У Білій Церкві виготовляють гітари, на яких вже грають світові знаменитості

26 березня 2018, 05:52
Інструменти вже оцінили світові зірки: Еліс Купер, Томмі Еммануель, Брент Вудс, Даг Алдріч, Томмі Хенріксен і багато інших

Народжені в Україні. Практично все в цих гітарах вітчизняне - від деревини до бронзових декоративних елементів / Фото: Олександр Яремчук

У Білій Церкві ось уже два роки виготовляють електрогітари, які зараз відомі в усьому світі. Інструменти вже оцінили світові зірки: Еліс Купер, Томмі Еммануель, Брент Вудс, Даг Алдріч, Томмі Хенріксен і багато інших. У колекції Андрія Макаревича їх дві.

Почалося все з того, що нинішній співзасновник компанії, авіаційний інженер Олександр Дорошенко приніс починити свій інструмент до гітарної майстерні Вадима Гавриленка.

Реклама

"У минулому я музикант, і ось з віком відчув, що прийшов момент, коли захотілося присвятити час і собі. Вирішив зайнятися музикою: створити групу для душі з такими ж, як я, і співати пісні моєї юності. Почав купувати інструменти, які раніше були мені недоступні, і одному з них потрібен був ремонт. Так я потрапив в майстерню до хлопців, які займалися не тільки ремонтом інструментів, але і їх виробництвом", – згадує Олександр.

Перша зустріч розтягнулася на кілька годин, а на другий майбутні партнери вже обговорювали питання співпраці і створення компанії.

До довгої скриньки не відкладали. Перші експерименти на виробництві почалися в лютому 2016 року, а через два місяці, в квітні, вже була представлена перша гітара. У вересні виставлялися вперше на міжнародній музичній виставці Musik Messa в Москві. Поступово знайомилися з музикантами, розвивали виробництво, і зараз вже співпрацюють з Американською музичною академією.

"У нас немає мети впарити або зробити копію – це просто нецікаво. Важливо зробити добре. Великий плюс в тому, що ми маленькі, нам простіше експериментувати, перепрофілювати виробництво, зробити щось нове. Наприклад, ми створили складну гітару, яку можна брати з собою на гастролі. Це повноцінний концертний інструмент, тільки в зручному форматі", – говорить Олександр.

За рік виготовляють близько 170 інструментів, ціни стартують від 600 доларів. Найдорожча коштує близько $ 7000. У січні цього року Universum Guitars взяли участь в престижній американській музичній виставці NAMM Show в Каліфорнії. Привезли туди 33 інструменти, і вони знайшли своїх шанувальників.

Реклама

"У цій країні дуже багато гітаристів, багато компаній-виробників, і на посередність ніхто не звертає уваги. Українці купують бренди, а в Америці дивляться на якість і посил, який хочуть донести творці", – пояснює Олександр.

Зараз в компанії для американських замовників трохи змінюватимуть розташування ручок і датчиків, адже музиканти звикли крутити їх на автоматі. Але ідея і принципи виробництва в Україні залишаться незмінними.

Дизайн: космічний корабель на замовлення

Робота з інструментом починається з ідеї. Спеціально нічого не вигадують, просто в голову "прилітає" думка, яку і починають втілювати в життя. У розрахунках зі створення інструментів закладені знання про золоті пропорції, засновані на законах Всесвіту, запевняють майстри. На деяких моделях навіть є декор у вигляді завитка раковини, який ілюструє принципи гармонії.

"З таким дизайном інструмент під час гри допомагає музиканту", – пояснює Олександр.

Потім робота переходить на папір: ідеї вимальовуються за спеціальною математичною сіткою. Коли замовники і виробники більш-менш розуміють, чого вони хочуть, справа переходить до Яші – 3D-дизайнера, який моделює на комп'ютері форму інструменту. Ця робота може зайняти від декількох днів до декількох тижнів. Якщо це індивідуальне замовлення – правки вносять доти, доки клієнт не залишиться задоволений. А замовлення бувають дуже специфічні. Так, відомий американський блогер DOVYDAS, який грає на багатьох музичних інструментах, надіслав начерки гітари свій мрії.

Реклама

"Вона схожа, швидше, на космічний корабель", – розповідає Олександр.

Процес. Від ідеї до її втілення може минути кілька місяців

У цеху: збірка, як у автомата

Свій перший інструмент гітарний майстер Вадим Гавриленко зробив в 14 років. З бруска дерева, знайденого за гаражами, він кухонною сокиркою вирубав корпус і гриф, натягнув струни, потім у ванній пофарбував фарбою. Отримав прочухана від мами, що зіпсував на кухні лінолеум, зрозумів, що грати на гітарі неможливо, і майже відразу по завершенні роботи почав створювати нову. Потім було своє виробництво, сотні гітар. Але перший інструмент займає почесне місце в майстерні – нагадуючи, з чого все починалося.

У цеху, в якому народжуються гітари, досить шумно і пахне деревом. Тут можна простежити еволюцію гітари від заготовки до практично готового інструменту. Починається все з вибору деревини. Зазвичай, 90% інструментів виготовляють з клена або вільхи, але є і екзотична деревина, привезена з інших континентів. На деяких інструментах можна побачити унікальний малюнок дерева.

При такому виробництві головний союзник майстрів – час. Спочатку склеюють заготовки, які під вантажем лежать від трьох до шести місяців. Після обробки та надання форми фрезером корпус знову відправляють на відпочинок, щоб відійшли всі "напруги". Вклеюється гриф – і знову близько місяця гітара повинна полежати. Потім робиться фінальна шліфовка, поліровка, і знову гітарі дають час "прийти в себе".

"Наші інструменти збираються, як автомат Калашникова: всі елементи ідеально підібрані один до одного. Практично все ми виготовляємо самі, наприклад фурнітуру з бронзи і латуні відливаємо тут же. З купленого – тільки звукознімачі, струни і перемикачі з кілками", – говорить Вадим.

Потім інструмент відправляють на фарбування. Зазвичай, колір замовляє сам музикант залежно від потреб: яскраві – для сцени, стримані і прості – для себе. Найпопулярніші кольори – чорний або коричневий.

"Була один раз історія: пофарбували гітару новим лаком, пішла якась реакція, і вийшов страшний жовто-чорний колір. Ну що робити, ми її просто повісили і постаралися забути про провал. Десь через місяць заходить людина буквально з вулиці, помічає гітару, хапає і каже: "Я саме таку шукав дуже довго. Скільки коштує?" – згадує Вадим. 

Після фарбування встановлюють електронні компоненти і в окремому кабінеті паяють схеми, щоб гітара звучала як треба. Кожна "новонароджена" проходить тест: тут обладнана студія, в якій її перевіряють в міксі з іншими інструментами. Тому що сама по собі гітара може звучати добре, але коли включаються інші інструменти, її звук може "загубитися".

Дві гітари на день – це стеля. Але на максимумі працюють не завжди, тому на рік випускають лише 170 гітар.

/ Фото: Олександр Яремчук

Секрет успіху

Щоб артист популяризував інструмент, його потрібно зробити таким, щоб він не міг з ним розлучитися. Тому тут створюють гітари, враховуючи всі побажання музиканта, які тільки реально виконати.

"Наші замовники – успішні, знамениті і забезпечені люди. Таких не можна купити. Ми тільки можемо зробити свою роботу настільки ідеально, наскільки можна. І якщо знайомі музиканта бачитимуть, що йому подобається наша гітара – вони теж нею зацікавляться. Ось і вся "реклама". Ми робимо різні моделі: є "бутикова", яка коштує кілька тисяч доларів. А є дешевше в 5-6 разів, але теж якісна", – говорить Олександр Дорошенко.

Автографи групи Еліса Купера

Влад Дебрянський: "Гітара не повинна заважати"

Американський музикант українського походження, номінант на "Греммі", – про гітарні секрети

- Звідки ви дізналися про ці інструменти?

- Від спільних знайомих. Мені розповіли, що в Україні є цікава гітарна компанія, і мені потрібно обов'язково побачити її інструменти. Чесно кажучи, я був налаштований досить скептично, але погодився. Мене запросили до одного з музичних магазинів Лос-Анджелеса, щоб спробувати на них пограти. Я взяв одну гітару, другу, третю. І з кожним новим знайомством вони мені подобалися все більше і більше. Хоча я досить вимогливий музикант: в моїх руках побувало дуже багато гітар, і мало яка з них мені подобалася.

- Що ж саме вам так припало до душі?

- Гітари виготовляє багато хто, але мало у кого є розуміння, навіщо вони це роблять. Тут дуже різні інструменти: ось вона виглядає як рок-гітара, а на ній можна грати джаз, наприклад, або блюз. Тобто головна їх гідність в тому, що я починаю грати – і в них проявляється стиль музики. Не тому, що гітара мені каже, як мені грати, а тому, що вона мені не заважає. Я починаю грати і чую ноти, а не струни. На жаль, зараз часто буває так, що в інструменті всього один звук, який направляє музиканта в одне русло, – можна грати тільки одним чином. Музика виходить однакова.

- З якими ще проблемами ви стикалися як музикант?

- Зараз дуже багато технологій, музика створюється буквально натисканням на кнопочки. Це дуже модно, але музика виходить нудна. Це робиться для того, щоб були великі продажі. І музикантам, які шукають музичні, а не технологічні інструменти, зараз досить складно підібрати відповідний інструмент.

У нас є Американська музична академія, філія якої відкрита в Україні. Ми хочемо, щоб у наших студентів були інструменти, які допомагають їм вчитися, розвивають їх, дають навички різних варіантів гри. Зараз в спільних планах з цією компанією – зробити інструменти спеціально для наших учнів, недорогі і з хорошим звуком. Так наші учні зможуть спробувати себе в різних стилях.