Українські дороги і Славомір Новак: що встиг зробити польський реформатор за три роки

4 жовтня 2019, 07:37
За три роки в Україні відремонтовано 6800 км доріг

Славомір Новак. Фото: прес-служба "Укравтодору"

"Я не думав, що витримаю так довго", – зізнається вже колишній керівник "Укравтодору" Славомір Новак. Він єдиний із запрошених урядом іноземців протримався так довго на керівній посаді. У Польщі Новак працював міністром транспорту, міністром Кабінету міністрів в уряді Дональда Туска, депутатом Сейму. А 2016-го український уряд запросив його очолити "Укравтодор".

"Коли міністр інфраструктури Омелян запропонував мені посаду, я для себе сказав, що це буде не більше року. Минуло три", – розпочав Славомір Новак свій звіт за три роки роботи в Україні.

На 2016 рік, за оцінками Світового банку, 95% українських доріг були в критичному стані. Це наслідок безгосподарності та нерозумної витрати грошей десятиліттями, вважає Новак. Фінансування галузі залежало від політичних рішень, тендери на ремонти відбувалися непрозоро, а якості контролю доріг не було.

Реклама

"Дорожня реформа, яку Україна почала, Польща проходила в дев'яності-нульові. Україна тоді втратила час, і надолужити його буде складніше і довше", – говорить колишній керівник "Укравтодору".

Протяжність українських доріг – 170 тис. км. Вони діляться на міжнародні, національні та місцеві. Місцеві дороги "Укравтодор" в рамках децентралізації передав регіонам . Це 123 тис. км, і тепер за них відповідають облдержадміністрації. "Укравтодор" відповідає тільки за 46,9 тис. км доріг державного значення. Це перша важлива зміна.

Фото: Прес-служба "Укравтодору"

В Україні запрацював Дорожній фонд. Він наповнюється з трьох джерел: акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти і з імпортованих до України транспорту і шин. Ці гроші цільові – їх не можна витратити ні на що інше, крім ремонту доріг. На повну фонд запрацює 2020 року. За словами Новака, планується, що до Фонду також надходитиме плата з вантажівок вагою понад 12 тонн, прибуток від дозволів на рекламу уздовж доріг, штрафи. З Фонду 60% йде на дороги державного значення, за які відповідає "Укравтодор". 35% – на траси місцевого значення. Місцева влада сама вирішує, які дороги краще відремонтувати передусім. Ще 5% з Фонду йдуть на фінансування заходів безпеки на дорогах.

Реклама

До 2022 року "Укравтодор" повинен з'єднати якісними дорогами усі обласні центри. Це прописано в Програмі розвитку мережі доріг 2018-2022. Вже відремонтовано дороги Львів – Тернопіль – Хмельницький, Київ – Житомир – Рівне – Львів – Ужгород, Львів – Івано-Франківськ – Чернівці, Запоріжжя – Дніпро, Рівне – Тернопіль, Луцьк – Львів.

Запущено проект GoHighway. "Економіка сучасних держав розвивається між портами. Наприклад, в Європі головні транспортні коридори ведуть від Балтійського до Адріатичного моря, від Північного до Адріатичного моря, від каналу Ла-Манш і Північного моря до Середземного. Це створює TEN-T мережу (трансєвропейська транспортна мережа. – Ред.). Тому Україні треба з'єднувати порти Одеси, Миколаєва, Херсона з портами Західної Європи", – зауважує Новак. Проект GoHighway почав реалізовуватися 2017-го, він передбачає ремонт і будівництво доріг від Одеси до Гданська. Це дороги Львів – Тернопіль, Тернопіль – Хмельницький, Хмельницький – Вінниця, Вінниця – Немирів, Умань – Одеса.

Читайте також: "Наразі ямковий ремонт – українська необхідність": інтерв'ю з в.о. голови "Укравтодору" Славоміром Новаком

Реклама

В Україні можна будувати дороги на умовах концесії. Держава може віддати ділянку землі інвестору, який побудує дорогу і матиме право брати плату за проїзд. Після закінчення терміну концесії дорога переходить в державну власність. Першою концесійною дорогою може стати дорога від Львова до українсько-польського кордону (Львів – Краковець). Також є потенціал будувати нові дороги за маршрутами Львів – Ужгород, Львів – Тернопіль, Київ – Біла Церква, об'їзна Києва.

/ Фото: Данило Павлов, Сьогодні

Зважування вантажівок в русі. Це "розумна" система збору інформації про транспорт, який рухається дорогою: дата і час проїзду, температура повітря і дорожнього покриття, швидкість і напрямок руху, номерний знак, габаритні розміри, загальна вага. Система також фіксуватиме порушення. Цього року запрацює шість майданчиків на в'їзді до Києва. Перші вже функціонують. Згодом має з'явитися 100-200 таких систем по всій Україні на всіх відремонтованих дорогах.

Тепер дороги ремонтуються під гарантії. Введено контроль якості виконаних робіт. Крім щоденних перевірок на майданчиках під час ремонту відбуваються дві перевірки на рік – на початок будівельного сезону і по завершенню. Виявлені недоліки підрядник ліквідує за свій рахунок. Введено європейський стандарт гарантії на будівництво доріг. Всі контракти на дороги держзначення підписуються на умовах п'ятирічної гарантії на середній ремонт і на десять років на капітальний.

За три роки в Україні відремонтовано майже 7000 км доріг, каже Новак. Відремонтувати всі 170 тис. км за три роки неможливо. Але за цей час можна дати початок змінам, які даватимуть результат в майбутньому.

"Подальший розвиток повинен бути швидшим і ефективнішим. Будівельна машина вже працює, потрібно лише паливо – стабільне фінансування і правильні управлінські рішення. Очолити галузь 2016-го і 2019 років – дві великі різниці", – зазначив Новак.

Наприкінці вересня в.о. голови "Укравтодору" Славомір Новак написав заяву про відставку. 25 вересня Кабмін схвалив відставку Новака і другого вересня призначив тимчасово виконуючим обов'язки керівника "Укравтодору" Олега Федоренка.

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" розповідали, як з вимогою відремонтувати дорогу жителі 11 сіл Львівщини перекрили трасу Львів – Ужгород.