Українцям почнуть говорити правду про ліки

20 травня 2018, 06:55
МОЗ виступає за жорсткі обмеження в рекламі препаратів. Фармацевти: люди не дізнаються про нове

/ Фото: Сергій Ніколаєв

МОЗ вирішило навести порядок з рекламою ліків, привівши її у відповідність з директивами ЄС, де діють жорсткі обмеження. У міністерстві підготували законопроект і розмістили на своєму сайті для загального обговорення. За словами в. о. міністра Уляни Супрун, головна мета документа – уникнути маніпулювання інформацією з боку виробників, які повідомляють про нібито унікальні цілющі властивості того чи іншого препарату. Лікарі документ підтримують, а в фармкомпаніях вважають, що це обмежить можливість споживачів дізнатися про новинки ринку.

Рекламу цілительства і нетрадиційної медицини пропонується заборонити в будь-яких ЗМІ , крім спеціалізованих ( наукових і фармацевтичних видань , які включать в окремий перелік ) , а також на зовнішніх носіях ( білборди, сітілайти ) . Не можна буде залучати до рекламування конкретного препарату відомих людей , акторів , що зображують медпрацівників , зміст реклами має відповідати інструкції із застосування ліків .

Реклама

Стане поза законом будь-яка інформація про препарати , призначені виключно для лікування дітей . Дозволена реклама засобів , які відпускаються без рецепта і при цьому не внесені в список заборонених ( наприклад , прості знеболюючі та жарознижувальні ) . Контроль за дотриманням закону покладається на Міністерство охорони здоров'я , а при виявленні його фахівцями порушень " караючим органом " повинна стати Нацрада з телебачення і радіомовлення . За кожне порушення Нацрада може накласти штраф у 5 % ліцензійного збору ( це можуть бути сотні тисяч гривень ) .

За оцінкою Супрун, майже 70% українців займаються самолікуванням, купуючи ліки , про які вони дізналися з теле- і радіореклами . Ролики обіцяють ефективне позбавлення від проблем зі здоров'ям .

"Більше 50% від всього ринку спожитих в Україні ліків у 2017 році становлять ліки без доведеної клінічної ефективності, - заявила Супрун. - Реклама – поганий порадник, особливо, коли це реклама ліків, яку бачить не медик, а людина, яка шукає спосіб легкого і миттєвого одужання. Наслідки, на жаль, часто виявляються непоправними для здоров'я".

Реклама
При цьому , за даними Міністерства охорони здоров'я , ринок ліків в Україні в минулому році склав 70 млрд грн .

Лікарі за, аптеки проти

Медики підтримують нововведення МОЗ .

"Если пациент, как требует медреформа, заключил контракт с лечащим врачом, то теперь ему всегда можно по телефону рассказать о симптомах болезни и услышать совет о наиболее эффективном и доступном лекарстве, а в сложных случаях — назначение к узкопрофильному специалисту. Поэтому необходимость получать информацию о лекарствах по телевизору стала намного меньше. Я уже не говорю о рекламе "чудо-препаратов", якобы излечивающих, например, простатит", — говорит терапевт высшей категории Эдуард Михайлов.

А ось представники фармструктур кажуть , що закон занадто жорсткий .

"Введение запретительных списков для безрецептурных (ОТС) препаратов приведет к коррупции, так как, например, одни в них внесут, а другие с таким же действующим веществом — нет, — считает директор отдела маркетинга одной из фармфирм Игорь Головацкий. — Пусть центральный орган исполнительной власти вместо списков просто переведет часть ОТС-препаратов в рецептурную группу".

Аптекарі побоюються , що якщо закон приймуть , то їм доведеться стати " довідковим бюро " для пацієнтів , які за відсутності реклами почнуть вибирати ліки за порадою аптекаря .