Серед автомобілістів сьогодні циркулює безліч міфів про пальне і його якість, які не мають під собою реального підґрунтя. Керівник Інституту споживчих експертиз, який багато років перевіряє якість палива в Україні, Юрій Чорнобривець розповів про сім найбільш поширених байок про бензин і дизпаливо.
1. Усе пальне в Україні – з однієї бочки
Цим аргументом найчастіше користуються, щоб довести, що немає різниці, на якій АЗС заправлятися, а тому варто брати найдешевше пальне. Насправді, ринок України дуже диверсифікований і пальне поставляється із близько 10 зарубіжних країн, а також паливо виробляється в Україні.
У кожного нафтопереробного заводу різні технологічні цикли, тому за певними хімічними параметрами бензин різних виробників може відрізнятися, головне – щоб вони не виходили за межи діючих стандартів.
На заправці обов'язково має бути паспорт якості пального, де вказуються всі його характеристики і завод-виробник. Бажано, щоб це був завод із серйозними потужностями, який давно зарекомендував себе. На ринку України це, наприклад, Мозирський НПЗ або польсько-литовський концерн Orlen.
Гірше, якщо в паспорті вказано якесь нікому невідоме ПП або ТОВ, або паспорт взагалі відсутній. На таких заправках не варто купувати пальне. Велика біда українського паливного ринку в тому, що за різними експертними оцінками, 20-30% продукції на ньому – це сурогат, тобто пальне, зроблене на нелегальних міні-НПЗ або нафтобазах шляхом змішування різних компонентів, зазвичай шкідливих для авто та екології.
2. Загорівся "Check engine" – винне пальне
Досить поширеними є ситуації, коли лампочка починає блимати відразу після заправки, хоч авто ще й не встигло нормально попрацювати на залитому пальному. Це не означає, що розумна електроніка моментально виявила підробку. Ймовірніше, що датчики зреагували на зміну складу пального у порівнянні з його попередніми параметрами, наприклад, іншою стала калорійність, щільність тощо. Ці зміни можуть цілком бути у межах норми.
Наприклад, змінився завод-виробник або на самому заводі змінився сорт нафти, з якої виробляють продукт. Але в особливо чутливих авто паливна система на таке реагує і посилає сигнал.
3. Один раз заправитися на сірій АЗС – у цьому немає нічого страшного
Заправляючись на сірих "точках", ви заохочуєте паливних піратів. Більш того, кожен раз – це лотерея. Може, пронесе, а можна влетіти на дорогий ремонт авто. У 2021 році київський Інститут споживчих експертиз перевірив якість бензинів на українських заправках і виявив у деяких зразках величезний "передоз" таких токсичних домішок, як бензол або ароматичні аміни.
Крім того, що вони "з'їдають" полімерні і гумові деталі двигуна, призводять до активної корозії, ці речовини ще й шкідливі для здоров'я водія та його пасажирів. Зокрема, вони можуть вражати легені і органи дихання і навіть провокувати онкологічні захворювання.
4. На дешевих заправках можна істотно заощадити
Якщо постійно заправляєш машину якісним пальним, то з моменту покупки до першого серйозного ремонту встигнеш наїздити 300-400 тисяч кілометрів. Якщо ж двигун регулярно годувати низькосортних паливом, він почне "кашляти" вже після першої сотні тисяч пробігу. І все, що ти заощадив на бензині або ДТ, доведеться витратити на автосервіс. При цьому здоров'я у машини вже буде не те.
5. Неякісне пальне можна розпізнати на колір або запах
В арсеналі виробників контрафакту є багато негативних добавок, які ніяк не проявляють себе візуально або за запахом. Також візуально неможливо визначити, чи є у нафтопродуктах надлишок сірки. "Народні методи" з кип'ятінням пального, пропусканням через фільтрувальний папір або капанням на шкіру також не допоможуть.
Бензин, дизельне пальне – це складні хімічні сполуки, відповідність яких стандартам і нормам безпеки можна визначити тільки в умовах спеціалізованих лабораторій, які мають необхідне обладнання. Якщо ви заглянете у ГОСТи, то побачите, що існує близько 20 різних показників, за якими визначають відповідність нафтопродукту.
6. Не варто купувати брендоване пальне, воно нічим не краще звичайного
В асортименті багатьох АЗС-мереж є свої фірмові нафтопродукти із поліпшеними властивостями, які очищають двигун від нагару і різних нашарувань. Хороший приклад – бензин Pulls 95 і ДТ Pulls Diesel, який продається в мережі ОККО. Компонентний склад цього палива розробив німецький концерн BASF – світовий лідер в області хімічних інновацій. Саме він і поставляє мережі інноваційну присадку Keropur 3786, завдяки якій досягається більш економна витрата пального під час їзди і тривалий ресурс роботи всієї паливної системи, підвищення потужності двигуна.
Не один раз експериментальним шляхом було доведено, що на Pullsах авто проїжджає більшу відстань, ніж на такому ж літражі звичайного пального.
Тому в кінцевому підсумку ви, навпаки, не переплачуєте, а економите на витраті.
Також не варто боятися, що під дією миючих елементів в пальному можуть забитися фільтри і впасти компресія. Пальне сучасних сортів очищає камеру згоряння поступово, а не миттєво, тому ці побоювання безпідставні. І тому кращий ефект буде, якщо заправлятися брендованим пальним регулярно.
7. Усі заправники на АЗС "бодяжать"
"Сучасні технології дозволяють на всі сто захиститися від зловживань. Звичайно, якщо у цьому зацікавлена сама паливна компанія. У мережі ОККО наприклад, наскільки я знаю, діє відразу кілька рівнів захисту. На всіх АЗК встановлено відеоспостереження. Усі підземні резервуари на заправках, як і всі паливно-роздавальні колонки пломбуються двічі – представниками державних контролюючих органів і власною метрологічною службою", – каже Юрій Чорнобривець.
Бензовози, виїжджаючи із нафтобази, також опломбовуються. Крім того, вони повинні їхати по чітко прописаному маршруту і мають бути обладнані GPS-навігаторами. Відповідно, можна відстежити будь-яке відхилення від маршруту або непланові зупинки.
Усі резервуари мережі обладнані вимірювальними приладами, які надсилають дані безпосередньо на центральний пункт управління, зокрема про будь-які несанкціоновані зміни об'єму пального. Обійти всі ці бар'єри, щоб якимось чином підмінити нафтопродукт, нереально.