Електронні листи від держорганів хочуть визнати офіційно врученими

23 липня 2020, 07:20

Віталій Андронік Віталій Андронік

Держоргани "вручатимуть" українцям листи електронною поштою – законопроєкт "Слуг народу"

Замість паперових листів за адресою прописки держоргани зможуть розсилати електронні листи. Такий лист вважатиметься офіційно врученим. Відповідні нововведення прописані в законопроєктах №3860 і №3861, зареєстрованих депутатами партії "Слуга народу". Кому держава слатиме електронні листи, дізнавався сайт "Сьогодні".

Реклама

Згідно з законодавчою ініціативою, українці отримуватимуть державну електронну адресу. Її видаватимуть під час оформлення або заміни паспорта. Її також отримають підприємства під час реєстрації. Держоргани матимуть до них доступ через держреєстри. Електронні листи, відправлені на офіційні електронні адреси, отримають юридичну силу.

"Листи, надіслані на офіційну електронну пошту, вважатимуться відправленими і врученими, і не вимагають додаткового документального підтвердження їх відправлення", – йдеться в проєкті закону.

Читайте також: Мін'юст хоче відправляти судову кореспонденцію на електронну пошту

"Вручати" електронні листи зможуть суди, адвокати, приватні виконавці судових рішень, арбітражні керуючі та судові експерти.

Реклама

Офіційна електронна пошта вводитиметься поступово. Тим, у кого такої пошти немає, листи відправлятимуть в паперовій формі.

/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні

Електронне листування з органами влади діє в багатьох країнах, каже Юрій Радзієвський, адвокат, керуючий партнер АО "Радзієвський та Яровий". Це економить час і ресурси.

"В Україні вже є практика" офіційних" електронних адрес. Користувачі "Онлайн будинку юстиції", які запитують виписку з реєстру майна, обтяжень і інших – автоматично отримують "офіційну" електронну пошту саме в форматі, зазначеному в законопроєктах – з використанням індивідуального податкового номера. Електронні листи, завірені електронним підписом, вже близько п'яти років вважаються офіційними документами. Інакше б не існувало подання податкової та іншої звітності онлайн. Крім того, електронні кабінети і "офіційні" електронні адреси є і для учасників судових процесів", – говорить адвокат.

Закон в такому вигляді може стати полем для корупції

"Ідея проєкту закону – правильна. Але суспільству і юридичній спільноті слід ретельно стежити за формою і змістом, в яких документ прийматиметься в цілому", – зазначає адвокат Радзієвський.

Норма про те, що відправка електронного листа є офіційним врученням – спірна, оскільки може стати полем для корупції, вважає Радзієвський. Наприклад, в судовому процесі терміни отримання кореспонденції, терміни позовної давності, "вікно" оскарження і дата набуття чинності рішення – пов'язані.

Реклама

До того ж, законопроєкти не враховують важливий нюанс – людського фактора.

"Офіційна адреса формується за допомогою ІПН або ЄДРПОУ для бізнесу. Одна помилка в номері – і лист відправиться зовсім іншому адресату. Помилку можна швидко виявити, якщо йдеться про чинний бізнес або активного користувача комп'ютерної техніки. А якщо лист прийде на адресу ліквідованої компанії або людини похилого віку? У законопроєкті немає відповідальності за подібну необережність або послаблень для громадян і підприємств, які можуть постраждати", – зазначає Радзієвський.

/ Фото: stocksnap.io

В законопроєктах сказано, що українці зможуть отримувати листи від держорганів. Але нічого не говориться про можливість відправляти документи до тих ж держорганів.

Це означає, що громадянин, який звертається до суду, буде змушений або подавати документи в паперовій формі, або користуватися системою "Електронний суд", яка досі не працездатна повною мірою, зауважує адвокат Вадим Володарський.

"Таке одностороннє використання офіційної електронної адреси позбавлене будь-якого практичного сенсу для громадян", – вважає експерт.

Реклама

Також з проєктів не ясно, чи зможуть вручати електронні листи інші органи влади – поліція, адміністрації і так далі.

Великі проблеми можуть виникнути у українців, які працюють приватними підприємцями, але не працюють з технологіями, вважає адвокат. Наприклад, це таксисти, працівники торгівлі.

"Прирівнюючи відправку електронного повідомлення до його вручення, це створить багато проблем, якщо людина на момент відправки перебувала у відпустці, на лікуванні тощо. Не кажучи вже про те, що незрозуміло, як це працюватиме з суто технічної точки зору, наскільки коректно, чи завжди повідомлення доходитимуть до адресата", – зазначає Володарський.

Крім того, низка положень законопроєктів виписані нечітко: користувачеві залишається вибір – електронну адресу можна отримувати, а можна не отримувати, в декількох пунктах проєкту сказано, що пошту можна отримати за бажанням.

Раніше сайт "Сьогодні" писав, що Верховна Рада підтримала в першому читанні законопроєкт 2788-д про створення поштового банку на базі "Укрпошти".


Нагадаємо також, що нещодавно в Раді зареєстрували законопроєкт про ріелторів. Якщо його приймуть, то купити або зняти житло можна буде тільки через посередників. Як це може працювати, дивіться в сюжеті новин "Сьогодні":

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти