Чиновникам збираються заборонити вимагати довідки з жовтня

26 серпня 2015, 07:49
Всі необхідні дані держслужбовці візьмуть з держреєстрів. Експерти: це позбавить від корупції і аферистів

Обіцяють, що електронні довідки позбавлять від черг / Фото: Анатолiй Бойко

З жовтня Мін'юст готує "довідкову революцію": держструктурам збираються заборонити вимагати в українців будь-які паперові довідки, виписки, документи про народження, сімейний стан тощо.

Про це заявила перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова, підкресливши, що подібна практика давно застосовується у всьому світі. Як роз'яснили нам у прес-службі Мін'юсту, держслужбовці будуть отримувати потрібні їм довідки та інші документи громадян самостійно, в електронному вигляді – для цього їм відкриють безкоштовний доступ до електронних держреєстру, в яких міститься необхідна інформація про саму людину, його сімейний (неодружений, одружений / заміжня, в розлученні, помер), майновому (чим володіє, на якій підставі) і іншому положенні (не судима чи, чи не знаходиться під слідством, чи платить аліменти, видавав чи довіреності, становив чи заповіту і не анульовані вони і т . д.). У свою чергу, громадянам при необхідності також безкоштовно нададуть документи та довідки з відкритих реєстрів.

Реклама

У Мін'юсті вчора свої наміри підтвердили, уточнивши: з 1 жовтня для отримання відомостей з держреєстру юросіб і фізосіб-підприємців та речових прав паперових довідок вимагати не будуть.

"Мін'юст зараз розглядає варіанти розширення електронних сервісів", – відповіли нам. Але революція торкнеться тільки держструктур. Приватні організації як і раніше будуть вимагати від людей довідки. Наприклад – у комунальних структурах (обл- і міськгази, обленерго), при оформленні пільг на ЖКП, потрібна з жеку форма №3 про склад сім'ї. Ця вимога збережеться.

ЯК БУДЕ ПРАЦЮВАТИ. Зараз при Мін'юсті діє держпідприємство "Інформаційний центр", яке веде 17 реєстрів, що охоплюють всі сфери життя громадян. Найбільш затребувані для фізосіб реєстри: речових прав на нерухомість, обтяжень (заборона розпоряджатися, користуватися) на рухоме майно, на спадщину, громадянського стану, виконавчих проваджень, виданих довіреностей.

Реклама

Ще 4 реєстру вже не ведуться, оскільки дублюють діючі реєстри, але можуть бути використані як архіви: реєстри баз персональних даних, іпотек, прав власності на нерухоме майно та заборони на відчуження нерухомого майна.

За словами IT-фахівця Павла Коваленко, технічно оформити доступ до держреєстру нескладно і не дуже дорого: треба зареєструвати всіх чиновників, які отримають таке право в ДП "Інформаційний центр", дати їм пароль доступу до відповідних сайтам, де розміщені реєстри, і встановити програму захисту на комп'ютер.

ЕКСПЕРТИ. Юристи про плани Мін'юсту знають, і ініціативу підтримують. А ось економісти побоюються витоків інформації.

Реклама

"Можливість для чиновників самим взяти будь-яку інформацію з держреєстру вдарить по корупції: громадянам не доведеться давати мзду як за вирішення питання без довідки, так і за довідку там, де її повинні видати. Не кажучи вже про банальну економії часу і сил, – говорить юрист Володимир Столітній. – Плюс доступ до всіх баз даних і автоматичне їх оновлення дозволять перевірити, чи дійсний документ, який пред'явив громадянин.

У моїй практиці був випадок, коли людина, яка отримала доручення на право розпоряджатися чужим майном, хотів продати квартиру довірителя вже після того, як той... помер! Адже в реєстрі довіреностей вона як і раніше вважалася як діюча, хоча в іншому реєстрі, цивільного стану, довіритель вже зареєстрований як померлий, що автоматично скасовує видану їм довіреність! Але нотаріус доступу до цього реєстру зараз не має. Якби я не зажадав перевірити, чи живий довіритель (він був похилого віку, а довіреність видана давно), шахраєві вдалося б провернути аферу. Таких прикладів багато".

А ось президент Украналітцентра Олександр Охріменко побоюється витоку інформації: "Відомості з реєстрів можуть почати продавати чиновники, що мають до неї доступ. З міркувань безпеки доведеться обмежити коло таких осіб, наприклад, начальником відділу. Але це збільшить черги".