Навіщо люди масово скуповують туалетний папір: пояснення психологів

21 квітня 2020, 04:24
За версією фахівців, таким чином люди просто гасять рівень власної тривоги

/ Фото: Сьогодні

Після ажіотажу в країнах світу та Україні, пов'язаного з масовою закупівлею туалетного паперу під час карантину, психологи дали своє пояснення цьому явищу. Нагадаємо, опитані нами жителі Греції, Польщі, Іспанії, США, Британії розповіли, що після початку пандемії коронавірусу в їхніх країнах швидко спустошувалися полки саме із цим товаром. А в Австралії навіть влаштували бійку в магазині через туалетний папір.

"Перше пояснення – матеріалістично-технологічне, друге – психологічне, – говорить соціальний і військовий психолог, член правління Інституту соціально-економічних досліджень Олег Покальчук. – Сучасна людина більшу частину свого життя проводить поза домом. Це означає, що вона користується туалетним папером, купленим власним коштом, тільки вранці та ввечері. Всю решту часу безплатний гігієнічний сервіс був до її послуг. Раціонально розрахувати витрати паперу, раптово опинившись у становищі самоізоляції, люди не в змозі. Тому істерично беруть із запасом".

За словами Покальчука, друга частина пояснення стосується культурної антропології, особливо сфери тілесності, дозволеного і табуйованого.

Реклама

"Філософія "п'ятої точки" як антитези голови, але від якої нікуди не дітися і від якої ми залежимо біологічно значно більше, ніж від голови, – про це написано гори книжок. Істерична закупівля туалетного паперу – це ритуальна спроба зберегти контроль над власною тілесністю, яка загрожує вийти з-під контролю. У цьому сенсі туалетний папір абсолютно справедливо можна вважати предметом культу. Не об'єктом поклоніння, зрозуміло, але сакральним інструментом, за допомогою якого несвідомо відбувається якесь задобрювання злих духів хаосу. Це таке жертвопринесення в символічному значенні".

Президент ГО "Асоціація дитячих та сімейних психологів України" Сергій Красін розповів нам, що не так давно було проведено дослідження на тему, чому з продовольства народ найбільше розкуповує гречку.

"Відповідь знайшли. У старі часи гречка була взагалі одним з основних продуктів. Тому, очевидно, у людей вмикаються підсвідомі програми, що в небезпечний період потрібно робити запас і купувати поширені продукти. Щодо туалетного паперу, то люди керуються тим, що виходити за ним у небезпечний час не хочеться. Друге – він не дуже дорогий. Діють за принципом "купити, нехай буде, не пропаде". Ще одна обставина: якщо взяти з вітрини кілька рулонів паперу, то вітрина помітно порожніє. Тобто папір і вітрини з нею більше впадають в очі в магазині. І ще одне: народ вважає, що навіть якщо будуть складні часи, то з папером можна продовжити комфортне життя. На мою думку, такими закупівлями люди знижують рівень власної тривоги".

За його словами, він, як психолог, ситуацію розцінює як серйозну, але не таку, через яку варто панікувати.

"Коронавірус – це не та хвороба, яка "валить" всіх підряд. Але ставитися легковажно не можна. Взяти ту ж Італію – там поставилися до ситуації спочатку поверхнево, і тепер процес зупинити складно. Важливо зберігати спокій, з повагою ставитися до обмежень. Найкраще – розумні заходи обережності, вони не завадять", – каже Красін.