"Укрзалізницю" реформуватиме поляк Войцех Бальчун

25 квітня 2016, 00:26
Віталій Литвин провів зухвалий експеримент

Укрзалізницю "реформуватиме" поляк. Войцех Бальчун виграв відкритий конкурс на цю посаду. Рок-музикант по життю, у себе на батьківщині він також займався реформуванням польської залізниці. Але по зубах йому наш залізничний монстр? Віталій Литвин провів зухвалий експеримент: проїхав на поїздах від Києва до Варшави. І ділиться своїми враженнями прямо зараз.

Я зараз в Білій Церкві на вокзалі. Спробую перевірити – чи є інфраструктура, і почнемо з малого.

Реклама

Заходимо в туалет.

Туалет – найпростіший. Бруд і сморід – так буде правильно і лаконічно описати обстановку в убиральні.

Ми заздалегідь купили квитки на поїзд Маріуполь-Львів. І тут же наткнулися на нестиковки в часі.

Реклама

У моєму квитку час прибуття до Львова зазначено як 14:58, але інформація на сайті Укрзалізниці говорить..... до Львова цей поїзд прибуває о 17:23. Кому вірити – залишається загадкою.

Вирушаємо в дорогу.

За традицією, замовляємо в поїзді – ні, не міцні – гарячі напої. Розчинна кава – 7 грн, пакетований чорний чай – п'ять.

Реклама

І відразу вирушаємо на ревізію санвузла.

Запах тут непередаваний.

На питання провідниці – чому ж туалет не прибирається – отримуємо приголомшливу відповідь.

Так зараз скільки людей вийшло і військових! Не встигаю!

Не встигає провідник прибирати і в самому вагоні. Бруд – всюди.

Крім того, в поїзді – холодно. Протягом усього шляху прямування ми сиділи у верхньому одязі. А пасажири, які слідували з Маріуполя, в ній ще й спали.

Гріються пасажири, як вміють, – спиртним. Провідник – не проти. Дозволяє, всупереч закону, і курити в тамбурі.

Незважаючи на те, що тут написано "Не курити", приміщення в тамбурі прокурено не один рік.

Прибуваємо до Львова і дивимося на годинник.

14:57 хвилин. Наш потяг до Львова прибув навіть на одну хвилину раніше, ніж зазначено в квитку, і набагато раніше, ніж зазначено в розкладі на сайті Укрзалізниці.

Українців таким сервісів в поїздах – не здивуєш.

Чи то справа – іноземців. Світові легенди – британські музиканти з групи "Юрай Хіпп" проїхали з Одеси до Харкова. І тепер про старі українські потяги, немиті туалети і "бабусин" чай у склянках знає увесь світ.

Туалет в нічному поїзді з Одеси до Харкова. Ці поїзди старі в усіх відношеннях.

Чи підуть в минуле "старовинні" вагони і чи прийдуть їм на заміну сучасні, тепер вирішуватиме інший рок-музикант, поляк Войцех Балчун.

З піснею по життю рокер йде останнє десятиліття.

Що не заважало йому успішно керувати транспортним підрозділом ПКП-Карго в Варшаві. Тепер свій досвід Болчун готовий застосувати в Україні – поляк виграв конкурс і очолив Укрзалізницю.

"Знаю, які проблеми пов'язані з функціонуванням залізниць. Для мене це величезний виклик – і особистий, і менеджерський", – говорить Болчун.

Модель функціонування "Укрзалізниці" – зовсім інша, ніж в Польщі. Те, що зараз відбувається з залізницями в Україні, схоже на те, що відбувалося в 90-х роках з польськими залізницями.

Що змінилося за 20 років, ми можемо побачити особисто. Продовжуємо експеримент уже на території Польщі.

Сідаємо в звичайну приміську електричку до Жешува.

М'які зручні сидіння, чистий вагон, електронне табло, комфортна атмосфера. Проїхати "зайцем" не вдасться. У поїзді працює контролер.

Не можу не перевірити вбиральню.

Тут немає жахливого запаху як в українських поїздах. Тут приємно пахне якимось ароматизатором. Тут чисто, прибрано, приємно.

Шлях у нас довгий, і це відмінний привід для задушевних бесід з місцевими. Яцек – 40-річний учитель. Кожен день їздить електричкою на роботу з Перемишля в Ярослав. Так що – практично експерт.

"З 90-х років відбулися величезні зміни – як в гарну, так і погану сторону. З хорошого: покращилася інфраструктура – вокзалів, шляхів і складів", – говорить він ..

Але в цілому, якщо порівнювати з 90-ми, зараз ситуація набагато краща.

Прибуваємо в кінцеву точку – Жешув. Тут ми пересядемо на поїзд підвищеної комфортності Інтерсіті до Варшави.

Зручне купе, де відразу можуть розміститися 8 осіб. М'які сидіння, чисто і комфортно. Швидкість поїзда на всьому шляху проходження – 115-120 км/год.

Всі ці 20 років польська залізниця розвивалася стрімкими темпами.

Зараз від Варшави до Гданська – а це трохи більше 400 км – можна дістатися на супершвидкісному поїзді "Пендоліно" всього за 2 з половиною години.

Якість обслуговування та комфорт на залізниці забезпечили приватні компанії. Державна ВКП перестала бути монополістом і з'явилася конкуренція.

Разом з поїздами змінилися і пасажири. У вагонах не смітити, не курять і не вживають алкоголь. За порушення правил – величезні штрафи.

Наш експеримент, як і подорож, завершився. Різниця між українськими і польськими залізницями – величезна. І тим не менше, не все так погано в Україні. Наші поїзди Інтерсіті – хоч їх поки і мало – нічим не гірше за польські "Пендоліно".

Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "Події тижня" на каналі "Україна".