Чи небезпечні електросамокати на автошляхах. Зібрали думки за і проти

27 жовтня 2020, 18:25

Олександр Панченко , Ігор Рець

Ми розібралися, чого не вистачає в законі про легкий електротранспорт

На дорогах України з'являються електросамокати, сігвеї, гіроборди і моноколеса, і внаслідок недотримання правил руху їх власники стають учасниками, а то і жертвами ДТП. За даними Патрульній поліції, в 2019 році з їх участю сталося 2161 ДТП, або близько 15%.

Реклама

Проблему помітили і в парламенті – недавно Рада прийняла в першому читанні закон, який регулює права і обов'язки нових учасників дорожнього руху. Експерти стверджують, що закон потребує доопрацювання. Сайт "Сьогодні" розібрався в нюансах проблеми.

Ми відповіли на питання:

  1. Який електротранспорт підпадає під дію нового закону, який не підпадає.
  2. Які права та обов'язки водіїв легкого електротранспорту.
  3. Які протиріччя з нормами ЄС бачать в законі експерти і як їх усунути.
  4. Як забезпечити безпечну їзду таких водіїв і при цьому не порушити права інших учасників руху – автомобілістів і пішоходів.

Що говорить закон

Прийнятий в першому читанні законопроєкт №3023 відносить до ЛЕ електричні скутери, cігвеі, гіроборди, гіроскутери і т.д., крім інвалідних колясок та велосипедів, обладнаних електродвигунами. Для електровелосипедистів і осіб з інвалідністю на електро- та механічних візках з 2018 року діють ті ж вимоги ПДР, що і для велосипедистів.

Що кажуть водії "легкої електрики" про закон

Реклама

Ми поговорили з кількома людьми, які використовують легкий електротранспорт.

"Я бував у Бельгії, Голландії, Німеччині, там легкий електротранспорт конкурує з велосипедами, – розповів нам водій сігвея Олег (45 років). – Але там є велодоріжки, обладнані світлофорами, знаками. Щоб створити таку інфраструктуру в Україні, потрібно 20-30 років. У нас дозволили їздити по дорогах, узбіччях. Але колесо у мого гіроборда – 12 дюймів (30 см), у моноколеса воно більше, 20 дюймів (50 см), але одне. Якщо я почну їхати навіть не по ямах, а по плитці – можу впасти. Їхати по узбіччях – всі ями виявляться на шляху. Аварій, травм, смертей буде набагато більше, ніж при їзді по тротуарах. Пішоходи розуміють, що їде електротранспорт, намагаються дати дорогу. Я падав двічі, на спину, але за спиною був рюкзак, фактично я падав на подушку".

За словами Олега, якщо навіть він на швидкості 15-16 км/год зіб'є пішохода, наслідки будуть набагато менш важкими, ніж від падіння на дорозі під колеса автомобіля. Шолом обов'язковий, особливо для дітей, бажані налокітники та наколінники.

"Виштовхувати електросамокати або моноколеса туди, де їздять автомобілі – значить зробити їх водіїв потенційними смертниками, – впевнена мати 5-річного Максима – Альона (28 років). – Я на електросамокаті вранці завожу сина в дитсадок, потім їду на роботу. У обох нас є шоломи. Але їжджу тільки по тротуару. На дорозі ями, ливневки, об'їжджаючи їх, можна потрапити під автомобіль, що їде позаду".

Наші співрозмовники згодні, що треба узаконити права і обов'язки водіїв ЛЕ, але впевнені: в запропонованому вигляді закон працювати не буде. Головне протиріччя – заборона їзди на самокатах тощо по тротуарах і відсутність дорожньої інфраструктури для ЛЕ, мова йде про велодоріжки. Мало хто візьме на себе сміливість виїжджати на дорогу – небезпечно для життя.

Що кажуть фахівці з безпеки

Фахівці з питань безпеки дорожнього руху обережно розглядають питання допуск на дороги електротранспорту, на якому їздять стоячи.

Так, юрист Вадим Володарський, який спеціалізується на питаннях ДТП, впевнений: це небезпечно насамперед для людини, яка ним керує.

"Якщо ми їдемо на велосипеді, мопеді, мотоциклі в сидячому положенні, то за небезпеки падіння можемо відштовхнутися ногою і падіння уникнути, – аргументує Вадим Володарський. – Якщо ми їдемо стоячи, такої можливості в переважній більшості випадків не буде. У разі необережного руху ногами або попадання в яму – а їх у нас на дорогах вистачає – їздець буде ризикувати, знову ж таки, падінням. До речі, через малий розмір коліс – також".

Реклама

Висновок експерта: електросамокат, тим більше гіроборд, не призначені для участі в дорожньому русі, це стосується і моноколеса. Електроскутери і електровелосипеди, на думку Вадима Володарського, можуть мати свою нішу для користувача, особливо в невеликих містах. Але розглядати їх як універсальне рішення, що заміняє автомобіль або мотоцикл, неможливо.

Автоексперт Володимир Караваєв не проти ЛЕ на дорогах, але висуває до його водіїв жорсткі вимоги. Це наявність водійських прав (тобто обов'язкове складання теоретичного і практичного іспиту), номерного знака на ЛЕ і поліса "автоцивілки".

Для безпеки обов'язкові включені ліхтар або фара білого кольору попереду, миготливий червоний ліхтар ззаду, світловідбиваючі елементи на одязі, захисний шолом, а ще краще до нього наколінники і налокітники. Додатково до заборони розмовляти на ходу по телефону Володимир Караваєв пропонує заборонити користування навушниками та іншими пристроями, що знижують здатність чути навколишнє оточення.

Також на ЛЕ має бути заборонено пересуватися дорогами державного значення (наприклад, Київ – Одеса) і вулицями, де дозволена швидкість руху понад 80 км/год (пр. Бажана в Києві).

А як у Європі

Експерти відзначили, в чому наш закон не відповідає європейським нормам:

  • повинна бути класифікація ЛЕ залежно від потужності двигуна і швидкості руху. Наприклад, в Німеччині це 500-1400 Вт і 6-20 км/год. На такому транспорті дозволено їздити лише по велодоріжках і тротуарах;
  • потужні електроскутери з двигуном до 4 кВт і вагою до 300 кг, здатні розігнатися до 150 км/год, не можуть вважатися ЛЕ, і для управління ними необхідно скласти іспити на знання правил дорожнього руху і отримати водійські права. Їздити на них дозволено тільки по проїжджій частині, як 4-колісному електротранспорту;
  • будь-який ЛЕ повинен мати номерний знак, а його водій – страховку (аналог нашої "автоцивілки");
  • дітям до 14 років (Німеччина) і до 16 років (Бельгія) заборонено виїжджати на ЛЕ на дороги;
  • в деяких країнах взагалі заборонено використання на дорогах самобалансуючого електротранспорту, на якому людина їде стоячи. Це стосується гіробордів, моноколес, сігвеїв, самокатів.
  • штрафи за недотримання ППД водіями ЛЕ дуже високі – до 2000 євро.

Обзавестися чи утриматися

Реклама

Так купувати чи не купувати електросамокат, моноколесо і так далі? Якщо, звичайно, дозволяють фінанси. Бо ціна питання для пристрою, який дійсно буде працювати, стартує від 7000 грн для гіроборда і від 12 тис. грн для самоката або моноколеса.

Три головні висновки. Перший: по автодорогах їздити небезпечно, велодоріжок майже немає, їзду тротуарами хочуть заборонити. Другий: якщо вирішили обзавестися легким електротранспортом – варто вивчити ПДР, хоча б права і обов'язки велосипедистів. І третій: купіть хоча б простенький велосипедний шолом. І не забувайте його надягати перед початком руху.

Що трапляється з горе-водіями електросамокатів, які ігнорують дотримання заходів безпеки, дивіться в сюжеті

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти