Українські дороги увійшли до п'ятірки найгірших у світі: чому так і що робитимуть

4 жовтня 2016, 07:49
За якістю автошляхів України – на 134-му місці в світі: українські автомагістралі гірші, ніж в Ємені та Нігерії. Дорожники: 90% шляхів не ремонтувалися 30 років. Польські експерти: не вистачає фінансування

Міністр: «Потрібно відремонтувати мінімум 150 тис. км доріг» / Фото: Анатолiй Бойко

Українські дороги визнали одними з найгірших у світі. Такі дані були опубліковані в звіті The Global Competitiveness Report 2016-2017, який щорічно презентують у рамках Всесвітнього економічного форуму. Щоб визначити індекс конкурентоспроможності для 138 країн, експерти оцінюють різні сфери економіки, в тому числі і дорожню інфраструктуру. І ось, за результатами опитування більш ніж 13,8 тис. управлінців з 135 країн, українським автобанах віддали 134-ту в світі позицію з 138. Нижче нас у рейтингу опинилися тільки Мавританія, Парагвай, Республіка Конго та Мадагаскар. Випередила нас навіть сусідня РФ – їхні сумнозвісні дороги зайняли 123-тє місце. Очолили рейтинг ОАЕ, Сінгапур і Гонконг.

Згідно з офіційними даними Мінінфраструктури, в їхньому віданні перебуває 169,6 тис. км доріг: 52 тис. км державного значення (8,6 тис. км – міжнародних, 4,8 тис. – національних, 10 тис. – регіональних, 28,3 тис. – територіальних) і 117,6 тис. км доріг місцевого значення (50 тис. – обласні, 67,9 тис. – районні). При цьому з усього обсягу доріг 76,7% заасфальтовані і забетоновані, а решта – з щебеню, гравію та бруківки.

Реклама

"У зв'язку з обмеженим фінансуванням близько 90% автодоріг загального користування не ремонтували понад 30 років. Тому вони не відповідають сучасним вимогам як щодо міцності (39,2%), так і щодо рівності (51,1%). Окремо вимагають уваги і мостові переходи. Із 16191 моста тільки 7471 відповідає чинним нормам і стандартам", – зазначають у відомстві.

Нагадаємо, ще на початку літа в "Укравтодорі" назвали 10 найгірших доріг України. Серед них виявилися КПП "Тимкове" – Балта – Первомайськ – Доманівка – Олександрівка, Одеса – Рені, Львів – Радехів – Луцьк, Чугуїв – Мілове, Мукачеве – Рахів – Богородчани – Івано-Франківськ – Рогатин – Бібрка – Львів, Одеса – Вознесенськ – Новий Буг, Дніпро – Миколаїв, Львів – Самбур – Ужгород, Олександрівка – Кіровоград – Миколаїв, Кіровоград – Платонове.

Цього року уряд оголосив війну розбитим дорогам. На ремонт виділили 19 млрд грн, а до бюджету-2017 хочуть закласти вдвічі більшу суму: "Ми повинні чітко розуміти, що навіть рекордні 19 мільярдів (проти 6,6 млрд 2015-го. – Авт.) покривають лише кілька відсотків від усіх потреб. Так, ми відремонтуємо близько 2 тис. км доріг (що навіть для Німеччини – дуже велика цифра). Але, з іншого боку, нам потрібно відремонтувати мінімум 150 тис. км", – пояснив голова Мінінфраструктури Володимир Омелян.

Реклама

"Потрібно в сім разів більше грошей"

За словами експертів, основна причина жалюгідного стану українських автобанів – недофінансування. Частина грошей може бути виділена з держбюджету, частина прийти як кредити від міжнародних партнерів, ще частину можна залучити як інвестиції. За словами автодорожників, грошей, що виділяються сьогодні, недостатньо. "З такими темпами для відновлення доріг знадобиться 100 років. Через відсутність грошей сьогодні ремонт проводиться лише точковий. Щоб через п'ять років українці почали відчувати комплексне поліпшення, має виділятися в 6-7 разів більше коштів", – говорить експерт з транспорту Олександр Кава. За його словами, реальні гроші можна отримати тільки від держави: "Інвесторів під ремонт залучити складно, робити платні траси теж неефективно – у нас великі відстані і маленька інтенсивність руху".