Щодня на територію Донбасу, контрольовану бойовиками, намагаються прорватися фури з контрабандою. Присікають ввезення заборонених вантажів мобільні групи, які патрулюють лінію розмежування. Всі подробиці їхньої роботи дізналася "Сегодня".
ХАБАРІ. Волонтер Роман Доник – член однієї з таких груп. "У зоні бойових дій – 7 мобільних груп, куди входять представники фіскальної служби, СБУ, прокуратури, прикордонної служби, волонтери та силова підтримка – десантники. Кожна з них патрулює свій сектор, зупиняє автомобілі, перевіряє документи і вантаж. Якщо є невідповідність, такі авто загортаються на спеціальні майданчики, де з ними вже працюють представники прокуратури та фіскальної служби", – пояснив Доник.
За його словами, завдання волонтерів – максимально заважати зловживанням. "Адже всі фури з контрабандою йдуть через наші блокпости і проходять за хабарі. Ціни різні: від 1 грн за кілограм вантажу до 200 тис. грн за пропуск однієї фури. За час нашої роботи бували випадки, коли наші військові супроводжували вантажівки з контрабандою. А одного разу полковник СБУ з'їв своє посвідчення, намагаючись не попастися", – додав волонтер. У Генштабі стверджують, що про корупцію на блокпостах їм невідомо. "У нас прозора політика. Якщо у громадян є докази, що хтось із військових здійснює протизаконні дії, треба писати заяви в прокуратуру і МВС. Після цього буде проведена службова перевірка", – каже речник Генштабу Владислав Селезньов.
ЩО ВЕЗУТЬ. Доник зазначає, що везуть в окуповані міста в основному продукти харчування, адже на різниці цін в Україні і тому ж Донецьку можна дуже добре заробити. Наприклад, кілограм свинини в Києві коштує 80-90 грн, а в Донецьку – 150-170 грн. "Одного разу під виглядом гуманітарної допомоги йшли предмети польової медицини для поранених, а їх ввозити заборонено. Провозять запчастини до вантажних автомобілів, алкоголь і сигарети, – скаржиться волонтер. – З окупованої території в основному вивозять гроші, контрафактну горілку чи їдуть за товаром в Україну", – резюмував Доник.
Волонтер каже, що мобільні групи значно скоротили потік контрабанди, але скоро вони будуть переформатовані. "Буде більше військових і менше людей без бойового досвіду: у прокурорів робота паперова, немає сенсу їх возити з собою. Їх краще викликати за фактом порушення", – пояснив Доник.
Д'ЮТІ ФРІ. Допомогти побороти контрабанду міг би відкритий пару тижнів тому логістичний центр з ринком між окупованою Горлівкою і вільним Артемівськом. Ціни тут такі ж, як і по всій Україні, а значить, спекулювати вже немає сенсу. Проте дістатися в центр, прозваний у народі дьюті-фрі, без власного авто вкрай проблематично. Наприклад, з Донецька потрібно сісти за 100 грн на автобус до блокпоста в Майорському (саме біля нього знаходиться центр). Потім потрібно відстояти кілька годин у черзі на автобус, який йде до Артемівська (коштує 30 грн). "По дорозі в Артемівськ і розташований центр, але якщо точно не знаєш де він – не потрапиш, адже автобус забитий, несеться на великій швидкості, і водій може просто не зупинити", – скаржиться донеччанка Ірина.
Читайте також:
- Командир 92-ї бригади про підрив борців із контрабандою в Щасті: У мене така ж машина
- Схеми контрабанди на Донбасі: волонтер перед смертю розповів про тотальну співучасть силовиків у картелі
- Прикордонники перехопили на кордоні 60 тисяч пачок контрабандних цигарок
- На блокпосту під Донецьком затримали устаткування для видобутку вугілля в "ЛНР"