94 з 100 таксі нелегальні: що не так з цим ринком в Україні

Українські закони застаріли. Через це таксисти пішли в тінь і більше не несуть відповідальності перед пасажиром

Більша частина таксі в Україні працюють поза законом. Шість із ста перевізників платять податки до держбюджету і несуть повну відповідальність за пасажира. Решта – в тіні.

В чому причина? Насправді, закон про таксі в Україні давно застарів. Щоб легально таксувати, потрібно отримати ліцензію і платити податки. У підсумку, робота за законом призводить до збитків – таксисту простіше приєднатися до Uber, Uklon або іншим майданчиків. Вони теж не зареєстровані як служби таксі.

Реклама

Таксистам не вигідно бути в законі

Олександр Прилипа кинув бізнес і став таксистом. Два роки тому у нього був невеликий продуктовий магазин у спальному районі Києва. Його довелося закрити – через дорогу відкрився великий супермаркет, який і переманив всіх покупців. Якраз тоді до Києва зайшов Uber, який і став основним заробітком колишнього бізнесмена.

"Я плачу тільки комісію компанії. Працюю по 12 годин на добу і за місяць заробляю навіть більше, ніж в магазині – близько 60 тисяч гривень. Все, що від мене потрібно було – відправити до Uber скани страхування, техпаспорта і посвідчення водія. Як підприємець не оформлявся. Особисто я податки не плачу, думаю, досить того, що віддаю відсоток, а з нього вже сплачуються податки ", – розповідає Прилипа.

Таких, як Олександр, – тисячі. За підрахунками Української таксомоторної асоціації, в режимі таксі працює 220 тисяч українців. Більшість працюють неофіційно, так як вимог до них мало. На цьому ринку крутиться 40 млрд грн щорічно, впевнені в Офісі ефективного регулювання BRDO.

В тіні 98% ринку. Сюди відносяться незареєстровані інформаційно-диспетчерські служби, або зареєстровані, але як інформаційні або консалтингові компанії – так, наприклад, працює UBER. А зареєстровані служби співпрацюють з неліцензованими таксистами. Середній заробіток таксистів, які працюють за законом, 2017-го становив 4,9 тис. грн на місяць. Це мінімум втричі менше, ніж таксисти, що працюють в тіні.

Реклама

Через сірий ринок проблеми не тільки у держави (з податками), а й у пасажирів.

Пасажири таксі без прав

"Рік тому замовляла машину через додаток. Таксі приїхало швидко, але зовсім з іншим водієм і литовськими номерами. Потім я дізналася, що за такою схемою працюють шахраї. Я спізнювалася на потяг, тому не стала розбиратися. Розплачуватися я готівкою, і було в гаманці тільки 500 грн однією купюрою. Водій взяв гроші, але сказав, що здачі у нього немає. Запропонувала поміняти на дрібні в кіоску поруч, він сказав, що сам поміняє. І пішов. Чекала хвилин п'ять, а через три у мене відправляється потяг. Водій так і не прийшов. Довелося без грошей бігти на поїзд. Думала, розберуся через підтримку служби таксі, а з'ясувалося, що водій скасував замовлення. Тобто, за фактом, я нібито взагалі не користувалася послугами таксі", – говорить Олена Винниченко.

Дієвого механізму виявлення нелегалів немає, зазначають в Офісі ефективного регулювання. Тому пасажири отримують низьку якість послуг, починаючи з того, що на виклик приїжджають старі, несправні машини, в тому числі "євробляхи", непрофесійні водії, які створюють ДТП. Найголовніше – нелегальники не несуть відповідальності перед клієнтом.

Держава теж в мінусі. За підрахунками Офісу ефективного регулювання, держбюджет недоотримує близько 4 млрд гривень на рік.

Реклама

Разом з тим, страждають і офіційні перевізники – нелегали не платять податки і не несуть витрат, пов'язаних з дотриманням ліцензійних умов. А базовою умовою безпеки пасажирів є наявність ліцензії у таксиста.

Справа в тому, що бізнес-модель таксі змінюється. Традиційна модель передбачає перевізника, диспетчера і технічну службу. Тепер же одна компанія через онлайн-додаток стає посередником між пасажиром і перевізником. При цьому контроль за станом перевізника, автомобіля не здійснюється.

"На ринку складається ситуація, коли нові бізнес моделі, з одного боку, не можуть використовувати послуги ліцензованих перевізників і не мають інтересів створювати таку операційну базу, а з іншого – потребують легальну модель праці перевізників і підстави для встановлення господарських відносин з ними", – йдеться в звіті Офісу ефективного регулювання "Ринок таксі".

Це призводить до того, що компанії посередників, інформаційно-диспетчерських служб, двояко трактують закони, а саме співпрацюють з нелегальними перевізниками, намагаються використовувати виключно готівкові розрахунки, працюють через інтернет з-за кордону, і т.п.

Що треба міняти на ринку таксі

Ліцензії треба скасувати, вважають експерти BRDO. Замість них – впровадити декларативний принцип роботи в таксі. Це не погіршить безпеку пасажирів, але зменшить поле для корупції, яка виникає при видачі ліцензії. Тоді всі перевізники зможуть називатися "таксі", а інформаційно-диспетчерські служби – рекламувати послуги таксі без обмежень.

Але дозвільні документи все-таки повинні бути, вважають експерти. Вони можуть бути платними і обмеженими в часі, наприклад, на один рік. Це дасть право контролюючим органам перевіряти таксі і встановлювати вимоги до водія і його автомобіля.

1176866Фото: А. Бойко

При цьому варто ввести одноразовий платіж за видачу дозволу. Цей платіж зараховуватиметься як сплата всіх податків і зборів за період дії дозволу без потреби реєструватися як підприємець. Так легально працювати в таксі стане простіше, вважають експерти.

Також в Офісі ефективного регулювання пропонують контролювати агрегатори замовлень, такі як Uber або Uklon і інші. У BRDO хочуть, щоб вони теж отримували дозволу або ліцензії.

А ще експерти пропонують зобов'язати агрегатори реєструватися в Україні та платити податки тут. Зараз такі платформи ніяк не звітують про те, з якими таксистами вони працюють. Такий обов'язок пропонують ввести. Крім того, звітність повинна бути і за отримані замовлення від пасажирів і їх передачу перевізникам.

Про те, що робити в разі аварії з таксі, читайте в матеріалі сайту "Сегодня": ДТП з таксі: як пасажиру захистити свої права і покарати винних.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, як українців обраховують в таксі при безготівкових розрахунках.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

61269.12

Bitcoin Cash (BCH)

456.84

Binance Coin (BNB)

536.7

Ethereum (ETH)

2947.13

Litecoin (LTC)

78.08

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.6

Євро (€)

42.28

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти