Провідніекспертикраїни, авторитетивгалузі політикиіекономікиподілилисяз "Сегодня.ua" рецептами реформ, якідопоможутьподолатинаслідкивійнивДонбасі, анексіюКриму, забезпечать зростаннянаціональногоВВПідобробутугромадян.
Мизадалиспіврозмовникамдва питання: Наяких самереформахпотрібнонавашпоглядзосередитисяоновленоївлади (включаючи новообранийпарламенті майбутнійКабмін)? Івякій послідовності, їхреалізовувати?
Пропонуємовашій увазівідповідьІгоряБураковського.
Монополія-шлагбаумдляукраїнськихГейтсівіДжобсів
Нинішнямодельукраїнської економікиабсолютнобезперспективна. Івцьому сенсі, якщо ми непроводимореформи, ми фактичноставимопідзагрозу існуванняУкраїниякнезалежної держави. Цез одного боку.Навітьякщо небудевійськових, або яких-небудь іншихінтервенцій, тоз нинішньою моделлюекономіки мибудемовесь час перебуваєвперманентній кризі. Весь часбудемовідставативіднормальнихкраїн. Якісьогодні розвиваються, в томучислізарахунокреформаціїтихчи іншихаспектівсвоєї економіки.Івсередній і довгостроковійсистемінинішнясистемане має майбутнього
У насдужеповільновідбуваєтьсяструктурнаперебудоваекономіки. У перебігубагатьохроків мивикористовуємоті галузі, які мивикористовували щев часиСРСР:металургія, хімія, нефтехнологіческіевиробництва...
І нехайми щосьзаробляємо, поставляючинаміжнароднийринок, алеочевидно, що країнарозвиваєтьсяпо-іншому. У насбюрократичнасистема, приякійприватнаініціативаповсюдностикається зрізногородупроблемами -намагаючисьвнестиінноваційнийпідхід. Азтакимвеликимкорупційнимподаткомзрозуміло, що навіть якщо мищотоновегарнепридумаємо, вонопросто небудепрацювати.
Плюсу насврізнихсферахекономіки доситьсерйознийрівеньмонополізму. Причому вонибулистворені нетількиолігархами, алечерез те, що велика кількістьпідприємцівє членамивладиі у владібагатопідприємців, аякщояможудомовитисяпро пільгизарахунокдержбюджету, тоза таких умову мене немаєсенсузайматисяінноваціями-яотримаюте ж, щоСтівДжобс(за рахунок своїхайфонівіайпадів) і БіллГейтс(операційної системи).У насдуже велика кількістьспоживанняенергоресурсів, причомуу насенергонефектівностьнавіть вище, ніжвРФ, якасидитьнагазі, вугіллі, нафтита іншихприроднихресурсах.
Бюджетрізатимаксимально
У томучисліцябезперспективністьполягає в тому, щонасьогоднішнійденьдержава неможевиконувативсіх своїх, а нетількисоціальнихзобов'язань. Якщопідрахувати, повсім прийнятимзаконамі Конституції, скільки маєдержававиділятигрошей-тоу наснацепростонемаєгрошей.
Іпотрібночесносказати, щозайвихгрошейнемає.Можливостідляманевруістотнообмежені.Безлічкраїнпроходилиперіодобмеженихвитрат. Черезвідсутністьфінасуванняокремихнавітьдужеважливі статті-длятогощобоздоровитиситуаціюічерезпевнийперіодвідновитирухвперед, ічерездеякий час-відновлюватиколишні стандарти.
Бюджетнийпроцесмінятинеобхіднотакимчином, щобмаксимальнооздоровитидержфінанси- безцього країнаможестатиповноціннимбанкрутом, ібудемомипроводитиреформи чине будемо,алеякщовбюджетній сферікриза, тоясно, що країнанічого незробить.
Ефектсвітлофора
Щостосуєтьсяеволюціїі революціїтоявамприведунаочнийприклад.Якщо минаперехрестіпоставимосвітлофор, де йогоніколине було, тоцевжереволюція- аджетепермимаємочітке регулювання. Алепотрібен час, покилюдизвикнуть, що єсвітлофорі потрібнопіднятиголовуі подивитися, якийгоритьсвітло, неперебігатичерезвулицю
Таківекономіці- є те, щоможназробити дужешвидко, скажімо, відмовитисявід більшостібюрократичнихпроцедур, аякщо говоритипро боротьбу зкорупцією-якщоми ціпроцесизапустимоіпереконаємося, що ціпроцесинезворотні, цетеж дастьнезворотнийрезультат.
Імплементаціюугоди з ЄСцілком можнаназватипутівником. Цедужеважливийінструмент. Мизобов'язаніврамкахцьогодоговоруприйнятиприблизноімплементуватиприблизно350актівЄСвнашезаконодавствоіокремихсферахсферах, технічногорегулюванняі зміни можутьбатьдостатньосущественнимі-алевідразухочусказати, щоугода самапособі непрацює, і якщоми йогоімплементуємо-тобуде позитивнийрезультат, якщо ні -томиупустимочерговийшанс -аджезанасценіхто незробить.
ПланМаршалладляУкраїни
Потрібенцілийрядінституційнихреформ. У томучисліреформиправоохороннихорганівісудовоїсистеми, заходипоборотьбі зкорупцією. Звичайноважливареформаідержслужби, оскількияке бкількістьпобажаньпро те, що потрібнозробитине булонаписано, алеякщо небудеефективноюдержслужби, ефективноїдержбюрократії- реформиприреченінаневдачу. Останнє,що хотів бисказати, що ми дійсноперебуваємовунікальнійситуації.З одногобокує дуже великийзапитназміни(нехайрізнілюдиїхпо-різному розуміють), причому євисокийрівеньмобілізаціїсуспільства, орієнтованостіназміни, очікуванняназміниівимогитакихзмін.
Прицьому єдоситьвисокийрівеньмобілізаціїміжнародногоспівтовариства, якеготоведопомогтиУкраїні, алеефективновономожезробитиколивоночіткозрозуміє, чого хочеУкраїнаі яквона буде церобити.Поки не будетакогозапиту з бокуУкраїни-тозамістьнасніхтонічого незробить.
МіжнароднеспівтовариствовпринципіобіцяєУкраїнічималігроші, аледужебагато залежатиме відтого, як мидомовимося, і що миотримаємо. Надвосторонній основі, абоможебутианалогновогоплануМаршалла.
ІгорБураковський- докторекономічнихнаук ,стажувавсяіпідвищувавкваліфікаціюзакордоном:вуніверситетіБірмінгема( Великобританія ) ,Інститутіміжнароднихвідносин таАгентствіекономічного планування( Японія ) ,Стенфордськомууніверситеті( США ) .ГлаваправліннянеурядовоїекспертноїорганізаціїІнститутекономічнихдослідженьта політичнихконсультацій ,професоркафедриекономічноїтеоріїнаціональногоуніверситетуКиєво- Могилянськаакадемія .
Читайте також:
- Тимчасове застосування Угоди про асоціацію Україна-ЄС охоплює тільки сфери, що стосуються компетенції ЄС – МЗС
- Рецепти експертів щодо виходу з кризи: Від реформи держслужби до дефолту України
- Українці вибрали амбітні реформи та європейський шлях – Генсек НАТО
- Україні необхідна реформа Конституції і влади – ПАРЄ