Проблеми на кордоні: українці страждають від черг і затримок

15 липня 2018, 07:39
Після впровадження безвізу 39% українців відчули зміни при перетині кордону

У росіян на українському кордоні перевірятимуть біометрику

Хоча в Україні довгоочікуванийбезвізовий режим працює вже більше року, проблем при перетині кордону не поменшало . Так , наші співвітчизники скаржаться на погану інфраструктуру , довгі черги , відверте хамство і корупцію . Сайт " Сегодня" розбирався , з якими проблемами на кордоні стикаються найчастіше , які пропускні пункти можна назвати доброзичливими , а куди краще і зовсім не їхати .

На кордоні прискіпливо перевіряють документи, але поважають українців

За результатами опитування, яке нещодавно проводила громадська організація "Європа без бар'єрів", 55% українців не відчули ніяких змін при перетині кордону після того, як запрацював безвізовий режим, а ось 39% все ж відчули певні зміни, правда, вони далеко не завжди були хорошими. Так, до українців почали ставитися з великою повагою, а процедура перетину кордону тепер не така складна і повільна, але, в той же час, пробки і черги на пропускних пунктах нікуди не поділися, а документи почали перевіряти прискіпливіше.

"Разом зі збільшенням свободи пересування збільшилася кількість проблем , які пов'язані , головним чином , з тривалістю проходження кордону . Так , тільки за червень цього року кількість громадян , які скористалися безвізовим режимом з ЄС , зросла в два рази в порівнянні з торішнім періодом . Проблема інфраструктури пропускних пунктів залишається головним стримуючим фактором мобільності громадян " , – пояснює виконавчий директор організації " Європа без бар'єрів " Ірина Сушко.

Також цікаво відзначити , що прискіпливо перевіряють документи українських мандрівників в основному прикордонники приймаючої країни . Але , експерти відзначають , що багато чого залежить від самого пропускного пункту .

На що скаржаться: довгі черги, відсутність вбиралень і багато сміття

У дослідженні всього виділили три категорії пропускних пунктів – доброзичливі , нейтральні і суперечливі . До доброзичливих пропускних пунктів, які зібрали найменше невдоволень , віднесли ті , що знаходяться на угорському кордоні – Вилок – Тісабеч , Косино – Барабаш та Дзвінкове – Лонья , також сюди потрапили румунські Дякове – Халмеу , Порубне – Сірет , польський пункт Ягодин – Дорогуськ та словацький пункт Малі Селменці і Великі Селменці .

Реклама

А ось в антилідерами виявилися автомобільні пропускні пункти на кордоні з Польщею і Словаччиною. Так, найбільше негативних оцінок отримав основний перехід між Україною та Словаччиною – Ужгород-Вишнє Нємецьке. У цьому рейтингу виявилися також польські пункти – Краковець-Корчова, Угринів-Долгобичув та Шегині-Медика.

Також українців розпитували, які проблеми з інфраструктурою хвилювали їх найбільше. Виявилося, що на пунктах пропусків наших громадян хвилювали проблеми, пов'язані з недостатньою кількістю смуг, повільним обладнанням, відсутністю вбиралень і поганими дорогами.

Лідером за скаргами став все той же пропускний пункт на кордоні зі Словаччиною – Ужгород-Вишнє Нємецьке. Основною проблемою респонденти тут назвали необхідність ремонтувати КПП, велику кількість сміття на території, нестачу працівників, все ту ж відсутність вбиралень і нормальних доріг. По цих же критеріях скаржилися і на угорські пункти Вилок-Тісабеч і Лужанка-Берегшурань
.

А ось що стосується часу , за який можна пройти контроль на пропускних пунктах на автомобілі , то тут лідирує польський кордон , де українців можуть затримати на 5 годин, тоді як на угорському пропускають всього за 20 хвилин .

"З найбільш тривалим перетином кордону зіткнулися респонденти , які подорожували автомобілем до Польщі . Це логічно , тому що саме туди спрямовані наші міграційні потоки . Але цікаво порівняти завантаженість пунктів пропуску та середню тривалість проїзду " , – відзначає аналітик Катерина Кульчицька.

За статистикою Держприкордонслужби за минулий рік , найбільш завантаженим пунктом пропуску був Шегині . Але найдовше перетинається кордон на пункті Краковець – в середньому , 5 годин, тоді як в Шегині цей час становить 4,5 години . А ось в таких пунктах пропуску на кордоні з Польщею , як Смільниця , Грушів і Ягодин можна пройти контроль за 2 години.

Середній час проходу через пункт контролю на кордоні зі Словаччиною становить 3-3,5 години . Але цікаво відзначити , що проходження КПП Малий – Березний за 3 години – це досить багато , тому що пункт не користується особливою популярністю .

"Пункт пропуску Малий – Березний дуже дивує такий повільністю перетину кордону . Тому що за даними Держприкордонслужби , за попередній рік всього близько 1,5 тис . осіб за день перетинали там кордон , тоді як в Шегині або Краковці ця цифра сягала 10 тис . осіб " , – зазначає Кульчицька.

На угорському кордоні цифри набагато менше , наприклад , в пункті Дзвінкове можна пройти всі процедури за 0,2 години . Та й на румунському кордоні українців особливо не затримують , середній час тут варіюється від 0,5 до 1 години.

Правда , незважаючи на те , що в українців є багато претензій до процедури перетину кордону , все ж , рівень задоволеності досить високий – від 3 до 4,5 балів , де 5 було найвищим балом .

Реклама

Повільність дратує українців більше, ніж корупція

Корупція , як виявилося , українців не надто хвилює при перетині кордону . Так , на неї скаржилися , але досить неохоче , відзначаючи , що іноді бачили , як у кого сь беруть гроші і пропускають без черги .

Українці вказували на наявність корупційних схем по обидва боки кордону . Але набагато більше скарг було на наших же прикордонників . Правда , винятком став пункт пропуску Малий Березний- Убля , там набагато частіше говорили про корупцію на словацькій стороні , ніж на українській.

І все ж головною проблемою для українців при перетині кордону , за їхніми словами , є повільність служб і довгі черги . У Держприкордонслужбі розповіли , що для прискорення проходження процедури контролю в пунктах пропуску будуть об'єднані бази даних українських митників і прикордонників .

"Якщо брати в комплексі процедуру оформлення , то тут багато факторів , і прикордонних , і митних , щоб прискорити процес . Ми вдосконалюємо наші технологічні процеси – зараз активно з колегами з державної фіскальної служби працюємо над тим , щоб об'єднати бази даних . Щоб позбавити митників від необхідності забивати дані в комп'ютери , ми об'єднуємо базу даних " , – зазначив начальник відділу організації прикордонного контролю Державної прикордонної служби України Костянтин Логвінов.

Також митник додав , що незабаром нас чекає впровадження спільного контролю . Наприклад , на польському кордоні вже чотири пункти пропуску працюють під загальним контролем , і незабаром така ж система буде в пункті Нижанковичі – Мальковічі .

"Зі словацькими та угорськими колегами напрацьовані відповідні проекти міжнародних угод , а з румунськими колегами поки цей процес тільки на початковій стадії " , – підсумував Логвінов.

У Держприкордонслужбі також відзначили , що будуть всіляко намагатися поліпшити ситуацію , щоб зробити перетин кордону комфортнішим як для українців , так і для іноземців , які їдуть до нас .

Нагадаємо, український уряд нещодавно схвалив план боротьби з контрабандою, а прем'єр-міністр Володимир Гройсман розповів про найбільш поширені схеми, які використовуються для заниження або несплати митних платежів .