Бензин і воєнний стан: яких цін на заправках чекати до Нового року

2 грудня 2018, 07:51
У експертів є позитивні прогнози на найближчий місяць

Фото: В Яремчук

Бензин до Нового року може подешевшати . Тільки за листопад пальне стало доступнішим на 1-1,5 грн . І це не межа , упевнені експерти . За грудень ціни можуть опуститися ще настільки ж . Однак є ризики через воєнний стан в країні: гривня вже відреагувала.

Яких цін на заправках чекати автовласникам в цьому місяці і як на них позначиться воєнний стан , розбирався сайт " Сегодня" .

Реклама

Листопад приємно здивував

Зараз заправити повний бак авто бензином А – 95 + дешевше на 70 гривень , ніж місяць тому. Ціни впали через нафту і курс гривні. В середньому паливо подешевшало на 1-1.5 грн/л:

А-95+ – 1.46
А-95 – 1.44
А-92 -1.29
Дизпаливо – 1.12
Автогаз – 0.57

Гривня поводилася добре , зазначає Геннадій Рябцев , заступник директора НТЦ " Психея " . А вартість пального залежить від курсу національної валюти і вартості нафтопродуктів на кордоні . У свою чергу , вартість нафтопродуктів визначається через нафтові котирування європейських агентств , які прив'язані до цін на нафту .

Реклама

Декабрь: Цены на топливо
Infogram


Вартість нафти з початку жовтня на світових товарних біржах знизилася майже на третину . І зараз паливо з нафтопереробних заводів потрапляє на автозаправки .

"Гривня вела себе досить добре , навіть зміцнювалася . Автомобілісти повинні були відчути ефект від зниження вартості нафтопродуктів , і мережі почали знижувати ціни . Ми зафіксували зниження вартості пального приблизно на 1-1,2 грн " – зазначає Рябцев.

Але гривня підскочила після того, як Росія напала на українські судна в Керченській протоці. Після введення воєнного стану в ряді областей і невизначеності на валютному ринку зниження цін на пальне сповільнилося , але не зупинилося .

Реклама

"Ситуація в Керченській протоці носить одиничний характер і фундаментально не впливає на динаміку вартості пального в Україні . Підтвердженням є зміцнення курсу національної валюти після його ситуативного зростання . Відповідно , при відсутності системної девальвації гривні учасники паливного ринку не поспішають з переглядом цінників в сторону підвищення " – прокоментував Вадим Бардась , інвестиційний аналітик Європейського аналітичного центру.

Чого чекати у грудні

" Ми знаходимося тільки на середині падіння цін , вони будуть знижуватися і далі . Якщо нафта не піде в гору , а залишиться на нинішньому рівні , пальне може подешевшати ще на дві гривні . Але за умови стабільної роботи ринку , валюти " – впевнений Олександр Сіренко , аналітик консалтингової компанії UPECO.

Багато чого буде залежати від гривні . Традиційно щороку в грудні курс долара зростає через те , що Національний банк починає друкувати гривню . Автозаправні мережі закуповують нафтопродукти за долари і євро . Кожен раз при закупівлі нових партій пального їм треба міняти виручку від продажів в гривнях на валюту . Чим більше слабшає гривня , тим менше за неї можна купити доларів і євро .

"Якщо національна валюта не буде слабшати , то в грудні ціни на пальне можуть знизитися ще на 5-7 % " , – упевнений Вадим Бардась.

Зараз є великі ризики панічних настроїв : через воєнний стан українці можуть почати скуповувати валюту . Тоді гривня обвалиться , а трейдерам щотижня потрібно багато валюти на закупівлю пального . В таких умовах ні про які зниження мова вже не йде .

Можуть бути проблеми і з автогазом . За місяць він подешевшав на 50 копійок за літр . Але міг скинути ще більше . Зараз складно спрогнозувати , якими будуть ціни в найближчий місяць . Справа в тому , що в Україні демонтують автогазозаправні станції . Невеликі мережі просто зникають .

"Прокуратура виносить рішення , що у кого сь шкідливі речовини на заправці , у кого сь не вистачає документів . Через ці події я не впевнений , що буде реакція на зниження котирувань " – розповідає Сіренко.

Що буде з паливом з Росії

Домінуюча частина автомобільного палива надходить в Україну з РФ . Так , в плані поставок дизеля ми залежимо від Росії , тому що в Україні працює нафтопродуктопровід , приєднаний до російських нафтопереробних заводів , по ньому качають більше третини пального ; ще є поставки по залізниці . Крім того , риторичне питання – як рахувати білоруські нафтопродукти : половина нафтопереробних заводів Білорусі належить російським компаніям , і переробляють вони російську нафту .

Відмовитися від російських нафтопродуктів ми можемо , вважає Олександр Сіренко , але треба готуватися до подорожчання . Додаткова логістика з іншої країни – це плюс гривня – дві на літрі .

За оцінками Рябцева , 80 % нафтопродуктів , які ми імпортуємо , виробляються в РФ . І тут питання , чи не буде якихось обмежень з української або російської сторони .

"Якщо обмеження будуть – наслідки передбачити складно . Тому , що запасів нафтопродуктів ніхто не створює . Хоча експерти постійно акцентують увагу на тому , що треба створювати запаси , треба створювати як стабілізаційний запас , так і нафтовий резерв . Але про це ніхто і не згадує , коли йдеться про енергетичну безпеку " , – зазначає Рябцев.

Запаси може робити держава – для забезпечення енергоресурсів для національної економіки . А ось для стабілізації роздрібної ціни на заправках запаси повинні робити приватні компанії . Щоб уникнути , наприклад , панічних настроїв , стабілізаційний запас повинні створювати трейдери .

"Але все одно , рішення повинна приймати держава , яка і буде стимулювати створювати запаси . Проекти рішень давно готові , але вони не на порядку денному " – додає експерт.

Проте , очікувати блокування поставок нафтопродуктів не варто . Сама Росія навряд чи піде на такий крок : продаж енергоресурсів є стратегічним і бюджетоутворюючим бізнесом РФ .

"Зараз в Україні активно розвивається внутрішнє виробництво пального , а з Росії в основному поставляється дизельне паливо . Так , частка поставок з РФ на ринку нафтопродуктів коливається в рамках 30-40 % . Не варто очікувати блокування даних поставок , оскільки це може відбитися на експортних доходах Росії " , – зазначає Вадим Бардась.