Сезон дорожніх робіт закінчений. Керівник "Укравтодору" про підсумки року, "картелі" і плани на 2021

Голова "Укравтодору" Олександр Кубрак розповів, якими дорогами пишається

В Україні завершився дорожний сезон. У цьому році "Укравтодор" отримав рекордне фінансування – 85 млрд грн на дороги державного значення.

Реклама

Що встиг "Укравтодор" зробити за рік, скільки в Україні коштує 1 км ремонту доріг і скільки доріг побудують у 2021 році, сайту "Сьогодні" розповів керівник держагентства Олександр Кубрак.

/ Фото: Сьогодні

Про відремонтовані дороги у 2020 році

У цьому році в Україні відремонтували 3 926,3 км, що становить майже 10% всієї мережі доріг державного значення. Це рекорд за всі роки незалежності. На це було направлене і рекордне фінансування.

Реклама

Ми залучили три основних джерела фінансування:

  1. Дорожній фонд – 31,5 млрд грн.
  2. Кредити під держгарантії 19,3 млрд.
  3. Гроші, які Україна відсудила у Газпрому – 35 млрд.

За підсумком року у нас вийшло досягнути більшої економії – за рахунок запровадження єдиних правил для ринку і обов'язкової експертизи проєктів до етапу закупівель. У минулому році бюджет на дороги становив 21,3 млрд грн, а доріг відремонтували 846,97 км.

Реклама

Чому так багато говорять про корупцію, переплати, картелі?

Нас критикують, що конкуренція знизилася. Вона навпаки зросла – середня кількість учасників на торгах – 3,4, середній відсоток економії – 7%. У порівнянні з останніми 5 роками – це прогрес.

З одного боку – є частина ринку, яка звикла працювати по-старому – для них неприйнятні нові вимоги на тендерах, які будуються не тільки на ціні, але і на наявності досвіду, техніки і людей. Вони залишаться найголовнішими критиками системних ініціатив Укравтодору.

З іншого боку включається політика. І ми, і умовна опозиція, бачимо одну і ту ж соціологію – люди позитивно оцінюють масштабне оновлення доріг, і безпосередньо пов'язують його з Президентом, з проєктом "Велике будівництво".

Що стосується основних позиції критики – найчастіше вона будується на аналізі кошторисів підрядників. Це застаріла пострадянська система, яка має мало чого спільного з реальним станом справ. Для прикладу – в кошторисі зафіксовані 1% доходу компанії.

Наша мета – лібералізувати існуючу систему ціноутворення. Приклад – те, як це працює у світі, а в Україні – на об'єктах, які ремонтуються разом з міжнародними фінансовими організаціями, Світовим банком, ЄІБ і ЄБРР. Там немає "кошторису", який відлякує від українського ринку великі європейські компанії, а є ціна за одиницю роботи. Ми як держава не регулюємо ціни, і не повинні втручатися в господарську діяльність компанії, яка сама повинна вирішувати на чому вона економить, а на чому заробляє. Наше завдання – вибирати підрядника, який виконає роботу за дешевшу вартість – максимально якісно і у визначені терміни.

/ Фото: Сьогодні

Законопроєкт, який здатний змінити застарілу систему ціноутворення – досі в парламенті, сподіваюся, в наступному році система запрацює інакше.

Щодо так званих картелів, які нібито отримують 80% замовлень. Загалом на будівництвах і ремонтах "Укравтодору" в цьому році працює близько 60 компаній, з них – 20 компаній мають контракти на суму понад 1 млрд грн. При цьому 7-8 компаній виграє 45-50% тендерів. Наша структура ринку схожа з чеською та польською, але відрізняється від французької або німецької – де дорогами займаються 2-3 найбільші компанії.

За визначенням Світового банку – картель, це не група осіб, яка поділила між собою підряди (а саме такий образ щодо українського дорожнього ринку намагаються сформувати), а поведінка учасників ринку – їхня змова, щодо цін і закупівель. Це компетенція АМКУ, але я не думаю, що змова можлива між гравцями, які часом падають на 15-20%. В цьому році дорожні компанії стали конкурувати не тільки ціною – але і кількістю і якістю АБЗ (асфальто-бетонних заводів), технікою і людьми.

Крім рівня конкуренції і економії на торгах є ще один важливий показник – неконкурентні процедури. У цьому році таких процедур було 4,6% і вони пов'язані з аварійними ситуаціями. Наприклад, якщо міст десь обвалився. Для порівняння, у 2019-му неконкурентних процедур дорожньої галузі було 18%, а в 2018 та 2017 років – майже по 10%.

/ Фото: Сьогодні

Про нововведення, які роблять дороги довговічнішими

  1. На чверті всіх об'єктів ми запровадили незалежний технагляд. Всі знакові дороги і мости були під наглядом міжнародних компаній, які до цього працювали виключно на об'єктах, які фінансувалися міжнародними фінансовими організаціями. Раніше вони не працювали на проєктах, які фінансуються з держбюджету.

  2. Всі проєкти ремонту доріг – поточний середній ремонт, капітальний ремонт або реконструкція – всі проходили експертизу. Це була або державна експертиза або приватна. За результатами експертизи вартість проєкту знижувалася на 7,4% від загальної вартості. Зрештою, економія – 11 млрд грн. Раніше експертизу проходили тільки проєкти капітального ремонту, реконструкції та нового будівництва.

  3. У цьому році 81% всіх поточних ремонтів державних доріг робили з посиленням основи, для порівняння ву 2019-му таких ремонтів було 50%, а в 2018-му – 45%. Від основи залежить скільки дорога прослужить – 10-15 років. Є випадки, коли дороги робили без основи в 2017-му та їх переробляли у цьому році за гарантійними зобов'язаннями. Така дорога без основи була в Запорізькій і Дніпропетровській області. Там лежав просто верхній шар.

Скільки коштує ремонт 1 км доріг в Україні

Якщо взяти дороги, які будувалися у 2018-му, 2019-му і ділянки, які будувалися у 2020-му, то ми бачимо, що в середньому, якщо поділити кількість зроблених кілометрів на бюджети, то було 25 млн грн за км, а зараз 20,6. А якщо розбирати окремі приклади – скажімо ремонт М-12, то економія за рік становила 21%.

Одна з причин – бітум цього року був набагато дешевший. Всі інші матеріали не змінилися в ціні. Якщо ж в проєктах є подорожчання – то це чітко простежується за складом робіт, а не за цінами на матеріали. Крім роботи з основою, в цьому році ми приділили більше уваги бар'єрним огородженням, освітленню, тротуарам, новим дорожнім знакам.

Які області в лідерах, а які аутсайдери за ремонтом доріг

Цього року в лідерах Луганська і Закарпатська області, історично саме в цих областях роками взагалі нічого не ремонтували. Але сумарно у всіх областях більш-менш рівна ситуація, при цьому для нас важливий маршрутний принцип ремонтів – дорога повинна бути відремонтована на всій протяжності, а не у межах областей.

В аутсайдерах – Чернівецька та Херсонська, але у Чернівцях, наприклад, цього року більше уваги приділили мостам, та й сама дорожня мережа – найменша в країні. Протягом 2020-го там уже завершено спорудження двох мостів у Розтоках і до кінця року буде відкритий рух по новому мосту в Маршинцях. Це все довгобуди, які роками створювали незручності жителям регіону.

Якими об'єктами можна пишатися?

По-перше, Запорізький міст. На цих вихідних був там під час випробувань міцності. Успішно пройшли і вже у грудні запустимо рух в одну сторону – з району Бабурка на острів Хортиця. Це перший міст через річку Старий Дніпро, на другому – вантовому мосту через Дніпро теж йдуть активні роботи, тільки вони помітні не на воді – а в Кривий Бухті, де виготовляють конструкції майбутнього моста, готують їх до установки вже у січні. На найвищому пілоні заввишки більше 160 метрів знову запрацював ліфт.

Мені подобається маршрут від КПП Станиця Луганська до Сєвєродонецька – майже 130 км нової дороги в регіоні, де останні 30 років дорогами ніхто не займався. Цей об'єкт став одним з експериментальних – разом з "Агентами змін" встановили дорожні знаки нового зразка.

Насправді можна розповідати про кожну з 20 доріг, які в цьому році ми оновлювали цілими маршрутами – від 30 до 300 км. І найголовніше – що "Велике будівництво" було присутнє у кожній області, без винятків.

/ Фото: Сьогодні

Як зміняться дороги у 2021-му

У 2021 році ми хочемо зробити 6 800 км доріг. З Дорожнього фонду на дороги виділять близько 70 млрд. У цю суму включені дороги державного значення (60%), дороги місцевого значення (35%) і фонд безпеки руху (5%).

Дорожній фонд у цьому році, як і в минулому, отримав більше акцизів, ніж планувалося, незважаючи на кризу. Ми бачимо, що буде перевиконання на півтора мільярда. З Дорожнього фонду 31,5 млрд як був на "Укравтодор" так і залишається. Але за профіцит 1,5 млрд грн доведеться повоювати з Мінфіном.

Друге джерело, на який ми розраховуємо – кредити під держгарантії. Зараз йде дискусія з Мінфіном і від цього залежать плани на наступний рік. Тому поки суму ми не озвучуємо, оскільки немає затвердженого бюджету.

Нагадаємо, раніше в "Укравтодорі" заявили, що Фонд боротьби з COVID-19 так назвали помилково. Там вважають цю назву "комунікаційною помилкою" виконавчої влади.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66059.83

Bitcoin Cash (BCH)

397.47

Binance Coin (BNB)

602.85

Ethereum (ETH)

3596.99

Litecoin (LTC)

75.07

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
57,36
56,30
52,66
25,59
57,49
54,99
52,01
24,98
58,05
57,61
49,56
27,54
59,00
57,00
51,90
26,23
59,09
57,29
55,09
27,48
61,88
59,41
55,49
27,66
61,99
59,99
55,99
27,97
61,99
59,99
55,99
27,98
62,99
60,99
56,99
27,98
-
53,05
49,79
25,21
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

40.54

Євро (€)

43.57

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти