ТОП-скандали навколо постачання техніки ЗСУ

22 травня 2016, 08:15
В українську армію ледь не надійшла бракована техніка

«Дозор-Б» випробування пройшов, але на озбр

В Україні набирають обертів скандали, пов'язані з поставками в війська неякісної техніки. Так, відомий волонтер, радник президента Юрій Бірюков звинуватив кременчуцьке підприємство "КрАЗ" у поставках бракованої продукції. А Міноборони може відмовитися від прийняття на озброєння новітнього броньовика "Дозор-Б" через технічні проблеми. І, нарешті, інженерна група полку "Азов", що розробляє важку БМП "Азовець", заявила про припинення випробувань через те, що отримала в своє розпорядження оптику, яка призначена не для бойової машини, а для побутових домофонів.

ЧАСТІ ПОЛОМКИ.Перед травневими святами Олег Ляшко у себе в Facebook заявив , що силовики відмовилися від контрактів на продукцію " КрАЗ " : " Якщо в 2014 році підприємство поставило силовим структурам України більш 600 одиниць різної техніки , в 2015-му – понад 700 , то в цьому році замовлення військових становить трохи більше 50 одиниць " . У відповідь відомий волонтер Юрій Бірюков заявив , що до кременчуцького заводу просто є питання . " На 641 машину – 696 поломок . На нещасні 30 " Спартанів " ( бронеавтомобіль виробництва КрАЗ . – Авт . ) – 180 поломок ! " , – стверджує Бірюков.

Реклама

Броньовик " Спартан " . Не дружить з нашим паливом

Про проблеми зі "Спартанами", які з 2014 року експлуатуються в армії і Нацгвардії, говорили давно. Ще в січні 2015 року волонтер Олексій Мочанов виділив 17 їх основних недоліків. Наприклад, у всіх автомобілів підтікало масло з амортизаторів, а щоб підключити передній міст, водієві необхідно було вийти з машини. Також, за словами фахівців, "Спартан" має слабеньку лобову броню, що не витримує влучання куль і осколків снарядів, а гільзи при веденні кулеметного вогню потрапляли під капот, що може вивести з ладу двигун. Крім того, 60% "Спартанів" (броньовик комплектується двигунами зарубіжного виробництва) "не дружать" з українським паливом.

Реклама

НЕПРАВИЛЬНА ЕКСПЛУАТАЦІЯ.Прес – секретар компанії " АвтоКрАЗ " Діна Стеганцева заявила , що підприємство не знімає з себе відповідальності за поставлену техніку і виконує ремонтні роботи по першому дзвінку і навіть не в гарантійних випадках : " КрАЗ " , навіть з урахуванням того , що 83 % претензій відноситься до постачальників , всі закиди приймає на свій рахунок , ремонтуючи машини як після підриву , так і внаслідок виходу з ладу через недостатню кваліфікацію солдат – водіїв".

За словами Стеганцевої, більшість поломок пов'язані з неправильною експлуатацією: "Як можна вивести з ладу карданний вал "КрАЗ", який має 70% запасу міцності (за світовими стандартами 20-25%)? Явне перевантаження! Зчеплення, мости – також через низьку кваліфікацію водіїв". По "Спартанам" Стеганцева зазначила, що всі зауваження були враховані. "Але якість палива як і раніше залишилося на низькому рівні, через що зношуються агрегати. До того ж "Спартан" за півтора-два роки жодного разу не проходили техобслуговування", – уточнила прес-секретар. Вона нагадала, що "КрАЗ" поставляв машини в Ірак, Єгипет, Таїланд, де вони успішно експлуатуються. "Після перемоги "КрАЗ" у різних тендерах, підприємство під мікроскопом перевіряється не одним іноземним відомством", – підкреслила прес-секретар.

Конфлікт затух після того , як Петро Порошенко звільнив Юрія Бірюкова з посади штатного радника , через те що волонтер не мав вищої військової освіти , як того вимагає нове законодавство про держслужбу .

Реклама

Варіації . " Дозор – Б " з авіаційною гарматою ГШ – 23

"ДОЗОР" ВТОМИВСЯ.Директор інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергій Згурець повідомив, що Міноборони вирішило не брати на озброєння бронемашину "Дозор-Б" через технічні проблеми. Перший зразок "Дозору" був представлений ще в 2004 році, але поставити її на озброєння вирішили тільки в 2014-му. Держвипробування завершилися в листопаді минулого року. Перша партія з 10 машин повинна була надійти у війська до кінця 2015 року, але тільки після усунення всіх виявлених на випробуваннях недоліків, яких набралося з півсотні. Потім термін передачі був відкладений ще кілька разів .

Одна з проблем була пов'язана з якістю броні . Згідно з технічною документацією , машина повинна бути оснащена вітчизняною бронею марки " 71 " . Однак , за інформацією " Укроборонпрому " , виготовлення цієї броні зараз ускладнено , тому вибір був зупинений на польській сталі марки Аrmstal 500 , яка , очевидно, не витримала навантажень , і на днищах двох броньовиків з'явилися наскрізні тріщини довжиною близько півметра .

Директор "Львівської бронетанкового заводу" (ЛБТЗ, підприємства, яке виробляє "Дозори") Роман Тимків пояснив ситуацію тим, що "Дозор" довелося робити в "екстремально короткий період": "Всього за рік ми пройшли шлях від досвідченого зразка до етапу серійного виробництва ". Тому підприємству довелося подолати ряд складнощів. Одним з таких, за словами головного інженера ЛБТЗ Ігоря Чурилова, стало освоєння технологій зварювання броньової сталі. "Тут дуже важливими є теплові режими, метал тріскався. Ці випробування ми пройшли стійко, технологія освоєна", – пояснив Чурилов.

Проте , всі недоліки усунуті були . Не була встановлена і причина появи тріщин в броні . Тому Міноборони вирішило не брати " Дозор – Б " до усунення всіх дефектів .

Процес доробок цієї машини триває . Так , фахівці " Київського бронетанкового заводу " випробували власний варіант броньовика , забезпечений двома потужними 23 – мм авіаційними гарматами ГШ – 23 . Машина , яку планувалося відправити в серію зі стапелів ЛБТЗ , була оснащена 12,7 – мм кулеметом .

КАМЕРА ВІД ДОМОФОНУ.Проблеми зі складанням виникли і у бойової машини " Азовець " , яка розробляється інженерною групою ( ІГ ) полку Нацгвардії " Азов " . Як повідомляла " Сегодня" , " Азовець " являє собою бойову машину підтримки танків ( БМПТ ) , здатну вести бойові дії в місті . Однією з її особливостей є можливість стежити за навколишнім оточенням через камери , розташовані по периметру корпусу . На відміну від призначених для таких же цілей танкових триплексів , ці камери дуже важко пошкодити снайперським вогнем.

За словами одного з учасників ІГ " Азов " Світлани Ковалевської – Зварич , випробування БМПТ " Азовець " довелося призупинити через те , що розробники отримали камери , які використовуються в дверних домофонах . При цьому вартість контракту на поставку камер становила 1,5 млн грн , а виконував її один з постачальників держконцерну " Укроборонпром " . За словами Ковалевської – Зварич , зі справою розбираються військова прокуратура і СБУ . В ІГ " Азов " не коментують розвиток подій і не вказують терміни відновлення випробувань " азовців " .

МАЛО СПЕЦІАЛІСТІВ.Член комітету Ради з питань національної безпеки і оборони , координатор групи " Інформаційний опір " Дмитро Тимчук пояснює , що претензії до якості техніки пов'язані з тим , що на багатьох заводах мало кваліфікованого персоналу . " Протягом останніх 20 років в нашій країні знищувалася профтехосвіта . В результаті , коли пішли замовлення , виявилося , що їх просто нема кому виконувати . І на багато підприємств запрошують ветеранів виробництва , щоб вони навчили молодь " , – пояснив Тимчук.

Він також зазначив , що не дивлячись на те , що на потреби оборони виділений безпрецедентний для України бюджет в розмірі 5 % ( понад 110 млрд грн ) , все ж 75 % цієї суми йде на утримання силових структур . " У такій ситуації модернізувати якийсь старий БТР – 70 або БТР – 80 стає в рази дешевше , ніж випускати в виробництво нові зразки , не маючи сучасної технологічної бази та кваліфікованого персоналу " , – пояснив Тимчук .