Україна створює "москітний флот"

5 червня 2016, 08:29
Чи зможе вітчизняний ВПК до 2020 року спустити на воду 30 бойових кораблів

Поповнення флоту. Два малих артилерійських катери «Гюрза&raquo

У Міністерстві оборони заявляють , що зайнялися відродженням Військово – морських сил України , і готові вже до 2020 року спустити на воду 30 бойових кораблів і катерів . Втім , на думку експертів , в даний час Україна не може дозволити собі будувати бойові кораблі . Максимум – це випускати малі артилерійські або ракетні катери , які могли б стати основою для так званого " москітного флоту " – швидкохідного і маневреного . При цьому буде великою удачею , якщо плани в 30 кораблів будуть виконані хоча б наполовину.

ОЧІКУВАННЯ.Минулого тижня прес – служба Міноборони повідомила про поступове нарощування можливостей Військово – морських сил України . " Морська піхота , берегова артилерія і інші підрозділи ВМС беруть активну участь в АТО на території Донецької та Луганської областей і готові відбити збройну агресію з моря " , – заявила спікер Міноборони Оксана Гаврилюк .

Реклама

За її словами , військове відомство має амбітні плани щодо розвитку ВМСУ . " Всього до 2020 року планується кардинально оновити корабельний склад флоту і побудувати більше 30 бойових кораблів і катерів " , – повідомила Оксана Гаврилюк .

Відзначимо , що після анексії Криму в 2014 році український флот потрібно створювати заново . Наприклад , російські війська захопили підводний човен " Запоріжжя " , три малих протичовнових корабля ( корвети ) " Луцьк " , " Хмельницький " і " Тернопіль " , ракетний катер " Придніпров'я " , морські тральщики " Чернігів " та " Черкаси " , протидиверсійний катер " Феодосія " і великий десантний корабель ( ВДК ) " Костянтин Ольшанський " .

При цьому корвет " Тернопіль " взагалі вважався новітнім кораблем . Його спустили на воду в березні 2002 року , а через 4 роки передали в бойовий склад ВМС України . З тих пір " Тернопіль " регулярно брав участь в операції НАТО " Активні зусилля " по боротьбі з контрабандою в Середземному морі . А БДК " Костянтин Ольшанський " в 2011 році евакуював громадян України з Лівії , де вирувала громадянська війна .

Реклама

У той же час Україна зберегла контроль над флагманом флоту , фрегатом " Гетьман Сагайдачний " , який до моменту початку анексії Криму перебував в морському поході і просто не повернувся в Севастополь ; середнім десантним кораблем " Кіровоград " , десантним катером " Сватове " , ракетним катером " Прилуки " , двома рейдовими катерами U172 і U173 і сторожовим катером " Скадовськ " .

Процес оновлення флоту вже йде . " Для українських ВМС побудовані два малих броньованих артилерійських катери , йде виробництво ще чотирьох . Крім того , Міністерство оборони уклало державний контракт з київським заводом " Ленінська кузня " на будівництво ще двох десантних катерів " , – повідомила Оксана Гаврилюк .

Під уже побудованими катерами маються на увазі два МБАК " Гюрза – М " , спущених на воду на " Ленінській кузні " в листопаді минулого року . Їх почали будувати в 2012 році, але потім будівництво було заморожено і відновлено восени 2014 року. Кожна " Гюрза " оснащена бойовим модулем , забезпеченим 30 – мм автоматичним знаряддям , 30 – мм автоматичним гранатометом , 7,62 – мм кулеметом і двома протитанковими ракетними комплексами " Бар'єр " з лазерною системою наведення .

Реклама

РЕАЛЬНІСТЬ.Заяви про 30 кораблях , які планується побудувати для українського флоту , звучать не вперше . Без малого рік тому про це ж говорив колишній командувач ВМСУ віце – адмірал Сергій Гайдук , якого в квітні цього року звільнили з посади . З огляду на ситуацію в державі , експерти сумніваються , що до 2020 року український ВПК зможе побудувати 30 кораблів ( той же корвет " Тернопіль " будувався 11 років).

В російському полоні . Корвет " Тернопіль " не зміг піти з Криму

Народний депутат з парламентського Комітету з питань національної безпеки і оборони , координатор групи " Інформаційне опір " Дмитро Тимчук розповів , що ще до анексії Криму аналітики прораховували образ українського флоту . " Це пара – трійка фрегатів для участі в антипіратських операціях і роботи в океанській зоні , 10-12 корветів і хоча б п'ять підводних човнів . І , звичайно ж , потужна берегова інфраструктура , яка сама по собі вимагає мільярдних вкладень " , – пояснив Тимчук .

Народний депутат згадав про корвет проекту 58250 ( "Володимир Великий"), будівництво якого почалося в 2011 році. "Це був компромісний варіант, оскільки технічні характеристики дозволяли називати цей корвет "малим фрегатом". Тобто його можна було використовувати як в прибережній, так і в океанській зоні (передбачувана дальність плавання – до 4000 миль, автономність – до 30 діб. – Авт.). Але ми не побудували жодного такого корабля, і зараз я не бачу ніякої фінансової можливості щорічно штампувати корвети або фрегати", – заявив Тимчук. За його словами, поставки нових зразків озброєння і техніки в ЗСУ зараз взагалі не активні, оскільки Україна поки так і не змогла повернути $ 2 млрд активів екс-президента Віктора Януковича, які враховувалися в оборонному бюджеті на 2016 рік.

Корвет "Володимир Великий" передбачалося зробити повністю сумісним зі стандартами НАТО і оснастити передовим західним обладнанням. Експерт у сфері ВПК, колишній заступник гендиректора держконцерну "Укроборонпром" Максим Глущенко оцінив вартість одного такого корабля в $ 300 млн. "Будівництво "Володимира Великого" мало бути завершено в 2015 році, але воно затягується через перебої з фінансуванням. У 2011-му називалися плани побудувати до 2026 року десять подібних судів, але і тоді, і зараз це теорія, далека від практики", – пояснив Максим Глущенко.

Будує корвет "Чорноморський суднобудівний завод" в Миколаєві. З 2011 року через хронічне недофінансування роботи просуваються вкрай повільно. За оцінками виробника, на сьогоднішній день корпус готовий на 80%, а загальна технічна готовність корабля становить 17%. А зараз, за словами директора інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергія Згурця, будівництво корвета заморожено. "Тому, коли ми говоримо про 30 кораблів, які передбачається побудувати до 2020 року, очевидно, мова йде про катери типу "Гюрза" , "Кентавр" і ракетний катер "Лань", які ми гарантовано могли б зробити", – припустив Згурець.

Катер "Лань". В'єтнамці вже скористалися нашими напрацюваннями

"Кентавр" є перспективний тип штурмових катерів української розробки, здатний вирішувати бойові завдання в морський і річковий акваторії, а також здійснювати висадку десанту, а "Лань", є проектом катера, оснащеного протикорабельними ракетами. На його базі вже були побудовані три артилерійських катери для берегової охорони В'єтнаму. "Якщо вдасться забезпечити фінансування, то, теоретично, можна будувати по 10-12 "Кентаврів" або "Гюрза" на рік. Це, в принципі, прописано в документах. Але проблема в тому, що у нас жоден план не виконувався. Тому буде великим прогресом, якщо у нас вийде побудувати хоча б половину від заявленої кількості катерів", – заявив Згурець.
За його словами, хоча б 8 "Ланей", а також 20 "Кентаврів" і "Гюрза" могли б закрити поточні потреби ВМСУ. Схожої думки дотримується і Максим Глущенко, відзначаючи, що "Ланей" потрібно хоча б 5-7, а таких кораблів, як "Гюрза" і "Кентавр" – 20-25 одиниць. "Ці катери могли б стати основою для так званого швидкохідного "москітного флоту", який міг би знизити військову загрозу в акваторії Чорного і Азовського морів. Є можливість зробити цей "москітний флот" ще більш швидкохідним і агресивним, замінивши метали, з яких зроблені корпуси кораблів, на легкі композитні матеріали. Але для цього українська промисловість повинна зробити якісний стрибок вперед", – уточнив Сергій Згурець
.