Скандал навколо олігарха Ігоря Коломойського цього тижня спалахнув з новою силою

30 листопада 2014, 21:19
З'явилося повідомлення про спробу вивезення нафти з території Херсонського нафтопереробного підприємства

Скандал навколо голови Дніпропетровської обласної держадміністрації, олігарха Ігоря Коломойського цього тижня спалахнув з новою силою. І мова вже не про сенсаційні одкровення губернатора з московським пранкером Лексусом, який видавав себе за лідера Новоросії Павла Губарєва. Обурення викликала спроба переділу ринку авіаперевезень – на користь авіакомпанії, що контролюється Коломойським. І цим апетит олігарха не вичерпується. Фінансово-промислова група "Приват" вже тривалий час намагається монополізувати переробку і транспортування нафти в Україні. Ніякими засобами при цьому не гребують.
"Все ми пропихнемо і все це буде зроблено", – каже Коломойський у розмові з пранкером.

Голова Дніпропетровської обласної адміністрації в розмові з московським телефонним хуліганом, якого прийняв за лідера руху "Новоросія" Павла Губарєва, дозволяє собі бути відвертим, не побоюючись наслідків. Він зловив удачу – сконцентрував у своїх руках адміністративні та фінансові важелі управління, не відчуває нестачі відданих помічників, нажив політичний капітал на підтримку військового вирішення конфлікту на Донбасі. І все таки пріоритетним для олігарха є бізнес-війна. Причому, за останньою модою – війна гібридна. Де можна по-старому розправитися з чужим бізнесом шляхом рейдерського захоплення, в хід йдуть більш тонкі – лобістські прийоми.

Реклама

"Фактично, політика Коломойського, вона спрямована на що? Нехай все зупиниться, все розвалиться, і тоді буде все добре. Його більше цікавить не розподіл майна, скільки – розорити конкурента", – каже економічний експерт Олександр Охріменко.

Фінансово-промислова група "Приват", співвласником якої є Ігор Валерійович Коломойський, контролює в українській економіці багато що. Зокрема – "Міжнародні авіалінії України". У жовтні авіакомпанія з "Борисполя" виконала 1300 рейсів, найближча за статистикою компанія – лише 200. Однак монопольного становища МАУ скандального олігарха здалося мало. Витіснення решти конкурентів він почав з просування наближених.

"Раптом несподівано головою Державіаслужби – без пояснення причин – стає виходець з "Міжнародних авіаліній України". Після цього без пояснення причин точно так знімають керівництво "Борисполя". Далі раптом точно так з'являються правила, які працюють на користь "Міжнародних авіаліній України", або я чогось не розумію в цьому житті, або відбувається явна змова", – каже експерт з питань транспорту В'ячеслав Коновалов.

Реклама

Нові правила підтримав і міністр інфраструктури Максим Бурбак. Тепер, щоб отримати дозвіл на регулярний міжнародний рейс, потрібно рік літати всередині країни, і ще рік – на міжнародних чартерах. Авіаперевізники обурені – це не відповідає ані українським законам, ані вимогам світового співтовариства.

"Сьогодні всі авіакомпанії обурені тими кроками, які здійснює Міністерство інфраструктури спільно з Державіаслужбою. Безхребетність Міністерства інфраструктури призвела до того, що лобіст, який керує Державіаслужбою, відверто лобіює інтереси одного конкретно взятого авіаперевізника", – сказав член Асоціації авіапідприємств України Сергій Підгородецький.

"Те, що сьогодні відбувається навколо "Міжнародних авіаліній України", воно має ознаки спроби монополізувати ринок", – зазначив політичний експерт Тарас Березовець.

Реклама

І в першу чергу – вижити працюючі і не пустити нові бюджетні авіакомпанії – вони здатні істотно знизити ціни на авіаперельоти. Як тільки Україна стане учасником режиму відкритого неба – прибутки "Привату" впадуть.

"Складається враження, що Коломойський намагається монополізувати ринок, намагається якимось чином відтягнути вступ у "Відкрите небо", щоб у нього був максимальний час заробити грошей", – сказав експерт з питань транспорту В'ячеслав Коновалов.

У тому ж ряду й окупація "Головних воріт" країни – аеропорту "Бориспіль" – менеджерами Коломойського.

"Присутність колишніх менеджерів МАУ сьогодні в керівництві "Борисполя" створює додаткові можливості для даної промислово-фінансової групи, відповідно, обмежує конкурентні можливості багатьох інших компаній, які готові були вийти на ринок", – каже політичний експерт Тарас Березовець.

Війна олігарха за прибуток – у першу чергу – дорого обійдеться звичайним українським пасажирам. Як перший дзвінок: у МАУ вже заявили про підвищення вартості перельотів.

Групі "Приват" належать три нафтопереробні заводи. Кременчуцький, Надвірнянський і Дрогобицький. Останні два не працюють і навряд чи коли-небудь почнуть переробку ресурсу. Їх використовують не за призначенням – як склад нафтосировини. Черговою метою Коломойського, вже будучи губернатором, став Одеський НПЗ, що належав колись "олігархові-втікачеві" Сергію Курченку. Коли губернатором Одеської області став Ігор Палиця, почалися "маски-шоу".

"На Одеському НПЗ сьогодні відбувається ситуація зі спробою отримати контроль над цим підприємством з боку групи "Приват", причому можна сказати, що відбувається певне втручання з боку одеського губернатора Ігоря Палиці, якого вважають близьким до цієї бізнес-групи", – каже політичний експерт Тарас Березовець.

На тижні з'явилося повідомлення про спробу вивезення нафти з території Херсонського нафтопереробного підприємства. На думку експерта Олександра Охріменка, це чергова операція дніпропетровського губернатора.

"Він фактично забирає всіх конкурентів. Що в Одесі сталося, що в Херсоні – основний напрямок ведеться для того, щоб в Україні залишився один Кременчуцький НПЗ, він буде виробляти паливо не просто низької, а викидної якості. Але оскільки він буде монополістом – іншого не буде", – каже економічний експерт Олександр Охріменко.

Крім нафтопереробки, контролює олігарх і транспортування нафти. Неформально, але ефективно.

"Компанія "Укртранснафта", яка формально, на 100% належить державі, входить в управління "Нафтогазу України", але менеджмент, який керує нею, абсолютно повністю підпорядкований групі "Приват" Ігорю Коломойському", – говорить експерт енергетичного ринку Юрій Корольчук.

В умовах непрозорості ведення бізнесу, лобіювання інтересів однієї конкретної фінансово-промислової групи, Україна в результаті може позбутися іноземних інвестицій. А значить – економічної стабільності.

"Ніколи зарубіжний інвестор не прийде в Україну, я маю на увазі справжній – з Європи, США, навіть з Китаю – ніколи не буде. Якщо він думає, що в Україні незрозумілі військові люди можуть просто захопити підприємство, і при цьому губернатор, влада це все підтримують, всі розуміють – хто захопив. Дорогий інвестор скаже: "А що я там робитиму, навіщо мені та країна, де фактично часи Дикого Заходу", – каже економічний експерт Олександр Охріменко.

Відсутність реакції з боку влади – не зрозуміла. Але що така бездіяльність провокує підприємливого олігарха шукати, що погано лежить – з метою привласнити – сумнівів не викликає.

Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События" на каналі "Україна" за 30.11.2014 19:00