Сезон дорожніх робіт закінчений. Керівник "Укравтодору" про підсумки року, "картелі" і плани на 2021

15 грудня 2020, 12:50
Голова "Укравтодору" Олександр Кубрак розповів, якими дорогами пишається

/ Фото: Сьогодні

В Україні завершився дорожний сезон. У цьому році "Укравтодор" отримав рекордне фінансування – 85 млрд грн на дороги державного значення.

Реклама

Що встиг "Укравтодор" зробити за рік, скільки в Україні коштує 1 км ремонту доріг і скільки доріг побудують у 2021 році, сайту "Сьогодні" розповів керівник держагентства Олександр Кубрак.

/ Фото: Сьогодні

Про відремонтовані дороги у 2020 році

У цьому році в Україні відремонтували 3 926,3 км, що становить майже 10% всієї мережі доріг державного значення. Це рекорд за всі роки незалежності. На це було направлене і рекордне фінансування.

Реклама

Ми залучили три основних джерела фінансування:

  1. Дорожній фонд – 31,5 млрд грн.
  2. Кредити під держгарантії 19,3 млрд.
  3. Гроші, які Україна відсудила у Газпрому – 35 млрд.

За підсумком року у нас вийшло досягнути більшої економії – за рахунок запровадження єдиних правил для ринку і обов'язкової експертизи проєктів до етапу закупівель. У минулому році бюджет на дороги становив 21,3 млрд грн, а доріг відремонтували 846,97 км.

Реклама

Чому так багато говорять про корупцію, переплати, картелі?

Нас критикують, що конкуренція знизилася. Вона навпаки зросла – середня кількість учасників на торгах – 3,4, середній відсоток економії – 7%. У порівнянні з останніми 5 роками – це прогрес.

З одного боку – є частина ринку, яка звикла працювати по-старому – для них неприйнятні нові вимоги на тендерах, які будуються не тільки на ціні, але і на наявності досвіду, техніки і людей. Вони залишаться найголовнішими критиками системних ініціатив Укравтодору.

З іншого боку включається політика. І ми, і умовна опозиція, бачимо одну і ту ж соціологію – люди позитивно оцінюють масштабне оновлення доріг, і безпосередньо пов'язують його з Президентом, з проєктом "Велике будівництво".

Що стосується основних позиції критики – найчастіше вона будується на аналізі кошторисів підрядників. Це застаріла пострадянська система, яка має мало чого спільного з реальним станом справ. Для прикладу – в кошторисі зафіксовані 1% доходу компанії.

Наша мета – лібералізувати існуючу систему ціноутворення. Приклад – те, як це працює у світі, а в Україні – на об'єктах, які ремонтуються разом з міжнародними фінансовими організаціями, Світовим банком, ЄІБ і ЄБРР. Там немає "кошторису", який відлякує від українського ринку великі європейські компанії, а є ціна за одиницю роботи. Ми як держава не регулюємо ціни, і не повинні втручатися в господарську діяльність компанії, яка сама повинна вирішувати на чому вона економить, а на чому заробляє. Наше завдання – вибирати підрядника, який виконає роботу за дешевшу вартість – максимально якісно і у визначені терміни.

/ Фото: Сьогодні

Законопроєкт, який здатний змінити застарілу систему ціноутворення – досі в парламенті, сподіваюся, в наступному році система запрацює інакше.

Щодо так званих картелів, які нібито отримують 80% замовлень. Загалом на будівництвах і ремонтах "Укравтодору" в цьому році працює близько 60 компаній, з них – 20 компаній мають контракти на суму понад 1 млрд грн. При цьому 7-8 компаній виграє 45-50% тендерів. Наша структура ринку схожа з чеською та польською, але відрізняється від французької або німецької – де дорогами займаються 2-3 найбільші компанії.

За визначенням Світового банку – картель, це не група осіб, яка поділила між собою підряди (а саме такий образ щодо українського дорожнього ринку намагаються сформувати), а поведінка учасників ринку – їхня змова, щодо цін і закупівель. Це компетенція АМКУ, але я не думаю, що змова можлива між гравцями, які часом падають на 15-20%. В цьому році дорожні компанії стали конкурувати не тільки ціною – але і кількістю і якістю АБЗ (асфальто-бетонних заводів), технікою і людьми.

Крім рівня конкуренції і економії на торгах є ще один важливий показник – неконкурентні процедури. У цьому році таких процедур було 4,6% і вони пов'язані з аварійними ситуаціями. Наприклад, якщо міст десь обвалився. Для порівняння, у 2019-му неконкурентних процедур дорожньої галузі було 18%, а в 2018 та 2017 років – майже по 10%.

/ Фото: Сьогодні

Про нововведення, які роблять дороги довговічнішими

  1. На чверті всіх об'єктів ми запровадили незалежний технагляд. Всі знакові дороги і мости були під наглядом міжнародних компаній, які до цього працювали виключно на об'єктах, які фінансувалися міжнародними фінансовими організаціями. Раніше вони не працювали на проєктах, які фінансуються з держбюджету.

  2. Всі проєкти ремонту доріг – поточний середній ремонт, капітальний ремонт або реконструкція – всі проходили експертизу. Це була або державна експертиза або приватна. За результатами експертизи вартість проєкту знижувалася на 7,4% від загальної вартості. Зрештою, економія – 11 млрд грн. Раніше експертизу проходили тільки проєкти капітального ремонту, реконструкції та нового будівництва.

  3. У цьому році 81% всіх поточних ремонтів державних доріг робили з посиленням основи, для порівняння ву 2019-му таких ремонтів було 50%, а в 2018-му – 45%. Від основи залежить скільки дорога прослужить – 10-15 років. Є випадки, коли дороги робили без основи в 2017-му та їх переробляли у цьому році за гарантійними зобов'язаннями. Така дорога без основи була в Запорізькій і Дніпропетровській області. Там лежав просто верхній шар.

Скільки коштує ремонт 1 км доріг в Україні

Якщо взяти дороги, які будувалися у 2018-му, 2019-му і ділянки, які будувалися у 2020-му, то ми бачимо, що в середньому, якщо поділити кількість зроблених кілометрів на бюджети, то було 25 млн грн за км, а зараз 20,6. А якщо розбирати окремі приклади – скажімо ремонт М-12, то економія за рік становила 21%.

Одна з причин – бітум цього року був набагато дешевший. Всі інші матеріали не змінилися в ціні. Якщо ж в проєктах є подорожчання – то це чітко простежується за складом робіт, а не за цінами на матеріали. Крім роботи з основою, в цьому році ми приділили більше уваги бар'єрним огородженням, освітленню, тротуарам, новим дорожнім знакам.

Які області в лідерах, а які аутсайдери за ремонтом доріг

Цього року в лідерах Луганська і Закарпатська області, історично саме в цих областях роками взагалі нічого не ремонтували. Але сумарно у всіх областях більш-менш рівна ситуація, при цьому для нас важливий маршрутний принцип ремонтів – дорога повинна бути відремонтована на всій протяжності, а не у межах областей.

В аутсайдерах – Чернівецька та Херсонська, але у Чернівцях, наприклад, цього року більше уваги приділили мостам, та й сама дорожня мережа – найменша в країні. Протягом 2020-го там уже завершено спорудження двох мостів у Розтоках і до кінця року буде відкритий рух по новому мосту в Маршинцях. Це все довгобуди, які роками створювали незручності жителям регіону.

Якими об'єктами можна пишатися?

По-перше, Запорізький міст. На цих вихідних був там під час випробувань міцності. Успішно пройшли і вже у грудні запустимо рух в одну сторону – з району Бабурка на острів Хортиця. Це перший міст через річку Старий Дніпро, на другому – вантовому мосту через Дніпро теж йдуть активні роботи, тільки вони помітні не на воді – а в Кривий Бухті, де виготовляють конструкції майбутнього моста, готують їх до установки вже у січні. На найвищому пілоні заввишки більше 160 метрів знову запрацював ліфт.

Мені подобається маршрут від КПП Станиця Луганська до Сєвєродонецька – майже 130 км нової дороги в регіоні, де останні 30 років дорогами ніхто не займався. Цей об'єкт став одним з експериментальних – разом з "Агентами змін" встановили дорожні знаки нового зразка.

Насправді можна розповідати про кожну з 20 доріг, які в цьому році ми оновлювали цілими маршрутами – від 30 до 300 км. І найголовніше – що "Велике будівництво" було присутнє у кожній області, без винятків.

/ Фото: Сьогодні

Як зміняться дороги у 2021-му

У 2021 році ми хочемо зробити 6 800 км доріг. З Дорожнього фонду на дороги виділять близько 70 млрд. У цю суму включені дороги державного значення (60%), дороги місцевого значення (35%) і фонд безпеки руху (5%).

Дорожній фонд у цьому році, як і в минулому, отримав більше акцизів, ніж планувалося, незважаючи на кризу. Ми бачимо, що буде перевиконання на півтора мільярда. З Дорожнього фонду 31,5 млрд як був на "Укравтодор" так і залишається. Але за профіцит 1,5 млрд грн доведеться повоювати з Мінфіном.

Друге джерело, на який ми розраховуємо – кредити під держгарантії. Зараз йде дискусія з Мінфіном і від цього залежать плани на наступний рік. Тому поки суму ми не озвучуємо, оскільки немає затвердженого бюджету.

Нагадаємо, раніше в "Укравтодорі" заявили, що Фонд боротьби з COVID-19 так назвали помилково. Там вважають цю назву "комунікаційною помилкою" виконавчої влади.