Мармур з утеплювача і краш-тести одягу: хто такі завпости в театрі і чим вони займаються

Завпост – це головний менеджер, психолог і винахідник

Вистава схожий на калейдоскоп дрібниць і нюансів. Адже, крім геніальної акторської гри і роботи режисера, важлива і праця людей, яких не видно на сцені. Це ті, хто відповідає за звук і світло, декорації, костюми, музику – словом, все те, без чого не створити диво спектаклю. Керує цими людьми людина, завідувач постановочною частиною, скорочено завпост. Без нього не обійдеться жоден театр, адже він повинен бути одночасно і технологом, і інженером, і художником і навіть психологом, щоб зуміти правильно управляти своєю командою. У театрах скаржаться: знайти хорошого завпоста складно, фахівці завжди в дефіциті. Його працю цінують, а до його думки – завжди прислухаються. Як правило, на цю посаду приходять після того, як попрацювали в інших професіях: машиністами сцени, декораторами, освітлювачами, звукорежисерами та ін. І тільки освоївши всі професії і зрозумівши систему роботи з самого низу, йдуть сюди. "Сегодня" поспілкувалися з завпостами українських театрів і розпитали їх про особливості "менеджерської" роботи в храмі мистецтва.

  • Початок

Миколу Дяченка з Національного академічного театру ім. Івана Франка вважають одним з кращих завпостов в Україні. Він починав з "Молодого" (Молодіжного) театру, в який прийшов в 90-х, відразу після армії. Каже, що навіть не пам'ятає, яка у нього в той момент була зарплата – важливо було "зачепитися" хоч десь. Відпрацювавши в "Молодому", він перевівся в театр Франка. Зараз в його підпорядкуванні – дев'ять цехів: три виробничих (столярно-механічний, пошивний і бутафорський), і шість обслуговують (звуковий, світловий, складальний та ін). Всього під його крилом – близько 110 осіб. Микола каже: по виробництву декорацій у них всі цикли замкнуті. Є можливість навіть самим варити основи з алюмінію, недавно придбали зварювальний апарат. А ось чого не вистачає, так це власних майтерній з виготовлення капелюхів і взуттєвої майстерні: головні убори доводиться замовляти, а взуття для вистав, як правило, купують в магазинах, а при необхідності – декорують.

Реклама

 | Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
 | Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
 | Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
 | Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
 | Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
 | Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
1/6

  • Специфіка роботи

Робота завпоста над виставою починається з проведення технічної наради. Вона проходить, коли художник-постановник і режисер-постановник вже повністю придумали концепцію вистави, готові сценічні костюми і макет сцени в масштабі (правда, зараз їх роблять не всі), а також список реквізиту. Коли є вся ця інформація, можна починати працювати цехам.

"Ми проводимо своєрідну планерку, на якій присутні представники всіх цехів. Вони вирішують, як саме будуть готуватися, що необхідно, і за скільки часу вийде впоратися", – пояснює Микола.

Каже, заощадити і спростити роботу, наприклад, взяти одну декорацію на кілька вистав, не можна. По-перше, це задумка художника-постановника, і необхідно дотримуватися його авторських прав. По-друге, якщо якийсь спектакль поїде на гастролі – інший залишиться без декорації, а це неприпустимо.

Реклама

При виробництві реквізиту необхідно враховувати безліч нюансів. І найважливіші з них стосуються саме гастролей. Це перш за все вага і габарити: завдання працівників – зробити так, щоб декорація або реквізит поміщалися в вантажний автомобіль, іноді літак, і щоб вони розбиралися так, щоб їх можна було на руках занести на сцену. Є й проблеми зі зберіганням. Наприклад, у виставі "Розбитий глек" світлова ферма, яка складається з 96 автомобільних фар, дуже тендітна, але при цьому важка. Дуже складно їй знайти місце для зберігання.

  • Свої винаходи

Дуже часто завпосту і його співробітникам доводиться ставати винахідниками. Так, щоб не тягати на сцену важкий справжній рояль, придумали поєднати електропіаніно з бутафорським корпусом. На сцені він виглядає солідно і красиво, і актор на ньому може грати, а ось проблем з монтажем і доставкою менше. Пишається Микола одним своїм винаходом:

"Якось режисер захотів, щоб у персонажа миттєво виростав лисячий хвіст, щоб підкреслити його хитрість. Ми довго ламали голову, я навіть звертався за консультацією до циркових фокусників. І придумав: сталеву лінійку обшили хутром, і закріпили на шкіряний пояс".

Читайте також:

Реклама

Декорації: "мармур" з утеплювача

Микола відразу попереджає, що відстежити шлях декорації з моменту "народження" в театрі нам не вдасться. Як правило, все починається в майстернях, де робиться каркас, а його вже потім привозять в театр і доводять до розуму. Показуючи макет сценографії вистави, каже прямо: "Все дуже просто: коли нам дають такий макет, наше завдання – збільшити його до розміру сцени". Є і свої проблеми – наприклад, нестача місця для зберігання. Зараз майстерня використовується як склад для декорацій, а це неправильно. Справа в тому, що в момент відкриття театр планувався як антрепризний: сюди приїжджали на гастролі різні театри, привозили свої декорації, потім відвозили. 

Йдучи в майстерню по численних і не найширших драбинках і сходах, фантазую, як робітники сцени, зваливши на себе статуї, машини, колодязі і каміння, тягнуть їх по сходах, щоб підготуватися до спектаклю. Але все виявляється набагато простіше: система спуску і підйому знаходиться буквально над сценою. І саме на ній по системі лебідок спускають і піднімають все необхідне.

Робочий стіл. Здається, для людей тут немає нічого неможливого

У центрі майстерні виділяється величезна заготівля статуї для нової прем'єри "Коріолан". Поки це просто шматок пінополістиролу (він щільніше звичного пінопласту), і близько місяця професійний скульптор витратить на те, щоб висікти з нього масштабну фігуру. Потім декоратори обклеять її пап'є-маше, художники розфарбують. І глядач навіть не зрозуміє, що це не масивний мармур, а шматок банального утеплювача

По-хазяйськи завпост проводить мене по своїх володіннях, показуючи, з якого спектаклю які декорації.

У кімнаті декораторів кипить робота. Причому відразу і не зрозумієш, чим саме займаються люди: вони швачки, ковалі, художники або пекарі? Ось нашивають значки на форму, за столом дівчина реставрує віяла. Тут же сохнуть каски пожежників – прототипом виступила реальна важка каска, з якої зробили копію з пап'є-маше. Сценічний варіант практично невагомий, але виглядає вражаюче. А ось для того ж "Коріолана" за ескізом художника-постановника виготовили меч – він металевий, але порожній, тому легкий.

Корабель пливе. Для одного спектаклю знадобився вітрильник

В ляльковому світі: краш-тест на собі

Про те, в чому основна різниця в роботі "людського" і "лялькового" завпоста, нам розповів Віталій Мороз, заступник директора Одеського театру ляльок, який кілька років працював завпостом. Хлопець впевнений, що цю професію потрібно вивчати з азів:

"Завпосту не можна просто прийти і зайняти посаду. Ти повинен знати всі нюанси, розуміти особливості роботи кожного цеху. Якщо щось піде не так, ти перший, хто за це відповідає. Це менеджер в театрі, якому дістаються всі шишки. Коли режисер хоче одне, і у нього грандіозні ідеї, а директор не дає на це грошей, то саме завпост повинен зуміти примирити їх і знайти максимально компромісне рішення".

В театр Віталій прийшов за рекомендацією друзів працювати машиністом сцени. Через півроку почав виготовляти ляльок, брав участь у створенні декорації. Він упевнений: в ляльковому театрі необхідно враховувати дуже багато нюансів. Наприклад, ляльки повинні бути зроблені так, щоб їх було добре видно навіть з останнього ряду. Зал в цьому театрі дуже великий, і доводиться це враховувати при підготовці до вистави. Зате можна не надто переживати за костюми для акторів.

Свій світ. Декорації повинні бути яскравими і промовистими. Фото: з особистого архіву В. Мороза

Віталій вважає, що "іграшковий" театр дає величезну можливість для творчості: з ляльками можна зробити те, що неможливо в звичайному театрі.

"Наприклад, поставити з людьми-акторами "Божественну комедію" Данте, я думаю, практично неможливо, а в нашому театрі – цілком реально. Ми можемо виготовити величезну кількість бутафорії, ляльок, і на сцені це буде виглядати і фантасмагорично, і органічно. Я ні за що не проміняю свою роботу на службу в звичайному театрі".

З найбільш комічних випадків Віталій згадує момент, коли необхідно було міняти костюми-невидимки (в них актора при певних умовах невидно на сцені) всій трупі. Між Віталієм і швачками виникла суперечка. Вони пропонували шити з бавовняної тканини, оскільки акторам в натуральному буде легше, плюс ця тканина вже була і не потрібно було додатково витрачатися.

"А я наполягав на чорному велюрі: він тягнеться, краще поглинає світло та інше. Попросив для початку зшити один бавовняний костюм на пробу для себе. І ось: йде "Попелюшка", в якій трюки і виконуються в таких костюмах, я зголосився замінити хворого статиста. Спочатку мені костюм дуже сподобався: в ньому було не так жарко, і я вже готовий був погодитися з думкою швачок. Але в момент виходу сталося страшне. Я допомагав актрисі-феї імітувати політ. Мене не було видно, а вона була у мене на плечах. Необхідно було трохи присісти, щоб вона могла спокійно спуститися. Я присідаю – і ... штани з тріском лопаються", – сміється Віталій.

У той же вечір замовив велюр для костюмів. І в черговий раз переконався, що все-все потрібно перевіряти буквально на собі. 

Створення актора. Його має бути добре видно з останнього ряду. Фото: з особистого архіву В. Мороза

Робота: любов і складнощі

Три столичних завпости розповіли про тонкощі роботи.

Руслан Березовий, завпост "Дикого театру":

"Про особливості своєї професії я перший раз задумався на гастролях у Вінниці. Спочатку мені потрібно було примудритися завантажити декорацію розміром близько 30 метрів в причіп розміром 1,5 на 3 метри. Потім, за годину до вистави, мені довелося лізти в протікає басейн в одязі, щоб заклеїти дірку. А після вистави – бігати з відрами".

Олександр Васильков, завпост театру "Актор":

"Я починав працювати в театрі на Подолі. А зараз працюю в театрі "Актор", який ділить приміщення з кінотеатром. І потрібно зробити декорації такими, щоб відразу все прибрати, і вранці міг працювати кінотеатр".

Микола Соколов, завпост театру "Золоті ворота":

"У нас немає цехів з виготовлення декорацій і костюмів, але більшість робіт ми робимо самостійно. Колектив маленький, і там, де завпост – там і завгосп. Так що відповідаю в театрі я буквально за все".

Нагадаємо, 30 березня на Софіївській площі розпочнеться 16-й фестиваль "Французька весна".

Раніше ми писали, що у Харкові у незрячих і людей з вадами слуху з'явилася можливість ходити в театри і музеї. Люди з вадами слуху тепер можуть відвідати оперу, а незрячі – "дивитися" картини в музеї.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66772.77

Bitcoin Cash (BCH)

511.76

Binance Coin (BNB)

609.47

Ethereum (ETH)

3239.94

Litecoin (LTC)

85.23

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.78

Євро (€)

42.31

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти