Водіїв самокатів хочуть зобов'язати отримувати права

12 вересня 2020, 09:25
У Раді подейкують про нововведення для власників гіроскутерів і самокатів

/ Фото: Сьогодні

Електросамокати, гіроскутери та інші "електровізки" названі їхніми виробниками "транспортом останньої милі". Тобто водій, застрягши в корку перед пунктом призначення, може витягнути з багажника це диво техніки і дістатися потрібного місця.

Але в Україні все трохи інакше. Електросамокати і гіроскутери з'явилися на дорогах як самостійний вид транспорту, здатний розвивати фантастичну для свого виду швидкість. Побачивши таких "учасників дорожнього руху", українські водії вкриваються холодним потом. Адже маневри такого транспортного засобу, враховуючи, що їхні "наїзники" переважно не знають правил дорожнього руху, складно передбачити. А на швидкості понад 40 км/год електросамокат або гіроскутер стають механізмами підвищеної небезпеки.

Реклама

Проблема статусу

Однією з головних проблем залишається те, що досі не зрозуміло, який статус у Правилах дорожнього руху мають згадані вище електровізки. Вони не є пішоходами як такими, оскільки рухаються за допомогою коліс. Але і назвати велосипедом їх теж не можна. Адже згідно з п. 1.1 ПДР України, велосипедом є малогабаритний транспортний засіб, який рухається за допомогою м'язового приводу. Ба більше, більшість електровізків не можна назвати і механічними транспортними засобами, які прописані в тих самих ПДР. Адже моторчики гіроскутерів і електросамокатів потужністю менше ніж 3 кВт.

Але питання визначення статусу вирішити можна і потрібно. Наприклад, ще кілька років тому ввезені в Україну електроавтомобілі теж були проблемою. Адже автомобілем як таким, згідно з українським законодавством, тоді був транспортний засіб з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ). І саме такі "механізми" за законом визначалися учасниками дорожнього руху тощо. Законодавцям довелося постаратися, щоб наша країна не залишалася в ар'єргарді автоновинок і високих технологій, тому пункти про визначення автомобіля як транспортного засобу з ДВЗ змінили, узаконивши електрокари.

Тепер же настав час узаконити українських любителів їздити на електросамокатах та іншому легкому електротранспорті. Нардепи прийняли в першому читанні законопроєкт, який встановлює штрафи для тих, хто з порушенням ПДР пересувається на самокатах і персональному електротранспорті.

Реклама

Шо пропонують

Як сказано в порівняльній таблиці законопроєкту, всі, хто використовує згаданий вище транспорт, стають учасниками дорожнього руху і в разі порушення ПДР нестимуть відповідальність. Всі обставини події за участю таких транспортних засобів також визначатиме слідство.

Але і в цьому законопроєкті, який, за словами його автора, близький до європейських стандартів, є певні нюанси, і вони в умовах українських реалій вимагають доопрацювання.

"У законопроєкту є і прихильники, і критики, – розповіла нам його авторка, нардеп Наталія Піпа. – В цьому випадку ми не зобов'язували водіїв персонального електротранспорту мати права, ми запропонували те, що вони повинні вважатися учасниками руху. В ідеалі вони, звичайно, мають їздити як велосипедисти по велодоріжках. Але в разі відсутності доріжки повинні дотримуватися таких же правил, як і велосипедисти, – їздити узбіччям проїжджої частини. Нова ініціатива може спонукати розвивати в містах інфраструктуру. Це європейська практика, ознака цивілізації, турбота про безпеку".

На наше запитання, чи можуть в Україні зобов'язати власників самокатів та іншого електротранспорту отримувати права, Наталя Піпа відповіла так:

Реклама

"Я думаю, що це буде наступним етапом. Будемо дивитися і пропонувати рішення".

Що думають експерти

Поліцейські не відкидають, що зі свого боку можуть схвалити запровадження прав на персональний електротранспорт. Але не на весь. Оскільки тут, як і щодо будь-якого транспорту, має бути градація.

"Важлива категорійність. Наприклад, є ж електроскейти, які розвивають швидкість до 15 км/год, і є більш потужні пристрої", – каже перший заступник начальника департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький.

У поліції також зазначили, що вже є приклади ДТП за участю персонального електротранспорту, але в цілому по країні статистика за участю таких "девайсів" поки не ведеться.

Експерт в галузі безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв також вважає, що в Україні можуть ввести практику видачі прав тим, хто керує самокатами.

"Ініціатива абсолютна реальна. Для отримання таких прав не обов'язково відвідувати автошколу і складати іспит. Можливо, буде достатньо складання тесту на знання правил дорожнього руху. Однозначно ситуація може поліпшитися", – вважає Караваєв.

За оцінками експертів, в Україні користуються персональним електротранспортом лише кілька тисяч людей у великих обласних центрах. Фахівці вважають, якщо з'явиться тенденція до здешевлення таких засобів пересування, то на дорогах їх стане значно більше. Нині ціни на самокати коливаються від 4800 до 35 000 грн.

Раніше стало відомо про те, де в Україні можна їздити на гіроскутерах.

Також повідомлялося, наскільки небезпечний персональний електротранспорт. Подробиці – у сюжеті.