Україні потрібно провести 35 реформ : для забезпечення верховенства права , енергоефективності , соцзахисту та вдосконалення виборчого законодавства . Для їх обговорення навіть створять спеціальний портал reforms.ua . Нагадаємо , 8 реформ з презентованих президентом 62 – х до 2020-го року Петро Порошенко вважає пріоритетними . "Сьогодні " вирішила зупинитися на них . При цьому президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жалило підкреслює : не можна тягнути з реформами 5 років : "До середини 2015 – го вони вже повинні відбутися. Далі має починатися ефект". Ми розібралися , які зміни чекають країну найближчим часом .

1 Антикорупційна реформа: бюро, комісія і рада

Пріоритетною за часом в АП називають Антикорупційну реформу , вона повинна втілитися вже восени (її виконання впливає на виділення траншу від МВФ. – Авт . ) . Але зараз готова лише стратегія реформи , зізнається заступник голови АП Дмитро Шимків . " В рамках реформи ми створимо Національне антикорупційне бюро , яке займатиметься розслідуваннями фактів корупції , Нацкомісію з запобігання корупції з функціями контролю і Громадська рада з корупції , який вироблятиме антикорупційну політику. В останніх двох структурах будуть представники громадськості , а в Бюро – професіонали. Главу бюро відберуть 9 осіб – 3 від Кабміну , 3 – від ВР , 3 – від правоохоронців. Це будуть публічні люди поза політикою , але вибирати вони будуть з професіоналів і в прямому ефірі . Не зможуть потрапити в Бюро люди , які останні 5 років займалися питаннями корупції ( наприклад , в антикорупційному комітеті в ВР ) " . Потрібно відділити чиновників від політики , а не створювати Бюро , впевнений директор Українського аналітичного центру Олександр Охріменко: "Наприклад , міністр – політичне обличчя , а його заступник – держчиновник , якого міністр зняти не може. Так буде складніше " привести " своїх людей. Антикорупційний орган – перший призвідник корупції , там можуть почати брати хабарі " .

2 Судова реформа: з люстрацією буде складно

Судова реформа – друга на черзі , враховуючи претензії Євросоюзу до прозорості нашого правосуддя . " Ми плануємо створити суди за єврозразком , домогтися незалежності суддів та прозорості судів. Важливо прописати відповідальність суддів за порушення принципів верховенства права , – сказав заступник глави АП Дмитро Шимків . – Будуть створені і органи контролю за діяльністю судів". На думку експертів , влада напевно дійде і до питання люстрації суддів , але потрібно робити все по порядку. " Треба починати зі зміни закону про судоустрій і статус суддів , цей законопроект зараз якраз обговорюється ( обговорення проводить Мін'юст , в Раді проекту поки немає. – Авт . ) . Другим кроком я б поставив не люстрацію , а зміни до Конституції в частині звільнення суддів , інакше будь-яка люстрація буде неконституційна ( немає такого приводу для звільнення в Основному законі. – Авт . ) , – сказав " Сегодня" голова правління Центру правових реформ Ігор Коліушко . – Третій крок – люстрація , четвертий – відбір нових суддів за новими правилами. Суспільство повинно мати і можливість моніторити судові процеси . Але для цього не потрібні громадські ради : достатньо відкритого реєстру рішень . А розслідуванням фактів корупції займеться Бюро " .

3 Поліція: хто не перебудується, піде сам

В рамках цієї реформи правоохоронні органи чекають скорочення , а також створення вузькоспеціалізованих підрозділів . "Наприклад , МВС – це громадянський орган , а ось поліція може бути органом виконавчої влади , які займаються підготовкою та виконанням судових рішень , питаннями підвищення зарплати в органах і так далі. Вузькоспеціалізовані підрозділи будуть створені і в СБУ , і в Нацгвардії , буде змінена і сама структура відомств , управління ними будуть оптимізовані " , – говорить Шимків .

Реформування МВС може зайняти 5-8 років , пояснює експерт Центру досліджень правоохоронної діяльності Олег Мартиненко : " Легко повісити на всіх поліцейських нові значки , не складно ввести до складу кадрових комісій представників громадськості . Останнє вимагає часу . Головне – перебудувати систему роботи , адже МВС в зв'язці з судами і прокуратурою . Якщо прокуратура буде готова до того , що МВС буде давати реальні показники , крім статистики , потрібно реформувати і прокуратуру . А очищення відбудеться само собою : хто не зможе ментально перебудуватися , просто сам піде. Так було , наприклад , в Польщі" .

4 Реформа ЗСУ: кожен з семи навчений стріляти

Нашу армію сподіваються перебудувати по швейцарським зразком , заявляв недавно міністр Валерій Гелетей . У Швейцарії , на відміну від Ізраїлю , жінки не служать в армії , зате всі чоловіки від 18 до 35 років проходять армійську підготовку ( 260 днів) , що поєднується з професійним цивільним навчанням . В результаті майже кожен громадянин країни може встати на її оборону . Як вже писала " Сегодня" , перепишуть і військову доктрину , прописавши в ній ризики і загрози для України . В АП підтверджують: подібна стратегія – в розробці . Військовий експерт Антон Міхненко згоден , що Україна повинна побудувати свою армію за швейцарським або фінським зразком: "Кожна сьома чи восьма людина в країні повинна вміти тримати зброю в руках. Сама армія повинна бути мобільною , добре оснащеною і забезпеченою . Збільшуються і витрати бюджету на оборону – повинні бути від 3,5 % до 5 % (відповідно до стратегії реформ президента , витрати на оборони збільшать до 5 %. – Авт . ) " . А от вступ до НАТО – питання спірне , вважає експерт : " Це було б непогано , але блоковий статус спричиняє протидію з РФ . Нам краще покладатися на свої власні сили і робити армію найбільш готовою в найкоротші терміни бути мобілізованою проти зовнішньої агресії" .

5 Малому бізнесу потрібні консорціуми

У стратегії 2020 зазначено , що Україна розраховує за 5 років піднятися зі 112 місця в рейтингу легкості ведення бізнесу до 20 – го і залучити в країну $ 40 млрд прямих іноземних інвестицій . Сама реформа – на стадії напрацювань. " Головна задача держави – відновлення економічного зростання , – вважає економіст Ярослав Жалило . – Потрібно активізувати роботу на внутрішніх і зовнішніх ринках . Другий момент – формування держбанків з наданням кредитів для бізнесу та введення податкових стимулів для інвестування . Також потрібно сформувати інструмент , який дозволить цільовим чином направляти бюджетні кошти на підтримку бізнесу : наприклад , створити український банк реконструкції та розвитку". За словами Жалило , бізнес потребує підтримки експортної активності : " Крупному експорту потрібна кредитна підтримка , а малому ще потрібно вчитися виходити на зовнішні ринки , тому потрібні консорціуми " .

6 Управління: потрібно перебудувати структуру

Систему управління , як пояснюють і в АП , і в економічних та юридичних колах , важливо поміняти хоча б тому , що через розгалуженості ланцюжків відповідальності у владі складно розібратися, яка структура за що відповідає. Систему управління країною обіцяють зробити більш зрозумілою. Потрібна і децентралізація , щоб питання місцевого рівня вирішувалися не в Києві. "Дуже важлива регіональна управлінська реформа , тобто розширення повноважень та економічних можливостей розвитку регіонів , розширення їх економічної самостійності та фінансової бази. Потрібно переглянути міжбюджетні відносини між Києвом і регіонами . Що стосується соцвиплат в регіонах , необхідно чіткий розподіл повноважень , щоб усередині держави була зрозуміла зона відповідальності органів влади" , – пояснив нам Ярослав Жалило.

7 Податки: експерти радять почекати з реформою

Податкову реформу можна розглядати в контексті реформи підприємництва та залучення інвестицій. " Зелене світло " для бізнесу – прозора система оподаткування та відсутність хабарів . Допоможе і Антикорупційне бюро , запевняють в АП . Проводити реформи будуть , беручи приклад з Грузії: серед  їх розробників – у тому числі фахівці звідти. Реформа передбачає податкову амністію , кадрові чистки фіскальної служби , зниження частини податків і скорочення їх числа. На думку президента Украналітцентра Олександра Охріменка , краще почекати з податковими реформами . " Краще заборонити на 10 років зміни в податкове законодавство . Зміни – простір для корупції у перевіряючих органів – поки бізнес розбирається , він робить помилки. У Швеції , Німеччини , Швейцарії податкове законодавство змінюється раз на 50 років".

8 здоров'я: потрібна страховка замість ліжко-місць

Реформу системи охорони здоров'я планували давно : МОЗ навіть проводив експерименти в регіонах , поступово локально впроваджуючи інститути сімейного лікаря та первинної медицини (заходи з профілактики та діагностики населення). Але комплексно проблемою не займалися. У сфері охорони здоров'я потрібно продовжити вектор на посилення первинної медицини , каже керівник програми " Громадське здоров'я " одного з міжнародних фондів Олена Кучерук : "Важливо переглянути підходи до фінансування охорони здоров'я. Зараз гроші виділяються відповідно до кількості ліжко-місць , а повинні бути прив'язані до пацієнта і послугам. Це передбачає поступовий розвиток страхової медицини. Кожен з нас три рази платить за охорону здоров'я: податки , госпіталізація і особисто в руки лікаря. Медстраховка – дешевше " .