Ryanair і Україна: чи варто чекати повернення лоукостера

12 січня 2018, 07:48
Ірландський лоукостер планував зайти до України минулого року, проте переговори зірвалися. Міністр інфраструктури обіцяє, що Ryanair в Україні бути

Фото: AFP

 В Україні знову говорять про повернення ірландської авіакомпанії-лоукостера Ryanair. Історія з ним тягнеться вже не перший рік.

"Я впевнений, що Ryanair цього року буде в Україні, я кістьми ляжу, але компанія буде в Україні", - заявив міністр інфраструктури Володимир Омелян в липні 2017 роки після відмови лоукостера літати до України.

Реклама

Нагадаємо, ірландський авіаперевізник планував літати зі Львова до семи міст Європи, з "Борисполя" – до чотирьох. Але гендиректор "Борисполя" Павло Рябікін порахував умови лоукостера незаконними, і Ryanair вирішив піти з України. Після того, як авіакомпанія грюкнула дверима, міністр Омелян анонсував, що Ryanair може повернутися у вересні. Але новин від лоукостера не з'явилося.

"Ryanair полетить. Наступного року – точно", – запевнив Омелян наприкінці літа. І в грудні додав, що переговори з авіаперевізником завершуються. "Ryanair буде цього року в Україні, думаю, протягом січня про це буде хороша новина", – заявив міністр перед Різдвом.

Сайт "Сегодня" з'ясував, чи варто чекати Ryanair в Україні

Реклама

Чому Ryanair пішов з України

"Україна ще не є достатньо зрілим або надійним місцем для інвестицій потужного авіафлоту Ryanair", – пояснив у своїй заяві про скасування рейсів до Києва та Львова лоукостер. Пізніше прем'єр-міністр Володимир Гройсман назвав причину виходу авіакомпанії. З самого початку переговорів Міністерство інфраструктури підписало з авіаперевізником документ з умовами, про які не знали ні аеропорти, ні Кабмін. Тому в Ryanair порахували, що угода завершена.  

Фото: Архів

Реклама

Але вести переговори довелося з обома аеропортами. Якщо Львів погодився на всі умови, то в "Борисполі" намагалися відправити Ryanair то до "Жулян", то до Гостомеля, звучали навіть пропозиції літати з Житомира. Однак міністр інфраструктури весь час запевняв авіакомпанію і українців, що Ryanair літатиме саме з "Борисполя". Це ввело ірландську авіакомпанію в оману. А самі польоти з України анонсували до досягнення домовленостей.

"Щодо переговорів є важливий момент – це комерційна таємниця. Навіть факт їх проведення. І те, що міністр розкриває комерційну таємницю, не зовсім для мене зрозуміло", – коментує директор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький.

Ryanair скористався ситуацією, щоб піти, припускає експерт. Торік в авіакомпанії виникли проблеми з пілотами – вони почали проводити страйки і звільнятися. Лоукосту довелося скасувати більш як 2000 рейсів.

"Ryanair потрібно було звільнити свої потужності. Оскільки ресурси були обмежені, треба було шукати ресурси. І вони скоротили українські рейси, які ще не відкрилися. Їх було найлегше скоротити", – коментує Ланецький.

Чи вигідна Україні для Ryanair

Від скасування рейсів до України авіакомпанія втратила найменше. Хоча, коли авіаперевізник почав залишати Бельгію, то проти нього порушили кримінальну справу.

"Компанію попередили, що її викинуть і більше не дадуть працювати в країні, якщо так чинитимуть. А в Україні їй дозволили вийти сухою з води", – каже Ланецький.

На вихід з України вплинули також проблеми в німецькій авіакомпанії Air Berlin, яка в підсумку збанкрутувала.

"Air Berlin займав 10% ринку Німеччини. Для порівняння, Ryanair охоплював приблизно 6%. Ринок Німеччини – найвисокоприбутковіший ринок в Європі після британського. І ясна річ, авіакомпанія була зацікавлена в тому, щоб збільшити свою присутність. Це теж вплинуло на скорочення українських рейсів. І хто б що не говорив, британський або німецький ринок більший за український. Якщо порівнювати Київ і Берлін, то різниця в 20 разів за доходами для авіакомпанії", – зазначає експерт.

Фото: flickr.com

Це показує, що Україна далеко не в пріоритеті для Ryanair. Авіакомпанії важливіший забезпечений європейський пасажир, який може дозволити собі літати не один раз на рік. Ryanair виходить зі своїх інтересів і його мета – заробляти гроші. В Україні лоукостер не отримав вигідних для себе умов..

Ryanair про повернення до України: "Чутки і спекуляції"

"З Ryanair ми вже на фінальному етапі переговорів. І, я сподіваюся, що її прихід відбудеться в січні-лютому. Є технічні моменти, які ми завершуємо, але в цілому все добре. У нас не було поступок, порівняно з тими позиціями, які ми мали минулого року", – сказав Омелян у вівторок, 9 січня, в ефірі телеканалу ZIK.

"Якщо міністр робив заяви, значить, він обізнаний про деталі, – говорить експерт з транспорту Сергій Хижняк. – В принципі, ці переговори і не повинні бути публічними. Тільки по їх завершенню доцільно робити заяви".

Ryanair – це бізнес дуже прагматичний і жорсткий, додає експерт. Якщо український ринок їм цікавий, то вони продовжуватимуть домагатися, домовлятимуться і виходитимуть на прийнятні для себе умови.

"Зараз камінь спотикання для входу Ryanair – договір з аеропортом "Бориспіль", а точніше, вартість обслуговування в аеропорту. Коли авіакомпанія і аеропорт домовляться, тоді лоукост зможе увійти на український ринок", – зазначає Сергій Хижняк.

Фото: flickr.com

"Сегодня" попросив Ryanair прокоментувати заяви Омеляна і свої плани про запуск рейсів до України 2018 року.

В авіакомпанії відповіли: "Ми не коментуємо чутки і спекуляції".

На сьогодні лоукостер дуже сильно зайнятий європейським ринком. Щоб вийти на український ринок, їй потрібні вигідні умови.

"Відверто кажучи, Ryanair хочуть дотацій. Дотації потрібно розглядати в широкому розумінні. Якщо ви платите в державному аеропорту менше, ніж інші компанії – це теж дотації. Раз ніхто не готовий платити дотації – їжте самі пиріжки з волоссям", – додає Олександр Ланецький.

80% європейських аеропортів платять Ryanair, додає він. Але це невеликі аеропорти, які знаходяться далеко від мегаполісів. Наприклад, Франкфурт не дає лоукостеру жодних дотацій, те ж саме – і в Відні, і в Римі.

Але наскільки доцільно платити дотації, тим більше аеропортам Львів і "Бориспіль"? Це політичне питання, і потрібно дуже чітко розуміти, навіщо це робиться, і що держава хоче від цього отримати, вважає директор Friendly Avia Support. Однак, якщо авіакомпанія поставила мету зайти до аеропорту, то нічого їй не завадить.

"Є старий анекдот. Пішов мужик до ворожки, і вона йому нагадала, що він помре. Він від неї відвернувся і помер через 50 років. Це та ж ситуація. Рано чи пізно Ryanair прийде. Коли це буде – питання відкрите", – резюмує Ланецький.