Підземний комбайн "у пляшці": репортаж з шахти "Білозерська"

8 січня 2019, 12:51

Бунецький Дмитро Бунецький Дмитро

Як люди видобувають вугілля, підкоряючи небезпечне середовище

Напевно, багато хто чув твердження, що Україна – вугільна країна. І це правда: вугілля газової групи цілком достатньо, щоб цілий рік покривати потребу населення і промисловості в електриці. Кореспондент "Сегодня" спустився під землю в шахту "Білозерська ", щоб розповісти, як сучасна техніка дозволяє спростити життя шахтаря і видати на-гора цінний енергоресурс, який цілком можна вважати основою енергетичної незалежності.

Всередині дракона

Реклама


Уявіть собі шахту. Вузьке горло стовбура, по якому опускається-піднімається кліть з шахтарями, впирається у шахтний двір, звідки починаються кілометри тунелів підземних виробок. Небезпечне, агресивне для людини середовище. Це з антрацитом все просто, він давній, ще трохи, і перетвориться на графіт, всі хімічні реакції заспокоїлися. А газове вугілля молоді, активні, виділяють леткі вуглеводні, які норовлять заповнити весь простір. Для провітрювання і дегазації риють кілька стовбурів, а між ними створюють потужний потік повітря. Щоб шахтарі могли дихати – і щоб витіснити вибухонебезпечні гази, очистити підземні тунелі від шкідливих випарів.

Ми спускаємося в кліті на глибину 200 метрів і йдемо півтора кілометра по вентиляційному штреку до горизонту 550, тобто ще на 350 метрів углиб під землю. У спину валить потужний струмінь повітря, настільки сильний, що мої 60 з невеликим кілограмів просто зносить. Ніби в утробі гігантського дракона, кріплення підтримують стіни, як ребра. Якщо завмерти, здається, що вони трохи рухаються, і дракон дихає.

Зі стелі звисають мішки протипожежних заслонів. Частина наповнені водою, частина – інертним пилом. Якщо одна з численних систем безпеки не спрацює і газ спалахне, заслін погасить вибухову хвилю. Ці мішки схожі на ембріони Чужого, погойдуються над головою. Гірники жартують: звичайних людей знаходять в капусті, а прохідників (саме вони роблять підземні тунелі, відкриваючи шлях до енергоресурсу) – в мішках протипожежних заслонів.

dscn1626

Реклама

Вгризається в породу. Вдарить ресурс від пласта – і на конвеєр

Новий комбайн для суперлави

Шахта ДТЕК "Білозерська" розташована поруч з однойменним населеним пунктом у Донецькій області і входить до складу шахтоуправління "Білозерське", разом з шахтами "Новодонецька" і "Піонер". Вона, як раніше було прийнято говорити, передова. З 2,4 млн тонн вугілля, видобутого цього року всім шахтоуправлінням, більше мільйона тонн підняли саме тут. І найбільше постаралася ділянка №2 – замість 793 тисяч планових тонн палива вони добули мільйон.

 

"Таких лав всього дві-три на всю країну, – зазначає директор ШУ "Білозерське" Євген Колесніченко, – і всі вони на шахтах ДТЕК".

Тому недивно, що передовикам доставили передову техніку – нову модель очисного комбайна CLS-450, розроблену в кінці 2016 року українськими машинобудівниками Corum group разом з шахтарями ДТЕК. Ось кілька фактів: машина обходиться дешевше за імпортні аналоги приблизно на чверть; виготовляється приблизно 150 днів, а його система управління і візуалізації показує в реальному часі всі параметри роботи.

Реклама

dscn1596

Показники. Автоматика полегшує роботу шахтарям

Машиністи "Білозерської" з CLS-450 вже знайомі: перший такий працює на шахті "Добропільська" і вже допоміг підвищити видобуток з 60 до 80 тисяч тонн вугілля на місяць.
Його тільки зібрали під землею – ця операція нагадує збірку корабля в пляшці. З тією лише різницею, що кораблик потім плавати не повинен, а комбайн працювати зобов'язаний. Готовий комбайн спочатку розбирають на частини, щоб вліз у кліть. Потім спускають у підземелля і доставляють по підземних тунелях до майбутнього місця роботи. Там і збирають вже в лаві, де він буде потім добувати вугілля. Лава виглядає так: досить вузька довга печера, з двох сторін обмежена тунелями. Її висота залежить від товщини шару вугілля. Бувають лави, в яких інакше як навколішках не пролізеш. Але на другій лаві, де збирали новий комбайн, пласт великий, тут можна навіть розігнутися. На підлозі прокладені рейки, по яких їздить сам комбайн – величезна машина, більше восьми метрів завдовжки, вагою у 27 тонн, з двома величезними бурами по краях. Ними комбайн вдарить вугілля від пласта, після чого "чорне золото" вирушає на конвеєрну стрічку.

Колишній комбайн, кажуть, був непоганий, просто за багато років роботи злегка втомився. "Нова машина – найсучасніша розробка. Найголовніше в ній – це "мізки", керуючий комп'ютер, який має полегшити роботу в очисному забої. Він сам стежить за показниками, за твердістю пласта, автоматично змінює швидкість обертання шнеків, сигналізує про всі проблеми, які можуть виникнути", – пояснюють машиністи, які працюватимуть на новій машині.

"Нові комбайни працюватимуть на пластах великої потужності, там же, де потужність поменше, впораються і машини простіші", – пояснює Євген Колесніченко.

dscn1616

Реклама

У лаві. Пласт вугілля справа, по центру – рейки, де ходить машина

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти