Україна озброюється: в Києві представили нову військову техніку

14 жовтня 2016, 08:25
У столичному Міжнародному виставковому центрі пройшла ХІІІ Міжнародна спеціалізована виставка "Зброя та безпека-2016"

<p>Фото: Сегодня.ua</p>

Реклама

Міжнародний форум, присвячений озброєнню і спецтехніці, проводиться в Києві вже в тринадцятий раз, з кожним роком нарощуючи площу стендів і географію країн-учасниць. Якщо в позаминулому році на ньому були представлені 110 компаній, то в цьому – вже понад 300. Крім українських державних і приватних виробників озброєння та військової техніки у виставці взяли участь компанії з Польщі, Китаю, Швейцарії, Об'єднаних Арабських Еміратів та Чехії.

Крім цілого ряду силових структур, в співорганізаторах – державний концерн "Укроборонпром", що включає в себе 134 заводи. У цьому році він представляє 237 експонатів. Їх БТРи і БМП не поміщаються на і без того найбільшому на виставці стенді – стоять на вулиці поруч з величезними "КрАЗами". Серед публічних прем'єр – безпілотний тактичний багатоцільовий транспортний засіб "Фантом" і новий бойовий модуль "Дуплет".

Реклама

"Фантом" - дітище "Спец Техно Експорту", що входить до складу "Укроборонпрому". Це перший український безпілотний багатоцільовий транспортний засіб. Виробник говорить – може використовуватися як для транспортування поранених і вантажів, так і як бойовий модуль. Але на озброєнні "Фантом" ще не стоїть – переговори про проведення випробувань для Міністерства оборони тільки ведуться.

"Пункт радіоуправління може перебувати на відстані до 1,5 км. Також існує можливість запускати його на оптоволоконному кабелі – до 5 км, щоб він був абсолютно не видимий для систем виявлення. Вбудований невеликий генератор, який може зарядити в разі повної розрядки. Вбудований тепловізор, лазерний далекомір, оптичний канал. Максимальна швидкість – 30 км/год, одного заряду акумулятора вистачає на 20 км, вантажопідйомність – 350 кг. Здатний перетинати перешкоди: брід близько 0,5 метра, піднесення – і з метром впорається без проблем, – розповідає заступник директора департаменту контрактів "Спец Техно Експорту" Роман Шеленг.

Реклама

Фото: пресс-служба "Укроборонпром"

Бойовий модуль "Дуплет" – нова розробка ДП "Житомирський бронетанковий завод". "При створенні цього бойового модуля ми спробували врахувати всі недоліки, які існували на попередніх модулях. По-перше, всі модулі, які раніше випускали в Україні, – безлюдні. Тобто навіть при тому, що навідник-оператор знаходиться всередині вежі, що обертається, бойовий блок винесений назовні, що не дозволяє усувати виниклі при стрільбі затримки або якісь несправності і поломки. Тобто для цього людині потрібно було залишити бойовий обсяг і вилізти нагору, що не зовсім зручно в бойових умовах. Ми ж зробили цей бойовий модуль населеним, де вже два члени екіпажу – оператор-навідник і командир, поліпшили їх посадку і ергономіку", – говорить начальник інженерного центру Сергій Громов.

Крім того, модуль оснащений двома 30-міліметровими гарматами. За словами фахівця, завдяки цьому машина стала більш "живучою". При стрільбі ствол нагрівається – і необхідно до півгодини часу, щоб він остигав. Тепер же вогонь можна вести безперервно, використовуючи стовбури по черзі. "Якщо раніше ми за секунду однією гарматою клали 10 снарядів в ціль, то тепер – 20 снарядів. Це дуже важливо при боротьбі зі скупченням живої сили противника. Крім усього іншого, ми зробили автоматичний гранатомет на окремому приводі. Тобто один оператор може стріляти з гармат, а другий – вести вогонь з гранатомета по зовсім інших цілях", – каже Громов.

Фото: прес-служба "АвтоКрАЗ"

Новинками хвалиться і "КрАЗ" - в цьому році вони представляють армійський всюдихід "Халк". "Абсолютно нова розробка. Таких конструкцій немає на сьогоднішній день ні в кого. Таке компонування ви сьогодні не знайдете і в світі. Це виключно наша ініціатива і робота. Ми запропонували його одному з замовників в креслярському вигляді – він зацікавився. Тому ми побудували досвідчений прототип, який буде проходити випробування в одній з південних країн, тому за забарвленням ця машина для піску і пустелі", – розповідає генеральний директор ПАТ "АвтоКрАЗ" Роман Черняк.

На стенді "Антонова", що також входить в концерн "Укроборонпром", – моделі літаків і макет безпілотного авіаційного комплексу "Горлиця", що знаходиться на стадії робочого проектування. Замовник проекту – Міністерство оборони. "Є прикордонники, моряки, артилеристи, піхотинці – і всім необхідно різну кількість. Ми чекаємо, коли вони дадуть нам фінансування під цей контракт і скажуть, скільки одиниць їм потрібно, щоб ми розраховували свої виробничі потужності", – говорить провідний конструктор ДП "Антонов" Ігор Стаховський.

Призначення, згідно з основними тактико-технічними характеристиками комплексу, – повітряна розвідка і забезпечення інформацією в реальному часі, коригування вогню артилерії і організація оперативного зв'язку розвідувальних підрозділів. Ось тільки розробники вважали за краще б використовувати його в мирних цілях.

"Якщо чесно, моє улюблене застосування "Горлиці" – це сільське господарство. Більш ідеального літака для обробки полів не існує, тому що він може літати дуже низько і дуже точно, не використовуючи людські ресурси. Але замовило розробку, на жаль, Міністерство оборони. Як тільки створяться відповідні умови, ми з великим задоволенням переведемо його в цивільний режим. Основне завдання – моніторинг земної поверхні. Патрулювання кордонів, морських угідь для лову браконьєрів, патрулювання автодоріг, визначення цілості зелених насаджень, пошук корисних копалин, магнітометричні дослідження в Чорнобильській зоні. Спектр гуманітарного застосування цих апаратів набагато ширший, ніж військового", – розповідає провідний конструктор.

А ще додає: найперспективніший літак "Антонова" сьогодні – транспортний Ан-132, розробку і виробництво якого замовила Саудівська Аравія. За допомогою українського підприємства там хочуть налагодити авіаційну промисловість, а для "Антонова" це престижно і, що важливо, – грошово. "Ми ж про запас нічого не розробляємо – дорого", – пояснює Стаховський.

Багато підприємств військової промисловості працюють на експорт (Україна входить в ТОП-10 країн-експортерів озброєння і військової техніки), в тому числі і приватним компаніям, – і скаржаться на фінансування на стадії проектування і відсутність контрактів на закупівлі ЗСУ. "Ми робимо пропозиції всім силовим структурам, які в Україні займаються закупівлями. На жаль, в цьому році фінансування було дуже мізерним. Ми беремо участь в деяких державних оборонних програмах, але це одиниці техніки. Цей рік оголосили роком авіації – і все абсолютно фінансування було направлено на авіацію. Автомобільна і бронетанкова промисловість не отримала практично нічого", – розповідає генеральний директор ПАТ "АвтоКрАЗ" Роман Черняк.

"Зараз багато державних і приватних підприємств роблять дуже хороші бойові зразки, мобільні, нові. Чому при підвищенні грошей, що виділяються, Міноборони не закуповує – це вже питання не до виробничників. Ми готові давати нашим Збройним силам досить хороші зразки, які краще існуючих дозволяють ефективно воювати, дадуть нові тактичні та оперативні можливості", – каже представник "Житомирського бронетанкового заводу".

За технічними показниками і новаторством в розробках українські виробники не поступаються світовим. Зізнаються: так, на виставці є техніка з російськими двигунами і корпусами. Так, оптика, лазерні канали та далекоміри теж імпортні. Але для цього і приймають участь у виставці – щоб знайомитися з іншими приватними і державними компаніями і виходити на 100%-во український продукт.

"Країна втратила значну частину свого науково-технологічного потенціалу, тому ми змушені сьогодні імпортувати технології. В цілому промисловість втратила майже втричі кадровий ресурс, а з ним пішли і ті компетенції, які мали ці працівники", – каже в рамках однієї з тематичних конференцій провідний науковий співробітник Інституту економіки та прогнозування Національної академії наук України Олена Саліхова. Крім того, "нагорі" теж визнають: підводить людський ресурс. "Важливу роль в системі технічного забезпечення Збройних сил України грають високо підготовлені фахівці. Тому раціонально проаналізувати і при необхідності відновити систему підготовки фахівців з організації виробництва і експлуатації військової техніки на всіх рівнях", – озвучує заступник міністра оборони України генерал-лейтенант Ігор Павловський.

"Наступний рік, за кулуарними чутками, намагаються оголосити роком військово-морського флоту. А чи потрібен нам військово-морський флот – такий, який був у Криму, якщо жодне з суден не вистрілило? Я вважаю, потрібно будувати те, що реально працює. І працювати з підготовкою та особистого, і командного складу. Спочатку ми повинні розуміти, кому в руки ми віддаємо це озброєння", – говорить генеральний директор ПАТ "АвтоКрАЗ" Роман Черняк.

У день відкриття виставки подивитися на новітнє озброєння приїхали глава РНБО Турчинов, який тестував вогнестріл, главу МВС більше цікавили стенд рідного відомства і військова техніка. "А у конкурентів як? Гірше?" – Запитав міністр, кивнувши в бік однієї з броньованих машин. "Довго думаєте", – випередив він відповідь, яка забарилася, і продовжив свій заздалегідь узгоджений маршрут.