Вперше в історії: в чому унікальність катастрофи літака МАУ

10 січня 2020, 18:45
Український літак збили в повітряному просторі країни, яка контролювала рух цивільних і військових літаків

Унікальність катастрофи літака МАУ в Ірані в тому, що до краху рейсу PS752 в Тегерані збройні сили держави ніколи не збивали цивільний борт на власній території, при повному контролі над повітряним простором.

До такого висновку прийшов фахівець з авіатехніки Джастін Бронк, науковий співробітник Королівського Об'єднаного інституту оборонних досліджень (Велика Британія). Він порівняв авіакатастрофу МАУ з іншими випадками, коли військові збивали цивільні літаки. Таким чином, Бронко згоден з даними західних розвідслужб, що український авіалайнер саме збили. Але випадковість цієї НП викликає сумніви.

Реклама

Зокрема, експерт згадав ще один випадок в Ірані – 3 липня 1988 американський крейсер "Вінсеннес" двома керованими ракетами збив Airbus A300, що летів над Ормузькою протокою, в іранському повітряному просторі. Загинули 290 пасажирів і екіпаж. Корабель, зазначив Бронк, мав все необхідне обладнання, щоб відрізнити цивільну ціль від військової, але ціла низка прорахунків і помилок призвела до трагедії.

У випадках з корейськими Boeing 747, збитим радянським винищувачем над Сахаліном (1 вересня 1983 року, 269 загиблих), і з катастрофою Boeing 727 на Синаї (21 лютого 1973 року, 108 жертв) були схожі передумови – обидва борти відхилилися від заданого курсу і випадково, тобто без дозволу, увійшли в чужий повітряний простір.

Читайте також:

Реклама

Особливо докладно Бронк порівнює PS752 з MH17. Британець підкреслює вину Росії, яка передала сепаратистам ЗРК "Бук" – причому не повноцінну батарею, зі спеціальними радарами та пунктом управління, а тільки сам тягач з ракетами. На думку фахівця, після того, як бойовикам вдалося збити український Ан-26, вони прийняли "Боїнг" за черговий військово-транспортної літак ЗСУ, оскільки не мали доступу до системи управління повітряними польотами, не мали належної підготовки та обладнання, зате мали бажання збити якомога більше українських літаків. Тобто, Бронко вважає, що малайзійський "Боїнг" на Донбасі збили проросійські бойовики, але збили все-таки помилково.

Що стосується рейсу МАУ, то на відміну від вищезгаданих катастроф, український "Боїнг" був збитий незабаром після зльоту, він не відхилявся від курсу.

"Жоден інший (борт – ред.) не був збитий державою, перебуваючи в своєму повітряному просторі цієї держави, під контролем радарів своєї системи УВС, точно дотримуючись плану польоту", – підсумував Бронк.

Нагадаємо, що інформацію про можливий ракетний удар по "Боїнгу" МАУ озвучили представники Канади , Великої Британії, Нідерландів. Президент США Дональд Трамп прямо не визнав, що борт збили, але висловив підозри в тому, що аварія сталася через технічні неполадки.

Реклама

Тим часом, Іран всіляко заперечує ці звинувачення, називає заяви про ракети брехнею і психологічний маніпуляцією. Іран готовий співпрацювати з країнами, громадяни яких загинули в цій трагедії, а також з США, насамперед як країною-виробником лайнера.

Дивись також – Найвідоміші випадки, коли військові збивали цивільні літаки