Через заборону на в'їзд іноземців українських дітей не пустили в літак, щоб вони повернулися на батьківщину

3 вересня 2020, 15:11
З'явилися прецеденти, коли громадян України не пускають додому після повернення з-за кордону

Фото: hrk.aero

Україна заборонила в'їзд іноземцям. Потрапити до країни можуть тільки кілька категорій громадян, в тому числі близькі родичі громадян України. Але в підсумку виявилося, що самі українці іноді не можуть повернутися додому з-за кордону. Однією з таких "жертв" заборони стала сім'я: бабуся з онуками хотіла прилетіти з Лондона, але співробітники авіакомпанії не пустили їх на борт літака і тепер мама дітей намагається повернути їх на батьківщину.

Сайт "Сьогодні" розбирався з ситуацією.

Реклама

Мама дітей Оксана П'ятикопова вже кілька днів оббиває пороги посольства Британії та Мінінфраструктури і намагається повернути дітей. Весь цей час чиновники розводять руками, мовляв, повинні були пустити.

"Скрізь тільки на словах говорять, що вони можуть в'їжджати до України, але по факту мої діти не можуть повернутися з їх же бабусею!" – розповідає Оксана сайту "Сьогодні".

Не пустили на борт літака

Це літо Максим і Тимофій повели у бабусі в Англії. У вересні Максим мав піти до першого класу, але його не пустили до України.

"Діти повинні були прилетіти додому з бабусею 30 серпня, оскільки старший син йде до школи, а молодший – до садочка. В аеропорту Лутон (Лондон) вони пройшли реєстрацію і перед посадкою в літак бортпровідники сказали, що бабуся не може перетнути кордон, оскільки громадянка Великої Британії", – розповідає Оксана Пятікопова.

Але парадокс в тому, що неповнолітні діти можуть літати тільки в супроводі дорослого родича. І в постанові Кабміну на такий випадок є виняток: заборона не поширюється на іноземців, які є батьками або дітьми громадянина України, чоловіком або дружиною.

Реклама

"Бабуся дітей входить в винятки, оскільки в Україні живе її син. Вона мала повне право перетнути кордон і повернутися з дітьми додому. Не дивлячись на всі документи, що підтверджують родинні зв'язки, її не пустили на борт літака. Літак полетів і вони залишилися в Англії ", – говорить П'ятикопова.

Уже чотири дні жінка обдзвонює посольство України в Британії, Мінінфраструктури, Прикордонну службу.

"Відповідь у всіх одна, що моя свекруха як родич першої лінії мала повне право прилетіти до України, згідно з постановою Кабміну. Її не пустила авіалінія", – зазначає Оксана.

Зараз мати дітей, які застрягли в Британії, намагається отримати від українських чиновників роз'яснює лист, які можна буде показати бортпровідникам. Але в посольстві і в Мінінфраструктури не хочуть давати жодних довідок, оскільки нічого не забороняє в'їзд. У Wizz Air на звернення Оксани не реагують.

"У свекрухи були на руках всі документи, які підтверджують спорідненість. Бортпровідники відмовилися їх дивитися. Я телефонувала до служби підтримки, але там сказали, що не можуть допомогти. На мою скаргу компанія не реагує. Мене скрізь "футболять": то відправляють до Міністерства закордонних справ, то до Міграційної служби, то до посольства. Але ніхто не може дати дозвіл або роз'яснення для авіакомпанії", – додає Оксана П'ятикопова.

Сісти в літак іншої авіакомпанії діти з бабусею не можуть, оскільки тільки Wizz Air літає до України, пояснює Оксана.

Реклама

Що робити, якщо авіакомпанія відмовляє

Ірина Низька, юрист АО "Місечко та Партнери" зазначає, що законом України "Про прикордонний контроль" (ст. 8) передбачено умови відмови в перетині держкордону іноземцями та особами без громадянства при в'їзді до України. У цьому переліку умов немає жодних протиепідемічних заходів. А відмовити у в'їзді може тільки Прикордонна служба.

"Якщо Постанова Кабміну про заборону на в'їзд іноземцям законна, то в будь-якому випадку бортпровідники не наділені повноваженнями обмежувати кого-небудь в перетині державного кордону. Подібні рішення приймаються уповноваженою посадовою особою підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови", – зазначає Ірина Низька.

При цьому прикордонник видає людині письмове рішення про відмову у в'їзді із зазначенням причини. Таке рішення набуває чинності негайно. Один примірник рішення видається людині, якій відмовлено у в'їзді. Вона повинна підписати цей документ, а при відмові підписувати прикордонники складають про це акт.

В умовах перевезення пасажирів WizzAir є пункти, коли авіакомпанія може відмовити в посадці пасажиру, зауважує Катерина Науменко, юрист адвокатського об'єднання CREDENCE.

Зокрема, це можливо, якщо авіакомпанія обґрунтовано вважає, що відмова необхідна для дотримання правил перевезення або пасажир не відповідає вимогам для в'їзду до країни призначення.

"Але в даному випадку рішення бортпровідників не можна вважати обґрунтованим, за умови надання громадянкою Великої Британії всіх документів, які підтверджують, що вона мати громадянина України", – каже Катерина Науменко.

Якщо пасажир впевнений, що члени екіпажу літака діють незаконно, то потрібно залучити командира літака і працівників аеропорту. Все, що відбувається, варто записувати на відео, радить юрист. Якщо ж ситуацію не виходить вирішити, то потрібно вимагати письмову відмову із зазначенням причин. Це дасть право оскаржити відмову в перевезенні і отримати компенсацію вартості квитків, а також можна вимагати відшкодування моральних і матеріальних збитків.

"В ситуації, що сталася, пасажиру складно було щось зробити, оскільки інцидент стався на території Великої Британії, з угорською авіакомпанією. Все, що вона могла, це доводити свою правоту, своє право на перетин кордону України, і відсутність повноважень у бортпровідників. У такій ситуації я б порадила звернутися з позовом до авіакомпанії про стягнення з неї збитку за неправомірні дії, включаючи моральну шкоду", – додає Ірина Низька.

В авіакомпанії Wizz Air сайту "Сьогодні" пообіцяли прокоментувати ситуацію. На момент публікації матеріалу ми не отримали відповіді від Wizz Air.

Сайт "Сьогодні" направив запит до компанії і відповідь буде опублікована, як тільки знаходитиметься в розпорядженні редакції.

Доповнено: в Wizz Air пояснили, чому не пустили жінку з дітьми на борт.

"Wizz Air підтверджує, що пасажирці, яка 30 серпня повинна була вилетіти з Лондона Лутон до Києва рейсом W9 6001, було відмовлено в посадці в зв'язку з нечіткими правилами в'їзду в Україну. Wizz Air з'ясувала, що пасажирку слід було допустити на борт літака. Служба підтримки Wizz Air зв'язалася з пасажиркою і безкоштовно забронювала квиток на інший рейс. Крім того, авіакомпанія повідомила своєму партнеру з наземного обслуговування в аеропорту Лондон Лутон про те, що пасажирці дозволено в'їзд в Україну. Wizz Air щиро вибачається за незручності ", – відповіли в авіакомпанії.

Нагадаємо, Україна з 29 серпня по 28 вересня закрила кордони країни для іноземних громадян, а Кабмін прийняв рішення продовжити карантин до 1 листопада.