Чому перехід на електронні підручники в школах України затягується

1 жовтня 2017, 06:05
Е-підручники зручні і цікаві, але важко конкурують з "піратами"

"Читалки". Компактні і "міст

Питання про забезпечення шкіл підручниками піднімається щороку. Проблеми одні й ті ж: книги старі / застарілі, а нові спочатку не встигають друкувати, а потім – доставляти до навчальних закладів. Матеріали, які доводиться купувати самостійно, занадто дорогі, а батьки скаржаться, що дітям важко носити непідйомний портфель кожен день. Вихід з ситуації, що склалася, здавалося б, є – електронні підручники. Але і тут не все так просто: безкоштовних варіантів дуже мало, а "піратські" – неякісні і не з усіх предметів. А на професійні електронні книги батьки розщедрюватися не поспішають.

"Гаджет"-навчання і "живі" картинки

Цього року видавництва надали Міністерству освіти і науки електронні версії підручників для розміщення у вільному доступі ( поки тільки для 9 – х класів ) . Ця новація пропонується відомством вперше , і такі книги доступні для скачування за державний рахунок . Версії – якісні і зручні , деякі дев'ятикласники вже використовують їх у роботі .

Реклама

"Мій син закачав всі потрібні підручники і ходить зараз у школу без нічого. Правда, паперові книги ми все одно чекаємо: вони все ж здоровіше для зору. Був і такий момент, коли надовго відключили світло, а у нас як раз сів планшет. Але таке, вважай, – рідкість. Незадоволені в даному випадку тільки батьки, чиї діти не мають гаджетів, здатних відображати навчальні версії (є, наприклад, тільки простенький телефон): їм доводиться або робити ксерокопії, або переписувати у іншихв очікуванні допомоги",- розповідає мама київського школяра Ольга Степашина .

Скоро в учебниках можно будет "кликать" страницы и смотреть видео

ЗА ГРОШІ.Але безкоштовні підручники поки має лише одна паралель , а купувати е – книги за гроші готові не так багато батьків . Уже кілька років в Україні працює платформа e-pidruchnyky.net : вона дає можливість школярам користуватися електронними підручниками , які повністю зберегли верстку оригінальної книги .

"За час роботи збільшилася як кількість підручників, так і видань, які з нами співпрацюють. У нас в базі більше 400 книг. Принцип роботи – простий: закачується програма, що надає доступ до підручників, а потім закачується книга, і з карти списується її вартість (в середньому 25 грн / одиниця). Це дає право з одного аккаунта бачити підручник на двох пристроях. Реклами і вірусів, на відміну від піратських версій, немає, і ступінь захисту високий", – розповідає директор ТОВ" Є-підручники "Ігор Каплаушенко . І підкреслює: попит на такі підручники є, але нижче, ніж хотілося б.

Реклама
Є і ще один формат підручників , над якими зараз працюють на платформі .

"Наявні підручники все ж не зовсім можна вважати мультимедіа – це скоріше "оцифровка" звичних книг. А мультимедійні копії передбачають оживаючі картинки,"клікабельні" посилання, запуск відео і аудіо, можливість збільшення картинки, інтерактиву з завданнями тощо. Саме такий продукт ми запланували показати в наступному році. Складність створення книг таких форматів – в тому, що у мультимедійних продуктів короткий термін життя: вже через пару років версія застаріває і потребує доопрацювання. Тому фінансування таких продуктів – питання складне", – говорить Каплаушенко.

Завдання по qr-коду, ігри і фільми

Про те , що для сучасних школярів важливо створювати якісний і сучасний контент , говорять і в видавництвах .

"Сьогодні діти інші. Їх стихія – гаджети. Але недолік навчання на планшетах, комп'ютерах тощо в тому, що розсіюється увага через переходи за гіперпосиланнями. Тому ідеальне поєднання – паперовий підручник з електронним додатком. Але е-книжка не повинна бути копією принт-версії – в ній повинні бути інтерактивні тести, відео, аудіо та навіть зворотний зв'язок з учителем! У світі зараз ця проблема активно вивчається, – говорить гендиректор видавництва "Ранок" Віктор Круглов. - Практично до всіх підручників, які ми видаємо, ми намагаємося створити такі додатки. Для цього у нас укладено договір з IT-фірмами і працює спеціальний підрозділ всередині видавництва (близько 40 осіб). Вони створюють завдання, інтерактиви та інше. Наприклад, в підручник А. Глазової "Українська мова" для 9 класів ми поставили QR-коди, при переході на які діти можуть подивитися відеоскрайбінг (мальовані відео). У підручнику фізики (В. Бар'яхтар) можна зробити віртуальну лабораторну роботу. При цьому книги школярам завантажувати необов'язково: досить навести QR-код і безкоштовно пройти мультимедійне завдання ".

Реклама

В ПЛАНАХ.До речі , про такі додатки вже є і відгуки вчителів ."Дітям дуже подобається, якщо вчитель на уроці дає завдання: пройти тест на смартфоні. Дітей це мотивує розібратися в уроці", – розповідає вчитель Світлана Лісоколенко (м.Харків) .

Наступна вершина , яку планують підкорити розробники , – оснащення іграми підручників для молодшої школи та фільмами – короткометражками – старшої .

"Щоб було цікавоучням1-4 класів ,в е-книгахобов'язково повинні бути ігри, а щоб старшокласники на уроках не нудьгували, а набиралися досвіду (лабораторії щось є не в кожній школі), в їх підручниках повинні бути фільми" , – повідомив Віктор Круглов .

Експеримент з "ігрокнигами"

Про те , що робота з використанням е – підручників на мультимедійній основі ефективна , кажуть і в школах – учасниках педагогічного експерименту " Розумники " ( Smart Kids ) . Близько 100 українських навчальних закладів використовували ( на добровільних засадах ) освітні електронні ресурси , які розроблялися педагогами і відомими IT – компаніями . У навчальних програмах поєднували традиційні і інноваційні технології навчання , а матеріал подавали закінченими логічними блоками в доступній ігровій формі .

"Гра, яка насправді не гра, а цілком серйозне завдання/завдання, у учнів викликала не тільки жвавий інтерес, але і дозволяла краще і швидше засвоїти матеріал – за рахунок анімованих персонажів і звукового супроводу. За спостереженнями вчителів, діти, які брали участь в експерименті, показували більш високий рівень знань, ніж їх однолітки минулих років і учні шкіл, не задіяних в освоєнні інноваційного навчання", – розповідає вчитель Олена Головіна ( м Дніпро ) .